Την οριστική εγκατάλειψη της εποχής των «μπαλωμάτων» στον σιδηρόδρομο και την καθιέρωση μακροχρόνιων συμβάσεων συντήρησης Service Level Agreement (SLA) για ολόκληρα τμήματα γραμμής, προγραμματίζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όπως ανακοίνωσε χθες ο Αναπληρωτής Υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Το 2026 όπως είπε, θα είναι η τελευταία χρονιά κατά την οποία θα υπάρχουν αποσπασματικές συμβάσεις για μεμονωμένα τμήματα του σιδηροδρόμου καθώς το κράτος θα συνομιλεί πλέον με έναν ανάδοχο για την υποδομή, τα συστήματα ασφαλείας, την ηλεκτροκίνηση και τη συντήρηση σε κάθε μεγάλο άξονα.
Το 2026 παραδίδεται το Αθήνα -Θεσσαλονίκη
Μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ, ο κ. Κυρανάκης δήλωσε ότι το καλοκαίρι του 2026; δίχως καμία άλλη αναβολή θα είναι έτοιμη η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα–Θεσσαλονίκη, πλήρως εξοπλισμένη με 100% σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ETCS. Ήδη όλα τα τρένα που θα κινούνται στη γραμμή διαθέτουν λειτουργικό ETCS, ενώ οι μηχανοδηγοί εκπαιδεύονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε προσομοιωτή και όχι αποκλειστικά στο πεδίο.
Παράλληλα, ο Αναπληρωτής Υπουργός αναφέρθηκε χθες και στη συμφωνία με την ιταλικών συμφερόντων Hellenic Train, η οποία έχει δεσμευθεί για επένδυση 300 εκατ. ευρώ και προμήθεια 23 νέων τρένων έως το 2027. «Αν μέχρι τότε η Ελλάδα δεν έχει τα νέα τρένα, το Δημόσιο αποκτά για πρώτη φορά το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση πριν το 2035», υπογράμμισε, χαρακτηρίζοντας τη ρήτρα αυτή ως ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί, ανεξάρτητα από το ποιος θα βρίσκεται στην κυβέρνηση.

Νέοι σταθμοί και μεγάλος σιδηροδρομικός μετασχηματισμός
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από το υπουργείο και στην αναβάθμιση των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα έργα αυτά θα γίνουν σε δύο φάσεις: αρχικά μια λειτουργική ανακαίνιση για να αλλάξει η σημερινή εικόνα εγκατάλειψης και παρακμής και στη συνέχεια μια μεγάλη επέκταση με εμπορικές χρήσεις, πάρκα και νέους δημόσιους χώρους, ώστε οι σταθμοί να λειτουργήσουν ως τοπόσημα και κέντρα ζωής για τις γύρω περιοχές.
Αθήνα – Θεσσαλονίκη: δύο διαφορετικές πραγματικότητες στις συγκοινωνίες
Στο μέτωπο των αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Κυρανάκης περιέγραψε μια «συγκοινωνιακή επανάσταση» που βρίσκεται σε εξέλιξη, ιδίως στη Θεσσαλονίκη, όπου –όπως είπε– «το 2027 θα είναι μια άλλη πόλη». Εκεί, ο στόλος των λεωφορείων έχει ήδη αυξηθεί από περίπου 240 σε πάνω από 500 οχήματα, ενώ προχωρά η ανανέωση με ηλεκτρικά λεωφορεία και η δημιουργία ηλεκτρικών, «πράσινων» αμαξοστασίων, προκειμένου να διασφαλιστεί η αδιάλειπτη λειτουργία του στόλου. Σε αυτά προστίθενται το μετρό, η μελλοντική επέκτασή του, το flyover και η σύνδεση του σιδηροδρόμου με τον 6ο προβλήτα στο λιμάνι, συγκροτώντας –όπως είπε– ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό πλέγμα.
Αντίθετα, στην Αθήνα τα πράγματα χαρακτηρίστηκαν «πιο δύσκολα» λόγω της υπερσυγκέντρωσης πληθυσμού. «Η Αθήνα δεν χωράει άλλο κόσμο», ανέφερε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι η χώρα πρέπει να ενθαρρύνει τη μετακίνηση κατοίκων και επιχειρήσεων σε πόλεις όπως το Κιάτο, η Λιβαδειά και η Χαλκίδα, αξιοποιώντας σιδηροδρομικούς σταθμούς ως νέους περιφερειακούς κόμβους εργασίας και κατοικίας.
