search icon

Ελλάδα

Δημιουργία εθνικού μηχανισμού εναέριας έρευνας και διάσωσης «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος»

Θα έχει έργο του την υποστήριξη και ενίσχυση του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές και προσωπικό, σε συμβάντα και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να τεθεί στην κρίση της ολομέλειας της Βουλής, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για τη δημιουργία εθνικού μηχανισμού εναέριας έρευνας και διάσωσης «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος». Το νομοσχέδιο άρχισε να συζητείται σήμερα στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο εθνικός μηχανισμός εναέριας έρευνας και διάσωσης «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος» (ΕΜΕΕΔ), θα έχει έργο του την υποστήριξη και ενίσχυση του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές και προσωπικό, σε συμβάντα και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Στην Ελλάδα, η αντιμετώπιση και η διαχείριση των συμβάντων έρευνας διάσωσης που διαδραματίζονται στον χερσαίο χώρο, αποτελούν αρμοδιότητα του Πυροσβεστικού Σώματος. Όταν ένα συμβάν τυγχάνει να εξελίσσεται σε δυσπρόσιτο σημείο, παραδείγματος χάρη σε ορεινούς όγκους, τα στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, της ΕΜΑΚ και οι εθελοντικές οργανώσεις, προσεγγίζουν πεζοί, ενώ όταν αυτό δεν είναι δυνατόν, ζητείται η συνδρομή του ΕΚΣΕΔ, του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας Διάσωσης, το οποίο συμβάλλει με πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος.

Πρόκειται για μία διαδικασία, που εκ των πραγμάτων φέρνει καθυστερήσεις στην υλοποίηση της επιχείρησης έρευνας και διάσωσης. Τον Ιανουάριο του 2022, ο νεαρός ορειβάτης Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος έχασε την ζωή του στα Τζουμέρκα πέφτοντας σε μία χαράδρα. Καθώς το σημείο ήταν εξαιρετικά δυσπρόσιτο, η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλες δυσκολίες και διήρκησε αρκετές ώρες. Το τραγικό αυτό συμβάν ανέδειξε για μία ακόμη φορά την ανάγκη ύπαρξης μίας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης για τον χερσαίο χώρο στην Ελλάδα.

«Με το νομοσχέδιο αυτό προσπαθούμε να ενισχύσουμε το Πυροσβεστικό Σώμα με την αεροδιάσωση στους ορεινούς όγκους και όχι μόνο σε αυτούς», είπε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελος Τουρνάς. Υπογράμμισε δε, ότι «αποφασίστηκε από την κυβέρνηση και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, αυτή να είναι η μια υπηρεσία που θα παρέχεται δωρεάν» και συνεπώς, «η έρευνα και διάσωση στο χερσαίο έδαφος, όπως και στο θαλάσσιο χώρο, θα παρέχεται δωρεάν» και «θα είναι δικαιούχοι, ο κάθε πολίτης – Έλληνας ή ξένος – που έρχεται να χαρεί την ελληνική ύπαιθρο και για κάποιους λόγους βρίσκεται σε κίνδυνο».

Για τις ανάγκες υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΕΕΔ), το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι συστήνονται ως ειδικές περιφερειακές υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος, έξι βάσεις ετοιμότητας/επιφυλακής σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, ο αριθμός των οποίων μπορεί να τροποποιείται στο πλαίσιο επικαιροποίησης του ΕΣΕΕΔ. Οι ανάγκες σε ελικόπτερα θα καλυφθούν κατ΄αρχήν με μισθώσεις, μέχρι να προχωρήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες και να μπουν σε γραμμή παραγωγής τα εναέρια μέσα με τα οποία θα εξοπλιστεί μόνιμα ο μηχανισμός.

