Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά η κατασκευή των σηράγγων της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ενώ σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού οι κυβερνητικές προτεραιότητες εστιάζουν πλέον καθαρά στη νότια επέκταση προς τη Γλυφάδα. Πρόκειται για ένα έργο που συνδέεται άμεσα με τη μεγάλη αστική ανάπλαση του Ελληνικού και, όπως έχει αποφασιστεί, θα υλοποιηθεί με δύο διακριτούς κλάδους: έναν προς την Άνω Γλυφάδα και έναν δεύτερο προς το κέντρο της πόλης, μέσω της περιοχής του Ελληνικού. Για πρώτη φορά στην ιστορία του αθηναϊκού Μετρό, μία γραμμή θα αποκτήσει διπλή διακλάδωση.
Στο βασικό έργο της Γραμμής 4, οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο διάνοιξης. Ο ΤΒΜ «Νίκη», που ξεκίνησε από το φρέαρ Άλσος Βεΐκου, έχει διανύσει περίπου 2.600 μέτρα σήραγγας, έχοντας περάσει τον σταθμό Ελικώνος και πλησιάζοντας στον σταθμό Κυψέλη. Μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης, θα συνεχίσει προς τον σταθμό Δικαστήρια και στη συνέχεια προς Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι, με την πορεία του να ολοκληρώνεται, βάσει χρονοδιαγράμματος, έως τα τέλη του 2026, στο φρέαρ Ευαγγελισμός.
Αντίστοιχα, ο δεύτερος μετροπόντικας, ο ΤΒΜ «Αθηνά», που ξεκίνησε από το φρέαρ Κατεχάκη, έχει ήδη κατασκευάσει περίπου 4.500 μέτρα σήραγγας, έχοντας ξεπεράσει τον σταθμό Καισαριανή και κατευθυνόμενος προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός. Η ολοκλήρωση της διαδρομής του τοποθετείται χρονικά στις αρχές του 2026.
Για λόγους εξοικονόμησης χρόνου, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς αυτοί να έχουν ακόμη διανοιχθεί, πρακτική που θα ακολουθηθεί και στα επόμενα τμήματα του έργου. Παράλληλα, σε αρκετούς σταθμούς βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν μόλις ολοκληρωθεί αρχαιολογικές και τεχνικές παρεμβάσεις. Στην Πανεπιστημιούπολη εντοπίστηκε αρχαία οδός, στο Γουδή ολοκληρώθηκαν οι ανασκαφές αλλά προέκυψε ζήτημα με κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ, ενώ στον Ευαγγελισμό παραμένει ανοιχτό το μέτωπο των προσφυγών για το πάρκο Ριζάρη και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.
Στους περισσότερους σταθμούς της Γραμμής 4 –από το Άλσος Βεΐκου και το Γαλάτσι έως την Κυψέλη, τα Δικαστήρια, την Αλεξάνδρας, την Ακαδημία, το Κολωνάκι, τον Ζωγράφου, την Καισαριανή και τα Ιλίσια– τα έργα κατασκευής βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου παραδόθηκαν πρόσφατα στην ανάδοχο κοινοπραξία. Εφόσον δεν προκύψουν απρόβλεπτες κατασκευαστικές δυσκολίες, η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται στα τέλη του 2029, σύμφωνα με τη συμβατική υποχρέωση.
Παράλληλα, σε φάση διαγωνιστικής διαδικασίας βρίσκεται η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον. Το έργο αφορά μήκος περίπου 4 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς –Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος– καθώς και την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου Ελαιώνα. Προβλέπεται επίσης συνολική αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων των Γραμμών 2 και 3. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2027, με χρόνο παράδοσης τα πέντε έτη.
Η επέκταση προς Ίλιον έχει σχεδιαστεί ώστε να εξυπηρετήσει πυκνοκατοικημένες περιοχές των δυτικών προαστίων και να ενισχύσει τη διασύνδεση του δικτύου, με πρόβλεψη μελλοντικής ανταπόκρισης στον σταθμό «Ίλιον» με την επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη. Εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, καλύπτοντας πληθυσμό περίπου 42.000 κατοίκων σε ακτίνα 500 μέτρων.
Σε βάθος χρόνου, η Γραμμή 4 δεν περιορίζεται στο αρχικό τμήμα Άλσος Βεΐκου–Γουδή. Το επόμενο έργο που έχει τεθεί σε προτεραιότητα είναι το τμήμα Γουδή–Λυκόβρυση, με 11 σταθμούς και χάραξη κατά μήκος της λεωφόρου Κηφισίας, ενός από τους πλέον επιβαρυμένους κυκλοφοριακούς άξονες της Αττικής. Στόχος είναι η άρση της απομόνωσης των Βορείων Προαστίων από τα μέσα σταθερής τροχιάς και η εξυπηρέτηση μεγάλων πόλων εργασίας και εμπορίου.
Το συνολικό σχέδιο ανάπτυξης της Γραμμής 4 προβλέπει ένα δίκτυο σχήματος «U», συνολικού μήκους 38,2 χιλιομέτρων και 35 σταθμών, κατανεμημένων σε πέντε επιμέρους τμήματα. Με τις μελλοντικές επεκτάσεις προς Μαρούσι, Πετρούπολη, Άνω Ηλιούπολη και Γλυφάδα, ο στόχος είναι η Αθήνα να ξεπεράσει για πρώτη φορά τους 100 σταθμούς Μετρό.
Στο νότιο μέτωπο, η επέκταση προς Γλυφάδα παραμένει κομβική προτεραιότητα, με τη διπλή διακλάδωση να θεωρείται καταλύτης για τη σύνδεση του Μετρό με το Ελληνικό και τον αστικό ιστό της νότιας Αθήνας. Το έργο βρίσκεται ακόμη σε φάση ωρίμανσης μελετών και εξασφάλισης χρηματοδότησης, αλλά εντάσσεται ξεκάθαρα στον βασικό κορμό του μελλοντικού σχεδιασμού.
Οι τρεις επεκτάσεις που έχουν προτεραιοποιηθεί είναι η Γραμμή 2 προς Ίλιον, η νότια επέκταση προς Γλυφάδα με δύο νέους κλάδους και η επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι και την Εθνική Οδό. Εφόσον υλοποιηθούν, θα αλλάξουν ριζικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής.
Διαβάστε ακόμη
Ολα όσα προβλέπει η έκθεση της Κομισιόν για το Στεγαστικό
«Η Γιουβέντους δεν πωλείται»: Ο εγγονός του Ανιέλι απορρίπτει την πρόταση εξαγοράς του 1,1 δισ. ευρώ
Η επιστροφή των Ikepod: Τα ρολόγια της δεκαετίας του ’90 που γίνονται ανάρπαστα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.