Χωρίς την ανάγκη για φώτα, hashtags και υπερβολές, μια γενιά συνεχίζει αθόρυβα να καθορίζει τη ροή του χρήματος στην ελληνική αγορά. Η Γενιά Χ –οι σημερινοί 45 έως 60 ετών– μπορεί να μην προκαλεί τον ενθουσιασμό των Millennials ή τη νεανική ορμή της Γενιάς Z, ωστόσο αποτελεί τη σταθερή ραχοκοκαλιά της κατανάλωσης στη χώρα.

Σύμφωνα με την κοινή έκθεση της NielsenIQ (NIQ) και του World Data Lab (WDL), με τίτλο «The X Factor: Πώς η Γενιά Χ οδηγεί αθόρυβα τρισεκατομμύρια σε καταναλωτικές δαπάνες», οι Έλληνες αυτής της ηλικιακής ομάδας ευθύνονται για το 25% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα ποσοστό που ξεπερνά τον παγκόσμιο μέσο όρο.

Και το εντυπωσιακότερο; Η πορεία αυτή δεν δείχνει σημάδια κόπωσης. Αντίθετα, οι προβλέψεις για την επόμενη πενταετία μιλούν για αύξηση δαπανών σε τρεις βασικούς τομείς:

  • Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά,
  • Προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας,
  • Αλκοολούχα ποτά και κοινωνική κατανάλωση.

Oπως επισημαίνει ο Βάιος Δημοράγκας, διευθύνων σύμβουλος της NIQ για Ελλάδα και Βουλγαρία, η Γενιά Χ παραμένει ένας πυλώνας σταθερότητας για την ελληνική οικονομία. Πολλοί από αυτούς ισορροπούν ανάμεσα στη στήριξη των παιδιών και των ηλικιωμένων γονιών τους, συνεχίζοντας παράλληλα να επενδύουν σε αγαθά τόσο αναγκαία όσο και «lifestyle».

Oι σαραντάρηδες και πενηντάρηδες της χώρας έχουν μάθει να λειτουργούν με οικονομική επίγνωση και στρατηγική κατανάλωση. Πρόκειται για ανθρώπους που ξέρουν να μετρούν τις επιλογές τους, χωρίς όμως να αποσύρονται από την αγορά. Η έρευνα αποκαλύπτει και κάτι ακόμα: η Γενιά Χ δεν αγοράζει για το λογότυπο. Παρότι έχει σημαντική αγοραστική δύναμη, μόνο το 30% δηλώνει ότι προτιμά γνωστές μάρκες, ενώ το 40% επιλέγει απλώς ό,τι καλύπτει τις ανάγκες του, ανεξάρτητα από το brand.

Αυτό δείχνει μια ώριμη στάση απέναντι στην κατανάλωση όπου η αξία και η αξιοπιστία υπερισχύουν της επίδειξης. Έτσι, η αγορά αποκτά ένα νέο, πιο υπολογισμένο ισοζύγιο, στο οποίο η ουσία αντικαθιστά το περιτύλιγμα.

Για τις εταιρείες, η Γενιά Χ είναι το κοινό που δεν πρέπει να αγνοηθεί. Διαθέτει σταθερό εισόδημα, εμπειρία ζωής και ισχυρή επιρροή στις οικογενειακές αποφάσεις χαρακτηριστικά που καθιστούν τη συμπεριφορά της καθοριστική για κάθε εμπορική στρατηγική.

Σε αντίθεση με τους νεότερους που παρασύρονται από viral τάσεις, η Γενιά Χ ερευνά, συγκρίνει, διαβάζει κριτικές και επενδύει σε προϊόντα που εμπνέουν εμπιστοσύνη. Οι επιχειρήσεις που θέλουν να τη «κερδίσουν» χρειάζεται να επενδύσουν σε ποιότητα, διαφάνεια και συνέπεια, όχι σε εντυπωσιασμούς.

Αν και δεν μεγάλωσαν στην εποχή των social media, οι Έλληνες της Γενιάς Χ έχουν πλέον ενταχθεί πλήρως στο ψηφιακό περιβάλλον. Από το e-commerce μέχρι τις στοχευμένες διαφημίσεις στα κοινωνικά δίκτυα, αποτελούν ένα ενεργό και απαιτητικό κοινό.

Βρισκόμενη ανάμεσα στους Boomers και τους Millennials, η Γενιά Χ λειτουργεί ως γέφυρα των αγορών – με εμπειρία από το «παλιό» και προσαρμοστικότητα στο «νέο». Επηρεάζει όχι μόνο τις δικές της αγορές, αλλά και των παιδιών της, από τα τρόφιμα και τα καλλυντικά έως τις τεχνολογικές επιλογές και τα ταξίδια.

Κι ενώ η προσοχή της αγοράς στρέφεται ολοένα και περισσότερο στους Gen Z, είναι οι 45άρηδες και 50άρηδες που συνεχίζουν, σιωπηλά αλλά αποφασιστικά, να κινούν την ελληνική οικονομία.

Διαβάστε ακόμη 

Όλα τα μέτρα για μισθούς, φόρους και συντάξεις που περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός 2026 (πίνακες)

Πιερρακάκης για τα σενάρια διαδοχής στο Eurogroup: «Εξαιρετικά τιμητικό για την Ελλάδα, αλλά πρόωρη η συζήτηση»

Ενα ορεινό design καταφύγιο που δεν μοιάζει με κανένα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα