Η Αθήνα εισέρχεται σε μια νέα εποχή ελέγχου της κυκλοφορίας: το πρώτο κύμα «έξυπνων» καμερών κάνει την εμφάνισή του μέσα από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα που φιλοδοξεί να μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο η χώρα καταγράφει, βεβαιώνει και διαχειρίζεται τις τροχαίες παραβάσεις. Ο νόμος για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας δίνει το έναυσμα για μια συνολική αναμόρφωση, με στόχο όχι μόνο την αποτροπή ατυχημάτων, αλλά και την οικοδόμηση μιας νέας κουλτούρας υπευθυνότητας στους δρόμους.

Τα πρώτα οκτώ σημεία με «έξυπνες» κάμερες

Μέχρι το τέλος της χρονιάς τίθεται σε λειτουργία το πιλοτικό δίκτυο καμερών σε οκτώ καίρια σημεία της Αττικής – σε δρόμους υψηλής κυκλοφορίας και περιοχές με αυξημένο δείκτη κινδύνου:

Πανεπιστημίου & Βασ. Σοφίας (Δήμος Αθηναίων)
Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου (Δήμος Αγίας Παρασκευής)
Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ (Δήμος Ραφήνας–Πικερμίου)
Λ. Συγγρού & Αγίας Φωτεινής (Δήμος Καλλιθέας)
Λ. Ποσειδώνος & Ερμού (Δήμος Βάρης–Βούλας–Βουλιαγμένης)
Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου (Δήμος Αλίμου)
Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου (Δήμος Ελληνικού–Αργυρούπολης)
Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως (Δήμος Φιλοθέης–Ψυχικού)
Οι κάμερες αυτές αποτελούν την αρχή ενός γιγαντιαίου δικτύου που θα φτάσει τις 2.500 συσκευές: 2.000 σε σταθερά σημεία και 500 σε λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Επιπλέον, η Περιφέρεια Αττικής προσθέτει άλλες 388 κάμερες, οι οποίες θα ενταχθούν στο ίδιο σύστημα.

Τι θα καταγράφουν οι νέες κάμερες

Οι συσκευές θα ελέγχουν τις πιο συχνές και επικίνδυνες παραβάσεις του ΚΟΚ:

παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
υπέρβαση ορίων ταχύτητας
μη χρήση ζώνης ή κράνους
χρήση κινητού κατά την οδήγηση
παράνομη κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης
Η καταγραφή θα γίνεται με αυτόματο, ψηφιακό και αδιάβλητο τρόπο, με χρήση εικόνας, βίντεο και χρονικών μεταδεδομένων, τα οποία θα μεταφέρονται κρυπτογραφημένα ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Το νέο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (Ε.Η.Σ.)

Στην καρδιά της μεταρρύθμισης βρίσκεται το Ε.Η.Σ., ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό σύστημα που θα:

συγκεντρώνει δεδομένα από κάμερες και φορητές συσκευές,
καταχωρίζει και επεξεργάζεται αυτόματα τις παραβάσεις,
ενημερώνει τον πολίτη μέσω gov.gr ή SMS,
επιτρέπει ηλεκτρονικές ενστάσεις και πληρωμές.
Τα δεδομένα θα παρέχονται ανωνυμοποιημένα σε φορείς και ερευνητές για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας.

Ο στόχος: λιγότερα ατυχήματα, περισσότερη διαφάνεια

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου τονίζει ότι κάθε απώλεια ζωής στην άσφαλτο επιβάλλει δράση και όχι αδράνεια. Η μεταρρύθμιση εστιάζει:

στη μείωση των παραβάσεων,
στη γρήγορη και δίκαιη επιβολή κυρώσεων,
στην ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας,
στη βελτίωση της εισπραξιμότητας των προστίμων, η οποία σήμερα βρίσκεται κάτω από 10%.

Η τεχνητή νοημοσύνη θα ενισχύσει τον εντοπισμό παραβατών μέσω αναγνώρισης πινακίδων, ενώ η άμεση ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης θα αποτρέπει επικίνδυνες συμπεριφορές.

Ένα σύστημα που υπόσχεται πραγματική αλλαγή

Η εφαρμογή του νέου πλαισίου αναμένεται να μειώσει τη γραφειοκρατία, να αποφορτίσει τις αστυνομικές δυνάμεις και να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Παράλληλα, εκπαιδευτικές δράσεις και καμπάνιες ενημέρωσης θα ενισχύσουν μια νέα κουλτούρα οδικής συμπεριφοράς.

Η επιτυχία του εγχειρήματος προϋποθέτει συνεργασία: κράτους, φορέων και πολιτών. Αν το σύστημα λειτουργήσει όπως σχεδιάζεται, η Αττική θα αποκτήσει ασφαλέστερους δρόμους και μια υποδομή προσαρμοσμένη στις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας.

Διαβάστε ακόμη

Τζέιμι Ντάιμον: Αυτές οι δεξιότητες θα σας εξασφαλίσουν δουλειά στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

Ολα όσα προβλέπει η έκθεση της Κομισιόν για το Στεγαστικό

Η επιστροφή των Ikepod: Τα ρολόγια της δεκαετίας του ’90 που γίνονται ανάρπαστα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα