search icon

business stories

Θεόδωρος Χαραγκιώνης: Η διαδρομή και η κληρονομιά του πρωτοπόρου developer

Η ζωή του μεγάλου Έλληνα επιχειρηματία - Από τις περιπέτειες της οικονομικής κρίσης και τα projects που ναυάγησαν, στα «χρυσά» deals και την ισχυρή παρακαταθήκη, την οποία αφήνει στις νεότερες γενιές

Ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης υπήρξε ένας πρωτοπόρος για την εποχή του developer. Ήταν ο δημιουργός των πρώτων εμπορικών κέντρων της χώρας. Διέθετε την εμπειρία και την στόφα ενός επιχειρηματία παλαιάς κοπής μεν, αλλά και την ικανότητα παράλληλα να ελίσσεται και να λαμβάνει αποφάσεις τέτοιες που επιβεβαίωναν -μέχρι και τα τελευταία αυτά χρόνια της ζωής του- τον σύγχρονο τρόπο σκέψης του. Οι ιδέες του και όλη η διαδρομή του έδειχναν άνθρωπο, ο οποίος ήξερε να ακολουθεί τις εξελίξεις, να τις «διαβάζει» και να βρίσκει λύσεις ακόμα και για τα πιο σοβαρά προβλήματα. Αυτό ίσως αποτελεί την πιο σημαντική κληρονομιά που αφήνει για τις νεότερες γενιές και τις επόμενες. Μια πολύτιμη παρακαταθήκη για εκείνους που θα τον διαδεχτούν…

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα θεωρείται το Athenian Capitol. Ο ίδιος θυμόταν μία προς μία τις περιπτώσεις που χάλασαν τα σχέδια του για την αξιοποίηση του ακινήτου στην συμβολή των οδών 3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού, με απώτερο σκοπό την συνολικότερη αναβάθμιση της ευρύτερης περιόχης της πλατείας Βικτωρίας.

Ο όμιλος Χαραγκιώνη εγκαινίασε το 2010 το πρώτο και μοναδικό ίσως mall που κατασκευάστηκε στο κέντρο της πολύβουης πρωτεύουσας, με υψηλούς στόχους, παρότι όπως μας είχε κάποτε εκμυστηρευτεί γνώριζε το ρίσκο. Κάθε ρίσκο άλλωστε κρύβει και μια ευκαιρία. Η ιστορία του συγκεκριμένου κτιρίου ξεκίνησε από τα τέλη των ‘90s, όταν αποκτήθηκε σε μια υποβαθμισμένη γωνιά της Αθήνας, ένα από τα μεγαλύτερα αστικά ακίνητα, με πολλές προσδοκίες για την εκμετάλλευσή του. Δεν είχε προβλέψει, ωστόσο, τη βαριά και πολυετή οικονομική κρίση που ερχόταν. Ποιος θα μπορούσε;

Το μέγεθος της ύφεσης έφερε καταστροφικές συνέπειες για όλη την αγορά και το εμπορικό κέντρο της οικογένειας Χαραγκιώνη αντιμετώπισε μια σειρά χρεοκοπιών από βασικούς μισθωτές της, π.χ. της Sprider, της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Mαρινόπουλος (σ.σ. Το συγκεκριμένο επαναλειτούργησε με την ταμπέλα του Σκλαβενίτη), των Costa Coffee του Bωβού, αναγκάστηκε επίσης να απομακρύνει κάποιους κακοπληρωτές και η κάθετη πτώση των εσόδων του επήλθε μοιραία.

Από τότε για διάφορους λόγους τα εναλλακτικά πλάνα του Θεόδωρου Χαραγκιώνη ναυαγούσαν, όπως αυτά για την καθιέρωσή του mall ως του πρώτου εκπτωτικού «χωριού» της πόλης, ή για μετατροπή του σε Κέντρο Παιδιού ή σε Κέντρο Αυτοκινήτου.

Το πρώτο σχέδιο εγκαταλείφθηκε, παρότι απασχόλησε για καιρό εκείνον και τους συνεργάτες του, διότι πολλά ισχυρά brands της ένδυσης και της υπόδυσης είχαν συγκεντρωθεί στα καταστήματα του Mc Arthur Glenn και στις υπογεγραμμένες συμβάσεις με τους υπευθύνους του υπήρχε όρος να μην ανοίξουν άλλο σε απόσταση μικρότερη των 40 χλμ. από τα Σπάτα.

Τα άλλα δυο απορρίφθηκαν, το ένα επειδή πολύς κόσμος θεωρούσε ακατάλληλη την περιοχή για αυτή την χρήση, ως Κέντρου Παιδιού, λόγω της συχνής συγκέντρωσης πλήθους μεταναστών στην γειτονική Πλατεία Βικτωρίας και το άλλο, για το Κέντρο Αυτοκινήτου, διότι δεν κρίθηκαν επαρκείς οι χώροι.

