Ανεπιθύμητες διαφημιστικές κλήσεις και η ελάχιστη αποζημίωση των 10.000 ευρώ επιστρέφουν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, ύστερα από πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, με την οποία κρίθηκε συνταγματική η σχετική ρύθμιση. Κεντρικό ρόλο διαδραματίζει το αποκαλούμενο «Μητρώο 11», που προβλέφθηκε στο άρθρο 11 του νόμου 3471/2006 και αφορά την προστασία των συνδρομητών από ανεπιθύμητες διαφημιστικές επικοινωνίες.
Τι προβλέπει το «Μητρώο 11»
Το «Μητρώο 11» είναι ένας υποχρεωτικός κατάλογος που τηρεί κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Σε αυτό εγγράφονται οι συνδρομητές που δηλώνουν ρητά ότι δεν επιθυμούν να λαμβάνουν τηλεφωνικές κλήσεις για εμπορική προώθηση προϊόντων, υπηρεσιών ή για οποιονδήποτε διαφημιστικό σκοπό.
Η εγγραφή στο μητρώο πραγματοποιείται είτε ηλεκτρονικά, είτε μέσω τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, είτε με έγγραφη αίτηση σε κατάστημα του παρόχου. Αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία είναι διαθέσιμες στις επίσημες ιστοσελίδες των εταιρειών τηλεπικοινωνιών.
Παρά ταύτα, η καταχώριση στο μητρώο δεν καλύπτει περιπτώσεις εταιρειών ή call centers που δραστηριοποιούνται –ή εμφανίζονται να δραστηριοποιούνται– εκτός ελληνικής επικράτειας.
Τα δικαιώματα των συνδρομητών
Σε περίπτωση που συνδρομητής εγγεγραμμένος στο «Μητρώο 11» εξακολουθεί να δέχεται ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις, έχει δικαίωμα σε πλήρη αποζημίωση και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Η νομοθεσία ορίζει ότι το ελάχιστο ύψος της αποζημίωσης ανέρχεται σε 10.000 ευρώ.
Το σχετικό πλαίσιο καθορίζεται από το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006, που ρυθμίζει τις μη ζητηθείσες επικοινωνίες, καθώς και από το άρθρο 14 του ίδιου νόμου, το οποίο προβλέπει αποζημίωση για περιουσιακή ζημία ή ηθική βλάβη.
Η νομολογία και οι αντιπαραθέσεις
Η πρόβλεψη της κατώτατης αποζημίωσης των 10.000 ευρώ έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις στη νομική κοινότητα. Ορισμένες δικαστικές αποφάσεις είχαν θεωρήσει ότι το ποσό αυτό παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας, κρίνοντάς το δυσανάλογο σε σχέση με τη βαρύτητα της προσβολής.
Άλλες αποφάσεις, ωστόσο, υποστήριξαν ότι ο νομοθέτης στάθμισε την ανάγκη ουσιαστικής προστασίας των προσωπικών δεδομένων και θέσπισε το συγκεκριμένο όριο με σαφή αποτρεπτικό στόχο απέναντι στους παραβάτες.
Η απόφαση του Αρείου Πάγου 564/2024
Η απόφαση 564/2024 του Αρείου Πάγου υιοθετεί τη δεύτερη προσέγγιση. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι η διάταξη είναι συμβατή με το Σύνταγμα και ότι η κατώτατη αποζημίωση εξασφαλίζει αποτελεσματική προστασία των πολιτών από παρεμβάσεις στην ιδιωτική τους ζωή.
Όπως επισημαίνεται, το ποσό των 10.000 ευρώ επιλέχθηκε ώστε η χρηματική ικανοποίηση να λειτουργεί και αποτρεπτικά, ιδίως απέναντι σε ισχυρούς επιχειρηματικούς φορείς που προωθούν προϊόντα μέσω αζήτητων τηλεφωνικών κλήσεων.
Η παγιούμενη νομολογιακή κατεύθυνση
Μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου και σύμφωνα με τη διαμορφούμενη νομολογιακή τάση, το κατώτατο όριο αποζημίωσης των 10.000 ευρώ θεωρείται πλέον σύμφωνο με το Σύνταγμα και την αρχή της αναλογικότητας. Αντίστοιχη προσέγγιση υιοθετούν και νεότερες αποφάσεις, όπως εκείνη του Εφετείου Αθηνών (573/2025).
Η εξέλιξη αυτή ενισχύει ουσιαστικά τη θέση των πολιτών απέναντι στις ανεπιθύμητες διαφημιστικές κλήσεις και θωρακίζει το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως κατοχυρώνεται από το άρθρο 9Α του Συντάγματος.
Διαβάστε ακόμη
Κυβέρνηση: Η δέσμη μέτρων 350 εκατ. ευρώ που βάζει στο τραπέζι με τους αγρότες
Αγροτικά μπλόκα: Κοινοποιήθηκαν τα αιτήματα, νέα κλιμάκωση – Ποια σημεία παραμένουν αποκλεισμένα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.