Της Μαριάννας Τζάννε

Τις δεσμεύσεις που απορρέουν από την συμφωνία επανεκκίνησης για το Μορέα υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών, εκταμιεύοντας το ποσό των 71,5 εκ. ευρώ σε αποζημιώσεις.

Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζη που δημοσιεύτηκε χθες στην Διαύγεια, οι αποζημιώσεις αυτές χορηγούνται στον παραχωρησιούχο για την παράταση της περιόδου μελέτης κατασκευής (τη λεγόμενη Τ1) πέραν της συμβατικής περιόδου και αφορούν το διάστημα από Μάρτιο του 2012 έως Σεπτέμβριο του 2015.

Στην αρχική σύμβαση προβλεπόταν ότι με την ολοκλήρωση του έργου την Άνοιξη του 2012, θα ξεκινούσε η επιδότησή του, εάν η κυκλοφορία υποχωρούσε κάτω από το όριο που έθετε η σύμβαση. Το δημόσιο δέχεται τώρα ότι το έργο δεν ολοκληρώθηκε με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα για αυτό και καταβάλλει για την επίμαχη περίοδο την επιδότηση λειτουργίας με την μορφή των αποζημιώσεων.

Η σύμβαση του Μορέα που κατασκευάζει και λειτουργεί το Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα κυρώθηκε με συνοπτικές διαδικασίες με το νόμο 4354/2015. Η κύρωση από την βουλή μάλιστα έγινε μετά από διετή αδράνεια εξαιτίας της απροθυμίας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να χρηματοδοτήσει το έργο λόγω χαμηλών κυκλοφοριακών προβλέψεων. Το ποσό αυτό εκτιμάται ότι θα ανέβει καθώς θα προστεθούν αποζημιώσεις για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια και διάφορες άλλες επιβαρύνσεις.

«Η ψήφιση από την Βουλή του νόμου με τον οποίο κυρώνεται η συμφωνία και η δημοσίευσης του κυρωτικού νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως έχει ήδη συντελεστεί με τη δημοσίευση του Ν. 4354 (ΦΕΚ176Α΄/16.12.2015) και κατά συνέπεια οι εκ μέρους του δημοσίου προϋποθέσεις για την επίτευξη της Ημερομηνίας Έναρξης Ισχύος έχουν επέλθει, με την επιφύλαξη της καταβολής των αποζημιώσεων του Παραχωρησιούχου και του Κατασκευαστή που προβλέπονται κατά την Ημερομηνία Έναρξης Ισχύος Τροποποίησης» αναφέρει η απόφαση.

Στο Μορέα έχουν επανέλθει τα εργοτάξια και απομένει περίπου το 5% για να ολοκληρωθεί το έργο που αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία το Σεπτέμβριο του 2016.