Ήταν Απρίλιος του 1995, όταν η ΤΕΟΚΑΡ, η ιστορική βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων Nissan στο Βόλο, έβαζε λουκέτο. Με δεδομένo τον λυσσαλέο υπόγειο πόλεμο που είχε δεχτεί το εργοστάσιο της Νικ. Ι. Θεοχαράκης από την ίδια της την πατρίδα και την απαξίωση που είχαν δεχτεί οι επενδυτές (ο κολοσσός Nissan/Datsun) από τις τότε κυβερνήσεις, θα περίμενε ότι η «μετακόμιση» της παραγωγής της Nissan στο Σάντερλαντ της Αγγλίας με προσωπική παρέμβαση της Μάργκαρετ Θάτσερ (εκεί παραμένει ως σήμερα η κύρια μονάδα παραγωγής της ιαπωνικής μάρκας), θα μετέτρεπε την ΤΕΟΚΑΡ σε ένα εγκαταλελειμμένο κουφάρι.

Για την οικογένεια που έστησε ένα γιγαντιαίο εργοστάσιο, το οποίο παρήγαγε τα δημοφιλή Nissan Sunny, Nissan Cherry, Nissan και Datsun pickup και άλλα μοντέλα και που περηφανευόταν πάντα ότι τα «made in Greece» Nissan αποδείχθηκαν… αθάνατα (άλλωστε κυκλοφορούν αρκετά ως και σήμερα), το τέλος της ΤΕΟΚΑΡ δεν ήταν τέλος. Ήταν η ευκαιρία για μια νέα αρχή. Γιατί, το δαιμόνιο ελληνικό μυαλό, πάντα θα βρει τρόπο να παράγει κάτι χρήσιμο για την ανθρωπότητα.

Ο Τάκης Θεοχαράκης, σημερινός αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης, της εταιρείας που έχει συνδέσει άρρηκτα το όνομά της με τη Nissan (και τη Yokohama), μιας και ήταν αυτή που εισήγαγε τα πρώτα Nissan και Datsun στην Ευρώπη, έχει και προσωπική σύνδεση με το εργοστάσιο του Βόλου. Είχε εργαστεί στην ΤΕΟΚΑΡ ως αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, από τον σχεδιασμό του για το παρόν και το μέλλον της εταιρείας -ο οποίος πηγαίνει χέρι- χέρι με αυτόν της Nissan- να μη συμπεριλαμβάνει και το εργοστάσιο του Βόλου.

Για την ακρίβεια, το «ελληνικό κομμάτι» της Nissan, βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από το Vision 2030 της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Όσο η Nissan επενδύει στη βιώσιμη κινητικότητα και σχεδιάζει ένα μέλλον με παραγωγή «καθαρής» ενέργειας που θα κινεί τα αυτοκίνητά μας και παρουσιάζει πρωτοποριακά EVs, όπως τα LEAF και Ariya, η Νικ. Ι. Θεοχαράκης έχει σχεδόν ολοκληρώσει τα δικά της projects. Και επιταχύνει περαιτέρω τον βηματισμό της, με επενδύσεις που δίνουν την απάντηση και στο άλλο μεγάλο ζήτημα του καιρού μας: Την ενεργειακή κρίση σε αυτό τον δύσκολο χειμώνα.

Δεκαετίες τώρα, ο Τάκης Θεοχαράκης είχε εστιάσει την αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας της οποίας προΐσταται στην προστασία του περιβάλλοντος. Κορωνίδα αυτού του σχεδιασμού, ήταν -και παραμένουν- οι επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά, όπου έχει εγκαταστάσεις η Νικ. Ι. Θεοχαράκης. Έτσι, με στρατηγική της επιλογή τις επενδύσεις στην αειφόρο ανάπτυξη, σε επίπεδο Ομίλου διαθέτει εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών πάρκων που παράγουν περισσότερες από 9 εκατομμύρια KWh σε ετήσια βάση. Μια από αυτές τις εγκαταστάσεις είναι και το παλιό εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων στο Βόλο. Η ΤΕΟΚΑΡ, λοιπόν, δεν έγινε ένα ακόμα «στοιχειωμένο εργοστάσιο». Συνέχισε να παράγει. Μόνο που τώρα, παράγει ηλεκτρική ενέργεια.

Τον φετινό δύσκολο χειμώνα, οι εγκαταστάσεις της Νικ. Ι. Θεοχαράκης δεν θα κατεβάσουν το διακόπτη για εξοικονόμηση ενέργειας. Γιατί θα αυξήσει την δική της παραγωγή ενέργειας για να γίνει 100% αυτόνομη. Ό,τι ρεύμα καταναλώνει στις εγκαταστάσεις της -και σε αυτό προσθέστε και τη φόρτιση των αυτοκινήτων της, καθώς και των ηλεκτρικών Nissan των πελατών της- προέρχεται από δική της παραγωγή, από τον άφθονο ελληνικό ήλιο.

Ήδη, η Nissan-Nικ. I. Θεοχαράκης έχει ολοκληρώσει την επένδυσή της σε φωτοβολταϊκά στις εγκαταστάσεις της, στο Kαλοχώρι Θεσσαλονίκης, που καλύπτουν το 100% της τοπικής συνολικής ανάγκης της σε ενέργεια. Aνάλογες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά συγκροτήματα έχει κάνει στις εγκαταστάσεις της και στην Aθήνα και στον Aσπρόπυργο, συνολικής ονομαστικής ισχύος 700kW, που εκτιμάται ότι θα καλύψουν το 50% της συνολικής ανάγκης των αντίστοιχων εγκαταστάσεων σε ενέργεια, ενώ η εκτιμώμενη ετήσια αποφυγή εκπομπών CO2 (σε σχέση με ενέργεια προερχόμενη από ορυκτά καύσιμα) θα ανέλθει αθροιστικά σε 678 τόνους! Αυτά, όμως, δεν είναι αρκετά.

