Σε μια καθημερινότητα όπου οι κανόνες κυκλοφορίας αλλάζουν και οι έλεγχοι γίνονται αυστηρότεροι, πολλοί οδηγοί παραβλέπουν μια απλή αλλά κρίσιμη λεπτομέρεια: το δίπλωμα οδήγησης δεν είναι ισόβιο. Η ισχύς του λήγει και η ανανέωση δεν είναι προαιρετική — είναι νομική υποχρέωση για όποιον θέλει να κρατήσει το τιμόνι στα χέρια του χωρίς συνέπειες.

Το δίπλωμα αποτελεί το μοναδικό επίσημο έγγραφο που αποδεικνύει πως ο οδηγός έχει τις απαιτούμενες γνώσεις και ικανότητες για να κυκλοφορεί με ασφάλεια στο οδικό δίκτυο. Ωστόσο, πολλοί αγνοούν ότι η άδεια έχει συγκεκριμένη διάρκεια. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι νέου τύπου κάρτες διπλώματος (ΑΜ, Α1, Α2, Α, Β, Β1, ΒΕ) απαιτούν ανανέωση κάθε 15 χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης.

Τι ισχύει για τα παλιά, χάρτινα τρίπτυχα διπλώματα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει σαφές όριο: όλα τα παλιά, χάρτινα διπλώματα — ανεξαρτήτως κατηγορίας ή κατάστασης — πρέπει να αντικατασταθούν έως τις 19 Ιανουαρίου 2033.

Όμως για όσους έχουν ήδη συμπληρώσει το 65ο έτος, η αντικατάσταση πρέπει να γίνει άμεσα. Αν ένας οδηγός γίνει 65 μέσα στο 2025 και εξακολουθεί να έχει χάρτινο δίπλωμα, υποχρεούται να το αλλάξει με νέο τύπο κάρτας.

Η ανανέωση προϋποθέτει ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο και οφθαλμίατρο, σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία.

Αλλαγές για οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας

Μετά τα 65 έτη, η ανανέωση του διπλώματος πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια.
Μετά τα 80 έτη, η διαδικασία γίνεται ακόμη πιο συχνή, κάθε δύο χρόνια, και απαιτείται εξέταση από περισσότερες ειδικότητες:

παθολόγο
οφθαλμίατρο
ωτορινολαρυγγολόγο
νευρολόγο ή ψυχίατρο

Διπλώματα κάρτας χωρίς ημερομηνία λήξης

Ορισμένοι οδηγοί που είχαν αποκτήσει πρώτοι το δίπλωμα σε μορφή πλαστικής κάρτας μπορεί να μην βλέπουν καταχωρημένη ημερομηνία λήξης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ισχύς του διπλώματος λήγει στα 65 έτη του κατόχου, ακόμη κι αν δεν αναγράφεται εμφανώς.

Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε οδηγία που αυστηροποιεί περαιτέρω τους κανόνες:

  • ανανέωση κάθε 10 χρόνια για το γενικό σύνολο των οδηγών
  • ανανέωση κάθε 5 χρόνια για όσους είναι 70+

Το μέτρο στηρίζεται σε λόγους οδικής ασφάλειας και στοχεύει στη μείωση των τροχαίων σε όλη την ΕΕ.

Διαβάστε ακόμη

Λογαριασμοί ρεύματος: 23 τρόποι για να γίνει εξοικονόμηση στην ενέργεια

Ποιοι «μοιράζονται» τα € 700 εκατ. του business software στην ελληνική αγορά πληροφορικής

Ξενοδοχεία Vs Airbnb: Κάθε ξενοδοχείο αντιμέτωπο με 60 Αirbnb στην Αττική (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα