Στους  Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης εντοπίζονται τα περισσότερα κρούσματα κακοδιοίκησης, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρου Ρακιντζή για το 2012.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση, τη μεγαλύτερη θεματική κατηγορία αποτελούν οι υποθέσεις οικονομικής διαχείρισης (38%) και ακολουθούν τα πολεοδομικά θέματα (14,3% των υποθέσεων), διάφορα ζητήματα λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών (13,4 %), παράβαση διοικητικών διαδικασιών (8,3%) και άλλες κατηγορίες με μικρότερα ποσοστά.

Όπως διαπιστώνει ο κ. Ρακιντζής, σε πολλές περιπτώσεις προσφέρονται ελλιπείς υπηρεσίες στους πολίτες, ενώ σημαντικό σύμπτωμα κακοδιοίκησης αποτελεί και η άρνηση εκτέλεσης ή συμμόρφωσης των ΟΤΑ και των δύο βαθμών σε δικαστικές αποφάσεις.

Για την γεωγραφική διασπορά, το μεγαλύτερο ποσοστό των υποθέσεων εντοπίζεται στην Περιφέρεια Αττικής (37,1%) που συγκεντρώνει άλλωστε την πλειονότητα των υπηρεσιών, αλλά και του πληθυσμού. Οι άλλες περιφέρειες ακολουθούν με πολύ μικρότερα ποσοστά, μεταξύ των οποίων τα υψηλότερα ποσοστά συγκεντρώνουν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (9,1%) και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (8,8%).

Σύμφωνα με τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ένας άλλος σημαντικός προβληματικός τομέας είναι το σύστημα Υγείας ως προς την παροχή των υπηρεσιών υγείας και ως προς την προμήθεια υγειονομικού υλικού κυρίως από το τμήμα διαχείρισης των νοσοκομείων.

Σημαντική οικονομική αιμορραγία προκαλούν επίσης οι υπερτιμολογήσεις των ιατρικών μοσχευμάτων και μηχανημάτων, ενώ το Γραφείο του γενικού επιθεωρητή εκτιμά ότι το πρόβλημα θα περιορισθεί με την καθιέρωση νομοθετικού συστήματος προμηθειών απευθείας από τους προμηθευτές και όχι μέσω τριγωνικών διεθνών συναλλαγών.

Ακόμη, το ζήτημα της δωροδοκίας των γιατρών, το γνωστό «φακελάκι», αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση, αλλά μόνον με την επ’ αυτοφώρω σύλληψη μπορεί να διαπιστωθεί.

Ελεγχος για τις μη κυβερνητικές διοργανώσεις

Ένας από τους σημαντικότερους ελέγχους που διενήργησε ο ΓΕΔΔ, είναι αυτός σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις.

Συγκεκριμένα ζήτησε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, να του γνωστοποιήσει τις ΜΚΟ που έχουν κάνει έναρξη σε όλες τις ΔΟΥ της επικράτειας και αν αυτές έχουν υποβάλλει τις προβλεπόμενες από τις κείμενες διατάξεις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ κλπ.

Σε συνέχεια της παραλαβής των σχετικών καταστάσεων ο γενικός επιθεωρητής λαμβάνοντας υπόψη ότι όπως προέκυψε από την έρευνά του, τα τελευταία τουλάχιστον δέκα χρόνια δεν είχαν διενεργηθεί παρά μόνο λίγοι τακτικοί φορολογικοί έλεγχοι στις ΜΚΟ, απέστειλε στις αρμόδιες ΔΟΥ (συγκεκριμένα 141) τις καταστάσεις και ζήτησε την κατά προτεραιότητα διενέργεια τακτικών φορολογικών ελέγχων για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.

Παράλληλα ενημέρωσε και την αρμόδια Διεύθυνση Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία με τη σειρά της διαβίβασε προς τις ΔΟΥ στοιχεία σε ηλεκτρονική μορφή όλων των ελληνικών ΜΚΟ για τις οποίες έχουν εγκριθεί χρηματοδοτήσεις δράσεων ή προγραμμάτων που έλαβαν από το Υπουργείο Εξωτερικών, Γενικές και Ειδικές Γραμματείες Υπουργείων και Αυτοτελείς Γενικές Γραμματείες καθώς και από το Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης.

Από τους ελέγχους που μέχρι σήμερα έχουν διενεργηθεί από τις ΔΟΥ προκύπτει ότι οι περισσότερες ΜΚΟ δεν έχουν υποβάλλει από την ημερομηνία έναρξης εργασιών τους τις προβλεπόμενες από τις κείμενες διατάξεις δηλώσεις (όπως φορολογίας εισοδήματος, συγκεντρωτικές τιμολογίων, ΦΠΑ) κλπ.

Ενδεικτικά αναφέρονται αποτελέσματα περιπτώσεων τακτικού φορολογικού ελέγχου ΜΚΟ, που διενεργήθηκαν ύστερα από εντολή του ΓΕΔΔ: στη ΔΟΥ Αγ. Δημητρίου για τις χρήσεις 2000-2011, διαπιστώθηκαν διαφορές στους οφειλόμενους φόρους και παραβάσεις ΚΒΣ, ενώ το σύνολο των κυρίων φόρων, προσαυξήσεων και προστίμων που καταλογίστηκαν συνολικά ανέρχεται σε 75.227,57 ευρώ, στη ΔΟΥ Ζ’ Θεσσαλονίκης σε μία περίπτωση ελέγχου προέκυψε ποσό προς βεβαίωση ύψους ελέγχου 217.942,62 ευρώ, στη ΔΟΥ Σύρου διενεργήθηκε τακτικός φορολογικός έλεγχος σε ΜΚΟ για τα οικονομικά έτη 2002-2010 και εκδόθηκαν καταλογιστικές πράξεις συνολικού ποσού 35.060,74 ευρώ, στη ΔΟΥ Σάμου σε συνέχεια τακτικού φορολογικού ελέγχου οικονομικών ετών 2001 έως και 2012 σε μία ΜΚΟ καταλογίστηκε φόρος εισοδήματος συνολικού ποσού 102.425,59 ευρώ και παραβάσεις ΚΒΣ για όλες τις ελεγχόμενες διαχειριστικές περιόδους συνολικού ύψους 124.756,03 ευρώ.

Διώξεις και πειθαρχικές διαδικασίες

Το 2012 το Γραφείο του ΓΕΔΔ ασχολήθηκε αποκλειστικά με το 45,6% των υποθέσεων που χειρίστηκε και μειώθηκε δραστικά ο αριθμός των υποθέσεων για τις οποίες δόθηκε εντολή ελέγχου σε κάποιο άλλο σώμα ή υπηρεσία επιθεώρησης και ελέγχου (21% των υποθέσεων το 2012 έναντι 41,7% το 2011).

Η αύξηση του αριθμού των ελέγχων που ξεκινούν κατόπιν καταγγελίας πολιτών είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των υποθέσεων όπου δεν διαπιστώθηκε κανένα πρόβλημα (43,8%). Αυτό συμβαίνει διότι πολλοί πολίτες προσφεύγουν στον ΓΕΔΔ για επίλυση των προβλημάτων τους, που όμως δεν υποκρύπτουν παράνομη ή παραβατική συμπεριφορά εμπλεκομένων υπαλλήλων.

Οι έλεγχοι καταλήγουν συνήθως στη διαπίστωση οργανωτικών ή παρόμοιας φύσης προβλημάτων, ενώ ένα μικρό ποσοστό (2,1%) αφορά σε αποδεδειγμένες υποθέσεις διαφθοράς.

πηγή: protothema.gr