Ένα από τα brands του «γρήγορου φαγητού» που οι λίγο παλαιότερες γενιές καθιέρωσαν ως στέκι τους ήταν τα Wendy’s.

Παρότι ότι η 3η μεγαλύτερη αμερικανική αλυσίδα fast food και 7η στην κατηγορία των εστιατορίων (την οποία ίδρυσε το 1969 ο αείμνηστος επιχειρηματίας Dave Thomas) έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στη νεολαία της εποχής, όταν ήρθε στην Ελλάδα τέλη των ‘80s και για πάνω από μια δεκαετία ως τα ‘90s, δεν… ευδοκίμησε τελικά. Ούτε οι προσπάθειες που ακολούθησαν για την «επιστροφή» της απέδωσαν.

Αν και ποτέ δεν ξέρεις…

Δεν κατάφερε να αντέξει στον ισχυρό ανταγωνισμό, καθώς ο κλάδος προ οικονομικής κρίσης άγγιξε το peak και κάθε γειτονιά απέκτησε από δυο, τρία ταχυφαγεία;

Οι λόγοι που έφυγαν τα Wendy’s από την ελληνική αγορά δεν υπήρξαν απολύτως ξεκάθαροι.

Η αλήθεια, όμως, φαίνεται διαφορετική, απ’ όσα μπορεί να σκεφθεί ο καθένας.


Κοινή αίσθηση ότι -παρά την υψηλή δημοτικότητα της και τα έσοδα που εμφάνιζαν τα πάνω από δέκα καταστήματα της στην Ελλάδα- οι αιτίες ήταν άλλες: όπως οι διαφωνίες με την μητρική στους όρους για την ανανέωση της συνεργασίας της με τους Έλληνες επιχειρηματίες, οι εσωτερικές διαφωνίες στην οικογένεια Νίκα, αλλά και το… ασυμβίβαστο από το γεγονός ότι η αλλαντοβιομηχανία της τελευταίας –πολύ πριν αυτή αλλάξει χέρια- ήταν ταυτόχρονα προμηθευτής ενός ανταγωνιστή των Wendy’s, των Goody’ s.

Σταδιακά και μάλλον αναπόφευκτα η αλυσίδα αποεπένδυσε από την Ελλάδα, αν και το φανατικό κοινό της δεν έπαψε να αναπολεί τις σπεσιαλιτέ της – και μάλιστα είχε ανέβει σχετική σελίδα στα social media (bring Wendy’s back to Greece)

Σύμφωνα, πάντως, με μια άλλη εκδοχή που αποκαλύφθηκε προ τριετίας, το «αίτημα» επανόδου των Wendy’s στην Ευρώπη δεν έβρισκε ανταπόκριση για έναν άλλο λόγο. Διότι μια μικρή fish and chips ολλανδική επαρχιακή επιχείρηση σε «κενό» χρόνο είχε κατοχυρώσει -και δικαστικά- το σήμα!
Πίσω από την λαμπερή «βιτρίνα» της άλλοτε αγαπημένης αλυσίδας ταχυφαγείων μεγάλης μερίδας Ελλήνων καταναλωτών, κρύβεται μια ανθρώπινη ιστορία, από τα ενδότερα της οικογένειας Thomas…

Πηγή έμπνευσης του Dave Thomas για το brand αποτέλεσε το… προσωνύμιο και η εικόνα της μιας από τις κόρες του – του κοκκινομάλλικου εκείνου κοριτσιού, που φιγουράρει στο logo της εταιρείας.

Ο ίδιος δεν αρνήθηκε, όσο παρέμενε εν ζωή, ότι η πίεση που προκάλεσε στο παιδί του με την ξαφνική και υπερβολική δημοσιότητα, τον έκανε να μετανιώσει για την απόφαση που πήρε την δεκαετία του ‘60.

Έτσι γεννήθηκαν τα Wendy’s

Στα πρώτα βήματα της επιχειρηματικής του πορείας, ο Thomas διετέλεσε ιδιοκτήτης franchise εστιατορίων KFC και «παιδί» του ιδρυτή της, συνταγματάρχη Sanders.
Διαθέτοντας το know how της εστίασης, έκρινε το 1969 ότι ένα νέου είδους fast food, ένα εστιατόριο με burgers που θα απευθυνόταν σε νεαρούς ενήλικες, τη γενιά των Baby Boomers, άρα ποιοτικότερο και ακριβότερο, θα ήταν μια καλή ιδέα. Του έλειπε ένα καλό brand name και μια… μασκότ!

Δεν έπεσε έξω. Η επιτυχία των Wendy’s βασίσθηκε και σε μια άλλη καλή ιδέα: στην προσπάθεια του να προσδώσει οικογενειακό χαρακτήρα στη νέα επιχείρηση του, εμπνεύσθηκε το logo από το τέταρτο από τα πέντε παιδιά του. Την 8χρονη Melinda Lou, όνομα που τα αδέλφια της δυσκολεύονταν να προσφέρουν –όπως ανέφεραν σε ρεπορτάζ τους οι New York Times- και για αυτό άρχισαν να την αποκαλούν Wenda. Με τον καιρό, το Wenda μετατράπηκε στο πιο εύηχο… Wendy και μια μέρα εμφανίσθηκε στις ταμπέλες τις νέας αλυσίδας.