Ώσπου, το «χρυσό» deal με την αμερικανική πολυεθνική των outsourcing υποστηρικτικών υπηρεσιών Sitel το 2019 για την εκμίσθωση μιας μεγάλης επιφάνειας του πρώην mall (6.500 τ.μ.) για την «μεταμόρφωσή» του σε ένα high tech κτίριο («σαν αυτά της Google και του Facebook», σχολίαζε) και την εγκατάσταση του ελληνικού «στρατηγείου» της –όπου αυτό λειτουργεί σήμερα- έδινε τέλος στα αδιέξοδα και εξασφάλιζε ένα σημαντικό έσοδο για τον όμιλο. Και είχε κάθε λόγο ο Θεώδορος Χαραγκιώνης να αναζητήσει λύσεις για την επόμενη μέρα ενός από τα σημαντικότερα assets των εταιριών του, γιατί όπως έλεγε ήταν και θέμα συναισθημάτων, αλλά και κουλτούρας να σωθεί.

Τα projects που ναυάγησαν, το deal με την Fortress και το restart

«Ήρεμη δύναμη», μα ιδιαίτερα επίμονος και ευρηματικός στην εξεύρεση λύσεων, δεν το έβαλε ποτέ κάτω και κατάφερε να κρατήσει όρθιο τον όμιλο του κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες.

Ευγενής πάντα, μετέφερε αυτή την ηρεμία του και στον συνομιλητή του, αλλά ευθύς και ειλικρινής συνάμα, δεν αρνιόταν ποτέ να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση.

Από τους κορυφαίους επιχειρηματίες στο εγχώριο real estate και δημιουργός του εμβληματικού Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, γεννήθηκε στην Καστέλα του Πειραιά το 1948, φοίτησε στη Ράλλειο και κατόπιν στην πρότυπο Ιωνίδειο Σχολή, σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μετεκπαιδεύτηκε στο Harvard (πολεοδομία) και στο Stanford (διοίκηση επιχειρήσεων).

Το βάθος των γνώσεών του, τού επέτρεψε να «χτίσει» έναν όμιλο, με ειδίκευση στην ανάπτυξη και στη μακροχρόνια εκμετάλλευση ακινήτων επαγγελματικής φύσης στο κέντρο των μεγάλων ελληνικών πόλεων (έχοντας διακριθει διεθνώς για τον πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και τη βέλτιστη αξιοποίηση των χρήσεων τους), στο λιανικό εμπόριο ειδών πολυτελείας και στην ανάπτυξη και διαχείριση σταθμών αυτοκινήτων.

Η μακρά κρίση δεν ήταν η μόνη αιτία των προβλημάτων του ομίλου και του προέδρου του Θεόδωρου Χαραγκιώνη, που είχε δει να μην προχωρούν τα σχέδιά του για τα malls στο Γαλάτσι και το Φάληρο. Στην πιο κρίσιμη καμπή της πορείας του, όταν συζητούσε με τις τράπεζες και την Fortress, για την εξαγορά-αναδιάρθρωση των δανείων του σε συνδυασμό με το πλάνο αξιοποίησης του portfolio των +60 ακινήτων του, ήρθε πάλι μια διπλή συμφωνία η οποία «έσωσε την παρτίδα». Το deal με την Αμερικανική επενδυτική εταιρεία-«κολοσσό» απέτρεψε την διαφαινόμενη οικονομική «ασφυξία» της Charagionis Group, μέσα από μια πολύπλοκη διαδικασία που διήρκεσε σχεδόν τρία έτη.

Ο ίδιος μιλούσε τότε στο newmoney για μια συμπόρευση με το φημισμένο private equity fund, είχε αναφερθεί σε 6 ή 7 τουλάχιστον νέα projects, αλλά και σε ένα «καθολικό restart» του ομίλου.

Τι άλλο είχε συμβεί το 2021; Η πρόθεση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση του πρώην ακινήτου της ΧΡΩΠΕΙ και την αναβάθμιση της περιοχής του Φαλήρου, αναθέρμανε το επενδυτικό ενδιαφέρον για αυτήν. Η Charagionis σκόπευε πριν από χρόνια να ανεγείρει στο εκεί οικόπεδό της ένα μεγάλο mall, ωστόσο, άρχισε να μελετά πλάνα και για την κατασκευή κατοικιών ή γραφείων σε διάφορους συνδυασμούς, κάτι το οποίο επιβεβαίωνε για πολλοστή φορά την διορατικότητα και την οξυδέρκεια του Έλληνα developer.

Το ακίνητο της Sierra-Charagionis, στο Νέο Φάληρο δίπλα στο στάδιο Καραϊσκάκη, είναι συνέχεια εκείνου της ανακοινωθείσης «Πολιτείας Καινοτομίας», τα χωρίζει μόνον ένας δρόμος και κτίζονται 135.000 τ.μ., έλεγε χαρακτηριστικά ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης.

Όσο για την προ ετών άκαρπη προσπάθεια για την ανάπτυξη εμπορικού κέντρου στο πρώην Ολυμπιακό ακίνητο του Γαλατσίου και την ματαίωση του μεγαλόπνοου σχεδίου με συνέταιρους τους Πορτογάλους της Sonae Sierra λόγω και των αντιδράσεων από τοπικούς εμπορικούς φορείς, την ώρα μάλιστα που τα δάνεια της εταιρείας θα «χτυπούσαν» alert, μνημόνευε με απογοήτευση «ακόμα και τώρα περιμένουμε αποζημιώσεις».

