Αίρεται σταδιακά το lockdown στα περισσότερα κράτη και οι ελπίδες για επανέναρξη της οικονομίας αναπτερώθηκαν πάντοτε όμως με τον φόβο πιθανής δυναμικής επανάκαμψης της πανδημίας.

Έχουν περάσει σχεδόν τρεις μήνες από την ημέρα που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας «αναβάθμισε» τον κορωνοϊό σε πανδημία, γεγονός που γονάτισε την παγκόσμια οικονομία. Πανδημία η οποία εξελίχθηκε από ένα σοκ μικρής διάρκειας και ελεγχόμενου ρίσκου σε ύφεση μακράς διάρκειας.

Οι ναυλαγορές συνεχίζουν να «ταξιδεύουν» σε δύσκολες θάλασσες

Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου βρίσκεται σε συνεχή πτώση. Από την αρχή της χρονιάς τα έσοδα ήταν μειωμένα, λόγω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς στα μέσα Ιανουαρίου για να ακολουθήσει το κτύπημα του κορωνοϊού. Οι επενδυτές δεν δείχνουν ενδιαφέρον για τα φορτηγά πλοία. Μέσα στο 2020 άλλαξαν χέρια μόνο 107 φορτηγά (μείωση κατά 33,5% σε σύγκριση με το 2019 και 45% με το 2018). Επίσης, λόγω των χαμηλών ναύλων έχουν ήδη πουληθεί μέσα στο 2020 στα διαλυτήρια για παλιοσίδερα 49 φορτηγά έναντι 37 το 2019 και 25 το 2018.

Τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου δεν επηρεάστηκαν μόνο από τον κορωνοϊό αλλά κυρίως από την υπερπροσφορά χωρητικότητας, δηλαδή βρίσκονται στο νερό πολλά περισσότερα πλοία από όσα είναι τα προς μεταφορά φορτία.

Τις τελευταίες ημέρες και πιο συγκεκριμένα από την Πρωτομαγιά έως την 8η Μαίου η ναυλαγορά από τις 617 μονάδες μειώθηκε στις 514 ποσοστό 16,7%. Το 2019 ο μέσος όρος της ναυλαγοράς ήταν 1.344 μονάδες και μέσα στο 2020 κατρακύλησε στις 611 μονάδες.

Η ναυλαγορά των Capesizes φορτηγών που μέσα στην κρίση ήταν η μόνη διασωθείσα αφού είχε κέρδη, σημείωσε και νέα πτώση σε μία εβδομάδα κατά 43,8%.

Πιο συγκεκριμένα, από τις 820 μονάδες την Πρωτομαγιά, έφθασε τις 461 μονάδες στις 8 Μαίου.

Το ίδιο χρονικό διάστημα η ημερήσια ναύλωση των Capes ανάλογα και με την εμπορική γραμμή-δρομολόγιο από το εύρος 5.805-17.472 δολαρίων έπεσε στο 3.865-13.980 δολάρια.

Μεγάλη είναι η πίεση πλέον όχι μόνο στα δρομολόγια του Ατλαντικού αλλά και σε εκείνα του Ειρηνικού προς τις δυτικές ακτές των ΗΠΑ με πτώση πτώση των ναύλων έως και κατά 36,1%.

Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έχουν 1.894 φορτηγά πλοία σε σύνολο 11.654,ποσοστό 16,2%.