«Κατ΄αρχάς χρειαζόμαστε έξι βάσεις, στη Θεσσαλονίκη, στη Λάρισα, στο ‘Ακτιο, στην Ελευσίνα, στην Ανδραβίδα και στο Ηράκλειο», είπε ο κ. Τουρνάς και εξήγησε: «Οι περιοχές αυτές είναι οι πρώτες και επελέγησαν με γνώμονα την επισκεψιμότητα που έχουν οι ορεινοί όγκοι, τα ατυχήματα που δηλώνονται κατ΄έτος, ή τη συνδρομή που ζητείται από το Πυροσβεστικό Σώμα για να περισυλλέξει, να διασώσει, να μεταφέρει ανθρώπους. Το σχέδιο μπορεί να αναθεωρηθεί και να συμπεριλάβει και άλλες βάσεις στο μέλλον».

«Αυτή η υπηρεσία δεν φτιάχνεται μόνο για να σώσει, να προλάβει, να αντιμετωπίσει περιστατικά αυτής της φύσεως. Δημιουργείται για να συνδράμει σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων της πυροσβεστικής, και στα ορεινά χωριά, ώστε ο πολίτης να νοιώθει πως, αν χρειαστεί, θα υπάρχει αυτή η υπηρεσία, να τον βοηθήσει και στα βουνά και σε τροχαία ατυχήματα και σε σιδηροδρομικά ατυχήματα, ακόμα και αεροπορικά ατυχήματα στον χερσαίο χώρο. Γι΄αυτό το λόγο δημιουργείται αυτός ο μηχανισμός», είπε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Τη συμβολή του κ. Τουρνά στο σχέδιο νόμου εξήρε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης: «Θέλω μπροστά στο Κοινοβούλιο να τον υπερασπιστώ, γιατί είδα πόση προσωπική δουλειά έβαλε για αυτό το νομοσχέδιο, πόσες ώρες διέθεσε, με απόλυτη αντικειμενικότητα, με τη βαθιά γνώση που διαθέτει σε αυτά τα θέματα, βαθύτατη γνώση, και σας λέω πως έχω συναντήσει πολλούς σε όλο τον κόσμο και ξεπερνά τα όρια τα ελληνικά, και η γνώση του και η δυνατότητά του να προσεγγίζει ένα θέμα με όλες τις πολύπλευρες διαστάσεις και να το φέρει εις πέρας», είπε σχετικά.

Στη συζήτηση που προηγήθηκε, ο εισηγητής της ΝΔ Στέφανος Γκίκας είπε πως ο τραγικός θάνατος του Θεοφάνη Ερμή Θεοχαρόπουλου, ανέδειξε για μία ακόμη φορά την ανάγκη ύπαρξης μίας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης για τον χερσαίο χώρο στη χώρα μας. «Θεσπίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένας σύγχρονος Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης για τον χερσαίο χώρο, ο οποίος θα ενισχύσει σημαντικά το Πυροσβεστικό Σώμα και την επιχειρησιακή του αποτελεσματικότητα, ενώ θα αναβαθμίσει και την Πολιτική Προστασία της χώρας μας. Παράλληλα θα βελτιώσει και την εικόνα της χώρας μας διεθνώς», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε πως είναι κρίσιμη η δυνατότητα που δημιουργείται, να πραγματοποιούνται σε συντομότερο χρόνο απόκρισης, επιχειρήσεις εναέριας έρευνας και διάσωσης στον χερσαίο χώρο.

Διαβάστε ακόμη:

24ωρη Παμπειραϊκή απεργία την Πέμπτη 25 Οκτωβρίου – Χωρίς ακτοπλοϊκά δρομολόγια, ρυμουλκά και κλειστό το εμπορικό λιμάνι

ΕΚΤ: Σχεδιάζει επιθετική αύξηση των επιτοκίων παρά τον κίνδυνο ύφεσης

Eurostat: Σχεδόν 7 στους 10 πολίτες της ΕΕ έκαναν ηλεκτρονικές αγορές το 2021

 

Exit mobile version