Ο Thomas, τήρησε ένα από τα μυστικά στα οποία τον είχε μυήσει ο μέντορας του στις business, ο Sanders: ότι μια μασκότ θα έφερνε πιο κοντά το καταναλωτικό κοινό στην επιχείρηση του.

Τα υπόλοιπα εκτυλίχθηκαν με… διαδικαστικό τρόπο. Η μικρή δέχθηκε να παίξει τον ρόλο της στο νέο μαγαζί του μπαμπά. Έδεσε τα μαλλιά της κοτσιδάκια, φόρεσε ένα φόρεμα με μπλε και άσπρες ρίγες, ραμμένο από την μητέρα της, φωτογραφήθηκε και έτσι, μόλις είχε «γεννηθεί» ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα logo του κλάδου, σε παγκόσμιο επίπεδο. Λίγο αργότερα άνοιξε το πρώτο του εστιατόριο στο κέντρο του Κολόμπους του Οχάιο…

Η συγγνώμη

Σύμφωνα με τον Dave Thomas, δεν υπήρχε πιο ελκυστική διαφήμιση από ένα χαμογελαστό και ροδαλό κοριτσάκι να απολαμβάνει ένα χάμπουργκερ.
«Το καθαρό πρόσωπό της με τις φακίδες ήταν αυτό που έψαχνα. Ήξερα ότι αυτό ήταν το όνομα και η εικόνα για την επιχείρηση», σχολίασε αλλά μερικά χρόνια αργότερα ομολογούσε μέσα από την αυτοβιογραφία του ότι η κόρη του «…έχασε λίγη από την ιδιωτικότητά της. Επειδή μερικοί άνθρωποι εξακολουθούν να την θεωρούν επίσημο εκπρόσωπο της εταιρείας, διστάζει να πει τη γνώμη της.».

Πριν από τον θάνατο του, το 2002, ο δημιουργός της μεγάλης «αυτοκρατορίας» των fast food ζήτησε συγνώμη από την κόρη του, γιατί –κατά την γνώμη του- αυτό που συνέβη την πίεζε πολύ.

Ο ίδιος φρόντισε να αναλάβει το «φορτίο» του… μάρκετινγκ και εμφανίστηκε σε περισσότερες από 800 διαφημίσεις των Wendy’s από το 1989 μέχρι το 2002…
Τις αποκαλύψεις έκανε εκείνη σε αμερικανικά media στα πλαίσια της καμπάνιας για την 50η επέτειο από την ίδρυση της αλυσίδας: «Τον θυμάμαι να λέει: Ξέρεις τι; Λυπάμαι… Έπρεπε να δώσω το δικό μου όνομα.».

Και ενώ η… Wendy αποδέχθηκε την συναισθηματική του φόρτιση και συμφώνησε τότε με τον πατέρα της, λέγοντας του «ναι, είναι μεγάλη η πίεση», δήλωνε στην συνέχεια υπερήφανη για τη θέση που της πρόσφερε: «Πάντα θα αγαπώ αυτή τη μάρκα, αλλά όχι επειδή υπάρχει το όνομά μου στα καταστήματα της. Λατρεύω τα χάμπουργκερ μας. Είναι η δουλειά μας. Η οικογενειακή μας επιχείρηση. Για μένα, η Wendy’s είναι η οικογένειά μου».

Η Wendy Thomas-Morse άνοιξε δικό της franchise των Wendy’s, δεν δίστασε να εμφανισθεί σε διαφημιστικό της σποτ το 2011 και ίσως αν η ιστορία είχε γραφεί με διαφορετικό τρόπο, το εγχείρημα να μην πετύχαινε…

Τα μικρά μυστικά

Στο σύγχρονο επιχειρείν, οι ειδικοί λένε ότι η επιτυχία θα έρθει αν «χτίσεις» σωστά ένα brand.

Ένα από τα μικρά μυστικά του success story των Wendy’s, τα… τετράγωνα μοσχαρίσια μπιφτέκια της, μεγαλύτερα από τα στρογγυλά των ανταγωνιστών της και τα διπλάσια σε μέγεθος χάμπουργκερ.

«Όπλο» της και η εικόνα της πολυτέλειας, της καθαριότητας και της παράδοσης, που απέπνεαν οι στολές των εργαζομένων της: άσπρες ποδιές για όλους, άντρες με λευκό παντελόνι, λευκό πουκάμισο και μαύρο παπιγιόν, γυναίκες με λευκά φορέματα και φουλάρι…

Την αλυσίδα βοήθησε να αναπτυχθεί το έξυπνο μάρκετινγκ, αφού το δημοφιλές χιουμοριστικό διαφημιστικό σλόγκαν «Where’s the beef» χρησιμοποιήθηκε ακόμα και σε προεκλογική εκστρατεία για τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ!

Διαβάστε ακόμη:

Εντός της εβδομάδας οι ανακοινώσεις για τα καύσιμα – Αυξάνονται δικαιούχοι και ποσά επιδότησης

«Συνωστισμός» στο Power Pass: Ποιοι μπορούν να κάνουν αίτηση στην πλατφόρμα – Τι να προσέξετε

Στο στόχαστρο εικονικές δωρεές και γονικές παροχές