Μέχρι σήμερα, όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις υιοθετούν το όριο ταχύτητας των 30 χιλιομέτρων την ώρα στις κατοικημένες περιοχές – ανάμεσά τους και η Ελλάδα, που εντάσσεται σταδιακά στο ευρωπαϊκό μοντέλο των «ήπιων» ταχυτήτων.

Μελέτες σε Βρυξέλλες, Παρίσι και Ζυρίχη αποδεικνύουν ότι η μείωση των ορίων ταχύτητας βελτιώνει θεαματικά την οδική ασφάλεια, περιορίζοντας τον αριθμό των ατυχημάτων και των θυμάτων στους δρόμους.

Το όριο που σώζει ζωές

Η εφαρμογή του ορίου των 30 χλμ/ώρα σε ευρωπαϊκές πόλεις οδήγησε σε μείωση κατά 23% των τροχαίων, 37% των θανάτων και 38% των τραυματισμών. Τα αποτελέσματα αυτά συνδέονται με το πλαίσιο οδικής ασφάλειας της Ε.Ε. 2021–2030, που στοχεύει σε μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών έως το 2030 και σε μηδενικούς θανάτους έως το 2050.

Οφέλη για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής

Πέρα από την ασφάλεια, τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας βελτιώνουν το αστικό περιβάλλον:

  • Εκπομπές ρύπων: -18%

  • Ηχορύπανση: -2,5 dB

  • Κατανάλωση καυσίμου: -7%

Η πιο «ήρεμη» οδήγηση μειώνει τις απότομες επιταχύνσεις και τα φρεναρίσματα, οδηγώντας σε καλύτερη ενεργειακή απόδοση και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα. Σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ, η μείωση των ταχυτήτων ευνοεί την πεζή και ποδηλατική μετακίνηση, ενισχύοντας τη βιώσιμη κινητικότητα και την κοινωνική ζωή των πόλεων.

Σε περιοχές όπου κυριαρχούν τα οχήματα υψηλής ταχύτητας, το περπάτημα αποθαρρύνεται, περιορίζοντας τις ελεύθερες μετακινήσεις – ιδίως των παιδιών, που δυσκολεύονται να διασχίσουν με ασφάλεια τους δρόμους. Αντίθετα, η μείωση της ταχύτητας επαναφέρει τον δημόσιο χώρο στους πολίτες.

Ησυχία και καθαρός αέρας

Ο θόρυβος της κυκλοφορίας ευθύνεται για το 80% της ηχορύπανσης στις πόλεις. Μια μείωση του ορίου ταχύτητας κατά 10 χλμ/ώρα μπορεί να περιορίσει τα επίπεδα θορύβου έως 40%, βελτιώνοντας αισθητά την ποιότητα ζωής.

Οι ενστάσεις και η πραγματικότητα

Παρότι κάποιοι οδηγοί εκφράζουν ανησυχία για πιθανές καθυστερήσεις στα ταξίδια ή κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα δεδομένα δείχνουν ότι η επίδραση είναι ελάχιστη — μόλις 3% έως 5%. Σε πολλές περιπτώσεις, η ομαλότερη ροή της κυκλοφορίας βελτιώνει τον χρόνο μετακίνησης.

Συνολικά, τα οφέλη στην ασφάλεια, το περιβάλλον και την κοινωνική συνοχή υπερτερούν κατά πολύ οποιασδήποτε μικρής καθυστέρησης. Οι πόλεις που τόλμησαν να χαμηλώσουν ταχύτητα, όπως το Παρίσι και οι Βρυξέλλες, απέδειξαν ότι οι δρόμοι μπορούν να είναι ταυτόχρονα ασφαλείς, καθαροί και ανθρώπινοι.

Διαβάστε ακόμη

Ευρωπαϊκό σχέδιο 12 σημείων για την Ουκρανία – Τo παζάρι για τα κλειδιά και τα αγκάθια

Αλλάζουν τα πάντα για τις άδειες οδήγησης – Νέοι κανόνες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Τα «χρυσά» ρεκόρ και το μετέωρο βήμα του δολαρίου – Βγαίνει από την αφάνεια η εξόρυξη πολύτιμων μετάλλων (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα