Της Μαριάννας Τζάννε

Μόλις έξι μήνες κράτησε ανοιχτό το πάρκινγκ της Αττικό μετρό στον Κεραμεικό. Εδώ και λίγες μέρες η εταιρεία έχει αιτηθεί από το δήμο της Αθήνας την διακοπή της ηλεκτροδότησης στα τρία από πέντε επίπεδα του σταθμού που άνοιξε τον περασμένο Μάρτιο. Το επίμαχο πάρκινγκ κόστισε πάνω από 15 εκ. ευρώ(!) και ξεκίνησε να κατασκευάζεται για να μην χαθούν κοινοτικοί πόροι λόγω μετακίνησης του ομώνυμου σταθμού.

Από την Αττικό μετρό υποστηρίζουν ότι τα οχήματα που χρησιμοποιούν το κρατικό πάρκινγκ, κατά μέσο όρο είναι περίπου 100 ημερησίως, από τις συνολικά 274 θέσεις που διαθέτει. Όμως το σφράγισμα των τριών ορόφων από τους πέντε, αποδεικνύει ότι η λειτουργία του σταθμού δεν μπορεί να καλυφθεί από την επιβατική κίνηση. Κατά πληροφορίες τα έσοδα υπολογίζονται κατά μ.ο. στα 5.000 ευρώ το μήνα. Όμως είναι είναι αδύνατο να καλύψουν τις δαπάνες του σταθμού σε δημοτικά τέλη, ΔΕΗ και μισθούς!

Μολονότι μάλιστα το πάρκινγκ βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Πειραιώς και Ιεράς Οδού, που αποτελούν δύο από τους πιο κεντρικούς οδικούς άξονες της Αθήνας, η κίνηση δεν είναι η αναμενόμενη. Μία εξήγηση είναι η κρίση. Η άλλη είναι ο ανταγωνισμός που αναπτύσσεται στην περιοχή καθώς αντίστοιχος σταθμός υπάρχει πλησίον. Ο Κεραμεικός είναι ένας από τους ελάχιστους χώρους στάθμευσης που διαχειρίζεται απευθείας η Αττικό Μετρό. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις οι σταθμοί μισθώνονται από την ΣΤΑΣΥ. Σύμφωνα με πληροφορίες στην εταιρεία υπάρχουν σκέψεις για αξιοποίηση των ιδιόκτητων οικοπέδων προκειμένου να δημιουργηθούν χώροι ελεγχόμενοι στάθμευσης.

Ο σταθμός Κεραμεικός έχει μεγάλη ιστορία καθώς αποτέλεσε «σωσίβιο» για την κρατική εταιρεία για να μην ζητήσουν οι Ευρωπαίοι πίσω πόρους συνολικού ύψους πάνω από 5,5 εκ. ευρώ. Τόσα ήταν χρήματα που είχαν διατεθεί για το κέλυφος του σταθμού ο οποίος μεταφέρθηκε 300 μέτρα πιο πέρα λόγω αρχαιολογίας. Στην πορεία όταν τα έργο μπήκε ξανά στις ράγες (ο σχετικός διαγωνισμός έγινε το 2007) ο προϋπολογισμός ξεπέρασε 8 εκ. ευρώ. Τις τελευταίες εβδομάδες, η ιστορία του Κεραμεικού έρχεται στις μνήμες όσων παρακολουθούν το μετρό Θεσσαλονίκης καθώς η υπόθεση έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με την Βενιζέλου. Πρόσφατα το ΚΑΣ αποφάσισε να αλλάξει τον σχεδιασμό του για τις αρχαιότητες.

Η μετακίνηση του σταθμού παραμένει στο τραπέζι ενώ μόνο για τις αρχαιολογικές εργασίες έχουν απορροφηθεί περί τα 20 εκ. ευρώ.

Ο χώρος στάθμευσης σχεδιάστηκε με πέντε υπόγεια επίπεδα συνολικής επιφάνειας περίπου 2.500 τ. μ. το καθένα και με 24ώρη λειτουργία. Μαζί με το πάρκινγκ η εταιρεία κατασκεύασε και ένα σύγχρονο πάρκο αναψυχής και περιπάτου, περίπου εννέα στρεμμάτων.