Οι επενδύσεις συνεχίζονται και με ένα νέο έργο που ξεκινάει άμεσα με ορίζοντα ολοκλήρωσης ως το τέλος του τρέχοντος έτους, η Νικ. Ι. Θεοχαράκης θα επεκτείνει τα φωτοβολταϊκά της συγκροτήματα. Συγκεκριμένα, έχει ήδη ξεκινήσει την τοποθέτηση επιπλέον ηλιακών πάνελ στις εγκαταστάσεις της στην Αθήνα, προωθώντας και ενισχύοντας την περιβαλλοντική συνείδηση, ως αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας της. Με την επέκταση της επένδυσης σε φωτοβολταϊκά πάνελ, η εταιρεία θα καλύψει ένα ποσοστό που θα αγγίζει πλέον το 80% των υφιστάμενων ενεργειακών αναγκών της (από 70% που είναι σήμερα). Απώτερος στόχος -με δεδομένη τη στρατηγική στόχευση του Ομίλου- είναι να επιτύχει την πλήρη ενεργειακή κάλυψη.

Παράλληλα, η Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε. επενδύει σε συστήματα και τεχνολογίες για επιπλέον εξοικονόμηση ενέργειας (φωτισμός LED, αυτοματισμοί, συστήματα κλιματισμού κ.α.), ενέργειες οι οποίες επιφέρουν μειώσεις της τάξης του 20% της συνολικής κατανάλωσης σε ηλεκτρικό ρεύμα. Στις εγκαταστάσεις της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, είναι εφικτή η φόρτιση των πρωτοποριακών ηλεκτρικών μοντέλων της εταιρείας, με ηλεκτρικό ρεύμα προερχόμενο από τα φωτοβολταϊκά συγκροτήματα, εξυπηρετώντας με αυτό τον τρόπο τόσο τον ιδιόκτητο στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων της, όσο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των πελατών / επισκεπτών της!

Γενικότερα, η εταιρία εφαρμόζει βέλτιστες πρακτικές ανακύκλωσης σε όλα τα παραπροϊόντα (λιπαντικά, μπαταριές κ.α.), ενώ από τις αρχές του 2020 έχει υιοθετήσει στις συναλλαγές με το κοινό τις χάρτινες σακούλες από ανακυκλώσιμα υλικά.

Αυτά, όπως προαναφέραμε, δεν αποτελούν μόνο όραμα του Tάκη Θεοχαράκη, αλλά πάνε «χέρι-χέρι» με την κουλτούρα της Nissan. H αυτοκινητοβιομηχανία, 10 χρόνια μετά την παρουσίαση του πρώτου της αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, του LEAF (για την επέτειο του οποίου κάνει δενδροφυτεύσεις σε ολόκληρη την Eυρώπη) με επαγγελματικά όπως τα e-NV200 & e-Evalia και υψηλότερων επιδόσεων, όπως το Ariya, στοχεύει σε περισσότερες από 1 εκατομμύριο πωλήσεις EVs έως το τέλος της χρήσης 2023 και εργάζεται προς ένα μέλλον βιώσιμης κινητικότητας με οχήματα μηδενικών ρύπων.

Το όραμα του επικεφαλής του ομίλου ο οποίος μετρά 98 χρόνια ιστορίας -τα 60 εκ των οποίων είναι συνδεδεμένα με τη Nissan, την πρώτη ιαπωνική εταιρεία που έλαβε πιστοποίηση περιβαλλοντικού ISO- είναι αυτό της κουλτούρας που εμφύσησε όταν εκπαιδευόταν ως μηχανολόγος μηχανικός του EMΠ και απόφοιτος της AΣOEE, στη διοίκηση μονάδων συναρμολόγησης οχημάτων και στον έλεγχο ποιότητας, στα εργοστάσια του Tokyo και του Tochigi της Nissan Motor Co. στην Iαπωνία.

Mιας κουλτούρας που έχει φέρει και στις υπόλοιπες εταιρείες και κλάδους που ηγείται, όπως τις Πράξις A.E. και Θεοχαράκης A.E., οι οποίες δραστηριοποιούνται στις επαγγελματικές μισθώσεις αυτοκινήτων (Nissan), στην εισαγωγή και διανομή ελαστικών (Yokohama, Lassa), τρακτέρ (Same Deutz Fahr), θαλάσσιου εξοπλισμού (Suzuki Marine), ανταλλακτικών, λιπαντικών και χημικών προσθέτων. Της κουλτούρας που του επιβάλλει η σκέψη ότι πρέπει να κληροδοτήσει έναν καλύτερο, πιο καθαρό, πιο υγιή κόσμο στις τέσσερις κόρες του και στα παιδιά όλου του κόσμου…

Διαβάστε ακόμη: 

Το μεγάλο κόλπο της Κίνας με το φυσικό αέριο – Ο ρόλος της Μόσχας (πίνακες + χάρτες) 

Eurostat: Το «ράλι» τιμών στα σπίτια την περίοδο 2010 – 2022 και η θέση της Ελλάδας (λίστα + διάγραμμα)

Promot-Λαϊνόπουλος: Ξανά στον «αστερισμό» των πλειστηριασμών