Πέρυσι πάντως ο όμιλος είχε βρεθεί αντιμέτωπος και με τα σφυριά των πλειστηριασμών, όπως συνέβη με σταθμό αυτοκινήτων, από μεγαλύτερα στεγασμένα πάρκινγκ του Πειραιά, το «Μεσόγειος» της εταιρείας του, Acropole.

Η Mercedes του Πωλ Nιούμαν και η Chrysler του Pόμπερτ Πλαντ

Λάτρης της ταχύτητας και του αυτοκινήτου, με αρκετές συμμετοχές ως οδηγός σε ελληνικούς αγώνες -ως «Τάλμποτ»- όπως το ιστορικό ράλι Ακρόπολις με αγωνιστικά Abarth, Alfa Romeo, Volvo, Porsche κ.ά., ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης αφήνει πίσω του άλλη μια τεράστια παρακαταθήκη.

Το 2011 ίδρυσε το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου που συστεγάζεται στο συγκρότημα του Athenian Capitol, στη συμβολή των οδών 3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού με τα γραφεία της Sitel και αριθμεί πάνω από 300 μοντέλα.

Από αυτά περί τα 110 κοσμούν τους χώρους του μουσείου και εναλάσσονται με όσα φυλάσσονται σε γκαράζ.

Δεν λείπουν από την συλλογή του, εκθέματα όπως η Mercedes 300 SL Gullwing του Πωλ Nιούμαν, η Chrysler Imperial, κατασκευής 1959 που ανήκε στον μυθικό Pόμπερτ Πλαντ των Led Zeppelin, η Lancia Aurelia κατασκευής 1953 του διάσημου οδηγού της Formula-1 Lorenzo Bandini, καθώς και πολλές άψογα συντηρημένες Bugatti, Ferrari, Maserati, Lotus, Lamborgini κ.ά., πολλά αυτοκίνητα εκ των οποίων αποκτήθηκαν σε πλειστηριασμούς του εξωτερικού.

Ως αρχαιότερο έκθεμα φέρεται μια πυροσβεστική αντλία του 1895 ουγγρικής προέλευσης και νεότερο μια Ferrari 308 GTS του 1980.

Έφερε τα Gucci στην Ελλάδα

Η ιστορία του ομίλου στο λιανικό εμπόριο, πέρα από την παρουσία του στον κατασκευαστικό κλάδο όπου απέκτησε ισχυρό εκτόπισμα, χρονολογείται από την μεταπολεμική περίοδο.

Πρώτος σταθμός ήταν το 1945, όταν ο Νικηφόρος Θ. Χαραγκιώνης, άνοιξε το δικό του ζαχαροπλαστείο στην Πλατεία Κοραή στον Πειραιά, στα πρώην γραφεία της Γερμανικής Διοίκησης.

Από το 1985 μέχρι το 2014, ο όμιλος Χαραγκιώνη ήταν master franchise του ιταλικού οίκου πολυτελών ειδών Gucci, αυτός που τα έφερε στην Ελλάδα και άνοιξε το πρώτο κατάστημά του στο Κολωνάκι στο εμπορικό κέντρο «Μέλαθρον» (Τσακάλωφ Νο 5, μετέπειτα Νο 27).

Στο χαρτοφυλάκιό του εισήλθαν τα προϊόντα της IMAGINARIUM SA, στην αρχή της λειτουργίας μιας από τις μεγαλύτερες εταιρίες λιανικής πώλησης παιχνιδιών παγκοσμίως στην ελληνική αγορά, ενώ από τον Σεπτέμβριο του 2009 εώς και τον Απρίλιο του 2015, ήταν ο αποκλειστικός franchisee των Ferrari Stores στην Ελλάδα.

Επιπλέον, ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης υπήρξε πρόεδρος του Συνδέσμου Επένδυσης και Ανάπτυξης Ακινήτων (ΣΕΑΑΚ), καθώς και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του I.C.S.C (International Council of Shopping Centers).

Το 2011 έχασε την αγαπημένη του σύζυγο Γιάννα και αποφάσισε ως ύστατο φόρο τιμής να μετονομάσει το ίδρυμα Θ.Χαραγκιώνη σε ίδρυμα Θεόδωρου και Γιάννας Χαραγκιώνη.

Διαβάστε ακόμη

Σκάνδαλο Folli Follie: Εχασαν τη μάχη για €3,3 εκατ. στο ΣτΕ οι Κουτσολιούτσοι (pic)

Η υπόθεση Γεωργούλη (και τα ανεξήγητα), οι άρες μάρες (Αντωνάρες), το τραπεζικό κοστουμάκι, οι συναλλαγές Suez – Heliopolis και ο γάτος του Μπλε Κέδρου

Κολάνοβιτς (JPMorgan): Το ράλι των μετοχών τεχνολογίας πλησιάζει το τέλος του (γράφημα)

 

 

Exit mobile version