Η μία μετά την άλλη, οι ελληνικών συμφερόντων  εταιρείες “Μικρής Κρουαζιέρας” που έχουν στόλο από  επανδρωμένα σκάφη με πλήρωμα έως 25 άτομα και  έως 49 επιβάτες   αναβάλλουν για πολλοστή φορά την ημερομηνία επανέναρξης των ταξιδιών τους καθώς καθίσταται σαφές ότι ο κλάδος “ψυχορραγεί”  χτυπημένος από την πανδημία.

Αντιμετωπίζουν σοβαρά θέματα επιβίωσης λόγω της COVID19, που προκάλεσε προβλήματα με τις μετακινήσεις πληρωμάτων αλλά και ρευστότητας αφού λόγω ακυρώσεων οι εταιρείες πρέπει να επιστρέψουν προκαταβολές ναύλων ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.

Αν και κάποιες εξ αυτών των εταιρειών δηλώνουν επανέναρξη  κρουαζιέρων στα τέλη  Σεπτεμβρίου, γνωρίζουν πως αυτές οι σκέψεις τους είναι μάλλον ευσεβείς πόθοι.

“Η ζήτηση για ταξίδια εν γένει και ειδικότερα για Μικρή Κρουαζιέρα είναι σχεδόν μηδενική σε ότι αφορά το 2020. Οι κύριες χώρες προέλευσης επιβατών για μικρή κρουαζιέρα είναι η Αμερική, η Γερμανία  και  η Αγγλία πράγμα που εξηγεί την πλήρη παύση κρατήσεων αφού η πανδημία είναι ακόμα σε έξαρση στις  χώρες αυτές” επισημαίνει στο “NM ” ο Αντώνης Στελλιάτος,  πρόεδρος  της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού:

“Ελληνικές εταιρείες Μικρής Κρουαζιέρας έχουμε καταφέρει παρά τα συνεχή γραφειοκρατικά κυρίως εμπόδια της εκάστοτε Ελληνικής κυβέρνησης να αναπτυχθούν όχι μόνο σε όλη την ελληνική επικράτεια αλλά και να τιμούν τη χώρα μας με τη ελληνική σημαία και  τους Έλληνες ναυτικούς που εργάζονται σε αυτές, σε όλους τους ωκεανούς της υφηλίου” και προσθέτει:

“Οι ελληνικές εταιρείες Μικρής Κρουαζιέρας,  καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, συνέχιζαν και συνεχίζουν  να αναπτύσσουν και να διαφημίζουν νέα ενισχυμένα μέτρα ασφάλειας και προστασίας των επιβαινόντων”.

Όμως ο ρόλος της Μικρής Κρουαζιέρας δεν είναι μόνο τουριστικός, αλλά όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ  “ στηρίζει σημαντικές επιδιώξεις ευρύτερης σκοπιμότητας στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής για τον τουρισμό, αλλά και την ανταγωνιστικότητα της εθνικής οικονομίας”.

Και εξηγεί:

·       Εφαρμόζεται η γενικότερη τουριστική πολιτική της χώρας στην αναβάθμιση και διαφοροποίηση των προσφερόμενων υπηρεσιών σε τουριστικές υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών.

·       Δημιουργούνται νέες θέσεις απασχόλησης και πρόσθετο ξενοδοχειακό δυναμικό υψηλού επιπέδου.

·       Δημιουργούνται άμεσα πολλαπλασιαστικά εισοδήματα κατά την κατασκευαστική περίοδο (Ελληνικά ναυπηγεία, προμηθευτές, συνεργεία) αλλά και για την εξυπηρέτηση των πλοίων κατά την λειτουργία τους (συνεργεία συντήρησης κλπ.).

·       Παραμένει ζωντανή η ναυτική παράδοση των Ελλήνων στις ναυπηγοεπισκευές και συνεπώς η βιωσιμότητα Ναυπηγείων και Συνεργείων.

·       Προάγεται η τοπική οικονομία και κατανάλωση τοπικών προϊόντων στους σταθμούς επίσκεψης των κρουαζιέρων, με έμφαση στα νησιά των άγονων γραμμών που δεν επισκέπτονται μεγάλα κρουαζιερόπλοια.

Όπως υπογραμμίζει ο Αντώνης Στελλιάτος “η  ενίσχυση επενδύσεων των επιχειρήσεων του κλάδου μας θα έχει ιδιαίτερα θετικές συνέπειες όχι μόνο στην ανάπτυξη του υψηλού τουρισμού αλλά και στην ανάπτυξη της οικονομίας  των μικρών νησιών.

