Την ανάγκη να εγκαταλείψει η χώρα τη νοοτροπία ότι «το Δημόσιο μπορεί να χρηματοδοτεί τα πάντα» και να προχωρήσει σε ουσιαστική σύνδεση δημόσιων πόρων και ιδιωτικών κεφαλαίων, ανέδειξε ο Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, κατά την ομιλία του στο συνέδριο του ΤΜΕΔΕ.
Ο κ. Ταχιάος, υπογράμμισε ότι η εποχή επιβάλλει νέες ισορροπίες, καθώς οι απαιτήσεις μεγαλώνουν και οι υποδομές της χώρας έχουν πλέον σαφή σημάδια γήρανσης.
Τα παραδείγματα μετρό και Εγνατίας
«Οι περισσότερες βασικές υποδομές μας έχουν ολοκληρωθεί πριν από 20 και πλέον χρόνια» τόνισε ο Υφυπουργός, δίνοντας χαρακτηριστικά παραδείγματα. Οι συρμοί του μετρό έχουν ξεπεράσει την 25ετία και οδεύουν προς υποχρεωτική ανακατασκευή, ενώ οι ανάγκες συντήρησης σε έργα υψηλής χρήσης –από αυτοκινητοδρόμους μέχρι αεροδρόμια– αυξάνονται ραγδαία. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε οι συρμοί που εξυπηρετούν τη γραμμή προς το αεροδρόμιο έχουν ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια χιλιόμετρα ο καθένας, είναι πλέον στα όριά τους και μιλάμε για έξι συρμούς συνολικά.
Κεντρικό σημείο της ομιλίας αποτέλεσε η υπό συζήτηση στη Βουλή σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Ο κ. Ταχιάος υπενθύμισε ότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της χώρας, το οποίο παραδόθηκε ενιαίο από τον Έβρο μέχρι την Ηγουμενίτσα, αλλά σήμερα χρειάζεται εκτεταμένη αναβάθμιση.
Η Εγνατία όπως τόνισε έχει γεράσει και απαιτεί βαριά συντήρηση. Σήραγγες κατασκευασμένες ήδη από τη δεκαετία του ’80 πρέπει να αναταχθούν ώστε να συμμορφώνονται με τις σύγχρονες προδιαγραφές.
Ο υφυπουργός τόνισε ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θα αποφέρει σημαντικό έσοδο για το Δημόσιο, που θα εξυπηρετήσει το δημόσιο χρέος ύψους 1,269 δισ. ευρώ. Παράλληλα θα εξασφαλίσει τη σταθερή και άμεση συντήρηση του δικτύου.
«Το τίμημα της Εγνατίας, όπως διαμορφώνεται σήμερα, είναι 1.269.000.000 ευρώ. Αυτό θα οριστικοποιηθεί με το τελικό rebalance έξι ημέρες πριν την παραχώρηση, που έχει οριστεί για τις 31 Δεκεμβρίου», σημείωσε.
Γιατί απαιτούνται ιδιωτικά κεφάλαια – Το παράδειγμα της Ισπανίας
Ο Υφυπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη διεθνή εμπειρία, φέρνοντας ως παράδειγμα την Ισπανία, η οποία κατάργησε διόδια σε 1.000 χλμ. αυτοκινητοδρόμων. Η απόφαση αυτή, είπε, δημιούργησε ετήσιο έλλειμμα από φόρους ύψους 600 εκατ. ευρώ ενώ μόνο από τη συντήρηση, σε βάθος διετίας το κόστος αγγίζει τα 23 δισ. ευρώ. «Ακόμα και ισχυρές οικονομίες δυσκολεύονται να καλύψουν τέτοια ποσά αποκλειστικά από δημόσιο χρήμα. Πρέπει να γίνει κατανοητό: χωρίς ιδιώτες, πολλά έργα απλώς δεν θα προχωρήσουν».
Η Θεσσαλία και τα έργα ανθεκτικότητας
Αναφερόμενος στη Θεσσαλία, που δοκιμάστηκε έντονα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι η κυβέρνηση χρειάστηκε να μεταφέρει πόρους ύψους 1,5 δισ. ευρώ για οδικά και σιδηροδρομικά έργα που θα ενσωματώνουν προδιαγραφές ανθεκτικότητας.
Όπως είπε, πρόκειται για παρεμβάσεις που δεν έχουν πάντα άμεσο οικονομικό αντίκρισμα, ωστόσο είναι κρίσιμες για την ασφάλεια, την αγροτική παραγωγή και τη συγκράτηση του πληθυσμού στις περιοχές αυτές. «Δεν βρέχει χρήματα από τον ουρανό. Η ανακατανομή ήταν δύσκολη αλλά απαραίτητη. Η υποδομή δεν είναι πολυτέλεια – είναι όρος επιβίωσης και ανάπτυξης».
Περιορισμοί πόρων – ανάγκη κοινής στρατηγικής
Ο Υφυπουργός έκρουσε τον κώδωνα σχετικά με τα διαθέσιμα κονδύλια: το Ταμείο Ανάκαμψης βαίνει προς ολοκλήρωση, τα συγχρηματοδοτούμενα έργα δεν αποτελούν πια εύκολη προτεραιότητα για την Ε.Ε., ενώ το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει αυστηρή οροφή δαπανών.
Τόνισε πως αν η χώρα θέλει να υπερβεί τα δημοσιονομικά όρια, αυτό προϋποθέτει νέα μέτρα και φορολογία «κάτι που κανείς δεν επιθυμεί». Γι’ αυτό, κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να διαμορφώσουν κοινή στρατηγική προτεραιοποίησης έργων: «Οφείλουμε να αξιοποιούμε κάθε ευρώ στοχευμένα: για άμεσες ανάγκες αλλά και για έργα με μακροπρόθεσμη αξία, ανθεκτικότητα και ασφάλεια για τους πολίτες».
Διαβάστε ακόμη
Mars–Kellanova: Πράσινο φως από την ΕΕ στη μεγαλύτερη εξαγορά του snack industry
Η Google στο μικροσκόπιο της ΕΕ για παραβίαση αντιμονοπωλιακών κανόνων σχετικά με το ΑΙ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.