Στόλος – οδηγοί – λεωφορειολωρίδες
Σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία της Αθήνας, ο Αναπληρωτής Υπουργός επιβεβαίωσε ότι η δέσμευση για την προμήθεια νέου στόλου υλοποιείται, με στόχο έως τον Μάρτιο του 2026 να κυκλοφορούν περίπου 1.076 λεωφορεία. Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στους οδηγούς. Όπως είπε, από το 2021 έως το 2025 ο αριθμός τους μειωνόταν συνεχώς, αλλά για πρώτη φορά από τον Μάιο του 2025 η τάση αυτή έχει αντιστραφεί. Αυτή τη στιγμή «τρέχει» προκήρυξη για 400 νέους οδηγούς, ενώ προβλέπεται και ειδικό bonus «ενεργού οδηγού αστικών συγκοινωνιών», αποκλειστικά για όσους οδηγούν λεωφορεία στις αστικές γραμμές. Το bonus θα δοθεί τόσο σε νέους όσο και σε παλιούς οδηγούς, με στόχο –μαζί με τις νέες προσλήψεις– να μειωθούν οι χρόνοι αναμονής κατά περίπου 30%.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στον καθαρισμό και την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, οι οποίες πλέον επιτηρούνται με κάμερες, με τα πρώτα πρόστιμα να ενεργοποιούνται από τον Ιανουάριο. «Μια διαδικασία που παλιά έπαιρνε έξι χρόνια τώρα γίνεται σε δύο μέρες», σημείωσε.
Ηλεκτρικός – μετρό και οδική ασφάλεια
Στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, ο κ. Κυρανάκης παραδέχθηκε ότι «τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα», καθώς οι συρμοί που κυκλοφορούν είναι δεκαετίας ’80. Η ανακαίνισή τους προχωρά σε εργοστάσιο στον Βόλο, μηχανολογικά και αισθητικά, με κλιματισμό και σύγχρονες προδιαγραφές. Όμως επιβεβαίωσε ότι για τις καθυστερήσεις επιβλήθηκε πρόστιμο 3,5 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο. Ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός αναμένεται τον Μάρτιο, και στη συνέχεια θα παραδίδεται ένας κάθε μήνα, με στόχο μείωση χρονοσυχνότητας από 7,5–8 λεπτά σε 5. Παράλληλα υλοποιείται καθαρισμός γραμμής και απομάκρυνση γκράφιτι δεκαετιών.
Στο μετρό, όπως αναφέρθηκε η επέκταση προς Πειραιά αύξησε τον φόρτο στη Γραμμή 3 χωρίς νέους συρμούς. Η χρονοσυχνότητα 4 λεπτών κρίνεται ανεπαρκής, γι’ αυτό έρχεται διαγωνισμός για 15 συρμούς και ανάταξη 12 παροπλισμένων. Στον προαστιακό Αττικής, τα δρομολόγια από 45 λεπτά έπεσαν στα 20. Ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε χθες ότι ξεκινά παρέμβαση και στην οδική ασφάλεια. Ξεκινά καμπάνια με μήνυμα «Τα δικά σου λάθη στον δρόμο δεν τα πληρώνεις μόνο εσύ», με στόχο τη μείωση θανατηφόρων τροχαίων. Όπως είπε τα στατιστικά δείχνουν ότι το 82% των εμπλεκομένων σε θανατηφόρα είναι άνδρες, μόλις 6% υπαίτιες γυναίκες. Ο αναπληρώτρια ς υπουργός μίλησε επίσης για τα υπόλοιπα μέτρα της κυβέρνησης όπως ο αυστηρός ΚΟΚ, τα εντατικά αλκοτέστ, αλλά και την αναβάθμιση της εγκατάλειψης σε κακούργημα.
Διαβάστε ακόμη
«Ώρα Ελλάδος» στο Eurogroup: Από την επιτήρηση, ένα βήμα πριν την ηγεσία
Χατζημηνάς στο newmoney: Πως το deal του 1 δισ. αλλάζει την κλίμακα της Theon
Κυβέρνηση: Το ντεμαράζ για να ανοίξουν οι βαλβίδες εκτόνωσης της αγροτικής πίεσης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.