Τα επανδρωμένα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη και τα μικρά κρουαζιερόπλοια απευθύνονται στον υψηλού οικονομικού επιπέδου τουρίστα και αποφέρουν στη χώρα πολλαπλάσια κατά κεφαλήν έσοδα από την μεγάλη κρουαζιέρα και πενταπλάσια από αυτά του μέσου χερσαίου τουρίστα” και συμπληρώνει:

“Η προοπτική για την ανάπτυξη του κλάδου της Μικρής Κρουαζιέρας  είναι πολλαπλάσια αν αναλογιστεί κανείς ότι η Ελλάδα διαθέτει αρκετές  περιοχές με υψηλή ζήτηση για εβδομαδιαίες και πολυήμερες κρουαζιέρες yachting (Κυκλάδες , Δωδεκάνησα, Επτάνησα, Αργοσαρωνικός  – Πελοπόννησος,  Σποράδες – Χαλκιδική – Β Αιγαίο) την στιγμή  που:

• οι Τούρκοι που στην ουσία εκμεταλλεύονται και την περιοχή των Δωδεκανήσων έχουν αναπτύξει έναν στόλο από  4.500 γουλέτες -ξύλινα σκάφη 12-49 ατόμων- αξίας 4,5 δισ. ευρώ

• οι Κροάτες  που στην ουσία εκμεταλλεύονται και την περιοχή των Επτανήσων  έχουν αναπτύξει ένα στόλο  από 500 μικρά κρουαζιερόπλοια αξίας 1,5 δισ. ευρώ

10 μέτρα ενίσχυσης

Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ προτείνει και λύσεις-μέτρα   για να βοηθηθεί ο κλάδος της Μικρής Κρουαζιέρας ώστε  να ξεπεράσει την πανδημία. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει:

·       Μη σφράγιση επιταγών για τουλάχιστον 12 μήνες

·       Μη καταβολή δόσεων δανείων για όλο το 2020 & 2021

·       Εξασφάλιση ρευστότητας των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού

·         Επαναξιολόγηση δανείων με νέες εκτιμήσεις μετά το πέρας της κρίσης

·       Αναστολή πληρωμών φορολογικών υποχρεώσεων μέχρι τον Νοέμβριο 2020

·       Αναστολή πληρωμών ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι τον Νοέμβριο 2020

·       Μηδενισμός εργοδοτικών εισφορών μέχρι τον Νοέμβριο 2020

·       Τη συμπερίληψη στον Αναπτυξιακό νόμο των επενδυτικών σχεδίων «ίδρυσης, επέκτασης, εκσυγχρονισμό επαγγελματικών τουριστικών σκαφών μέχρι 49 επιβατών»

·       Τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων του παραπάνω τύπου με τα κατά περίπτωση ανώτατα επιτρεπόμενα ποσοστά του εγκεκριμένου χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, επειδή τα πλοία αυτά επισκέπτονται και αναζωογονούν κατά κύριο λόγο τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της Ελληνικής περιφέρειας.

·         Τη δημιουργία Ταμείου Εγγυοδοσίας που με τα export credit guarantees, να εγγυάται δάνεια από Τράπεζες προς ιδιώτες για την ναυπήγηση ή εκσυγχρονισμό των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών.

Το 2018 η κρουαζιέρα είχε φέρει στην Ελλάδα 1 δισ. ευρώ, διατηρώντας 11.231 θέσεις εργασίας. Η Μικρή Κρουαζιέρα αναπτύσσεται τις τελευταίες δεκαετίες με διψήφιους αριθμούς της τάξεως του 12%  ανά έτος.  Οι εταιρείες έχουν αρχίσει και ναυπηγούν  όλο και  περισσότερα αλλά και μεγαλύτερα πλοία.

“Όπως όμως την δεκαετία του 70 ήτανε πιο σύνηθες κάποιος να κλείσει σε ένα μεγάλο ξενοδοχείο 500 δωματίων γνωστής αλυσίδας ενώ σήμερα ψάχνει κάποιο μπουτίκ ξενοδοχείο 20-50 δωματίων,  έτσι ακριβώς έγινε και στην κρουαζιέρα όπου σήμερα ο πελάτης αναζητά ένα πλοίο με λίγους συνεπιβάτες και πλούσιο σε εμπειρίες. Τα  σκάφη Μικρής Κρουαζιέρας έχουν τη δυνατότητα να  προσεγγίζουν και να δένουν σε μέρη που δεν μπορούν τα κρουαζιερόπλοια” εξηγεί ο Αντώνης Στελλιάτος:

“ Αναπτύσσεται μία νέα φυλή ταξιδιωτών που αναζητά αυθεντικές εμπειρίες όπως το να τρως σπιτικό φαΐ στις ακτές μας, να μαθαίνεις για την αρχαία Ελλάδα μέχρι το να κάνεις καγιάκ σε ένα από τα χιλιάδες ακατοίκητα νησιά μας. Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προστεθεί το σημείο στη πλειονότητα τους οι πελάτες σε μικρή κρουαζιέρα αφήνουν και πολλά περισσότερα έσοδα στη χώρα αφού πριν ή μετά τη κρουαζιέρα τους παραμένουν στην Ελλάδα για αρκετές ημέρες” και καταλήγει λέγοντας:

“Επειδή ο κλάδος μας είναι ο κατεξοχήν επηρεαζόμενος από την πανδημία, παρακαλούμε τη κυβέρνηση να λάβει μέτρα στήριξης αυτού του τόσο κρίσιμου και ξεχασμένου τομέα που προσφέρει τόσα πολλά στη χώρα, πριν να είναι αργά”.