Η εικόνα της πιλοτής που μετατρέπεται σε αυτοσχέδιο πάρκινγκ είναι οικεία σχεδόν σε κάθε ελληνική πολυκατοικία. Ωστόσο, η νομιμότητα μιας τέτοιας χρήσης δεν είναι πάντοτε αυτονόητη. Η πιλοτή αποτελεί κοινόχρηστο και κοινόκτητο χώρο, στον οποίο έχουν δικαίωμα πρόσβασης όλοι οι συνιδιοκτήτες, ανεξάρτητα από το ποιος την χρησιμοποιεί στην πράξη.

Για πολλά χρόνια, οι θέσεις στάθμευσης στην πιλοτή ή στον ακάλυπτο δεν θεωρούνταν αυτόνομες ιδιοκτησίες. Δεν μπορούσαν, δηλαδή, να εξασφαλίσουν αποκλειστική χρήση ή να αποτελέσουν αντικείμενο αγοραπωλησίας, καθώς δεν εντάσσονταν στις οριζόντιες ιδιοκτησίες.

Αυτό το καθεστώς άλλαξε με τον Νόμο 5005/21.12.2022, ο οποίος έδωσε τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να μετατρέπουν τον ανοιχτό χώρο στάθμευσης της πιλοτής σε παρακολούθημα του διαμερίσματός τους. Έτσι, εξασφαλίζεται πλέον όχι μόνο η αποκλειστική χρήση, αλλά και το δικαίωμα μεταβίβασης της θέσης σε άλλον ιδιοκτήτη της ίδιας πολυκατοικίας.

Με τον νέο νόμο, οι θέσεις στάθμευσης ενσωματώνονται στο ποσοστό συνιδιοκτησίας του οικοπέδου, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση όλων των συνιδιοκτητών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές μπορούν να χρησιμοποιούν νόμιμα την πιλοτή για στάθμευση, εφόσον έχουν καθοριστεί συγκεκριμένες θέσεις μέσω μονομερούς ή κοινής σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας.

Οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων έχουν επίσης το δικαίωμα να πουλήσουν τη θέση στάθμευσης, αλλά αποκλειστικά σε άλλον ιδιοκτήτη της ίδιας πολυκατοικίας. Αντιθέτως, απαγορεύεται ρητά η παραχώρηση ή ενοικίαση της θέσης σε τρίτους που δεν κατοικούν ή δεν έχουν ιδιοκτησία στο κτήριο.

Πώς καθορίζονται οι θέσεις στάθμευσης

Πριν την έκδοση οικοδομικής άδειας, ο μηχανικός υπολογίζει τον απαραίτητο αριθμό θέσεων στάθμευσης με βάση τη χρήση και το μέγεθος του κτηρίου και καταθέτει σχετικό διάγραμμα. Ο αριθμός αυτός εξαρτάται από το είδος της κατασκευής (κατοικίες, γραφεία, εκπαιδευτήρια κ.λπ.) και καταγράφεται στη συμβολαιογραφική πράξη που συνοδεύει την άδεια.

Οι θέσεις μπορούν να τοποθετηθούν στην πιλοτή, στο υπόγειο, στην ταράτσα, σε όροφο ή στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου, με προϋπόθεση ότι διαθέτουν τουλάχιστον 12 τ.μ., επαρκή πρόσβαση και χώρο για ελιγμούς.

Ανοιχτές και κλειστές θέσεις στάθμευσης

Οι ανοιχτές θέσεις πάρκινγκ δεν αποτελούν αυτοτελείς ιδιοκτησίες. Παραχωρούνται για αποκλειστική χρήση στους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων και συνδέονται συμβατικά με το εκάστοτε ακίνητο. Δεν μπορούν να πωληθούν ή να ενοικιαστούν σε τρίτους και δεν επιτρέπεται να μετατραπούν σε κλειστές θέσεις χωρίς τη συναίνεση όλων των συνιδιοκτητών.

Αντίθετα, οι κλειστές θέσεις στάθμευσης που περιλαμβάνονται στην οικοδομική άδεια αποτελούν οριζόντιες ιδιοκτησίες με ποσοστό συμμετοχής στο οικόπεδο. Μπορούν να πωληθούν ή να ενοικιαστούν ελεύθερα, εκτός αν υπάρχει ρητή απαγόρευση στον κανονισμό της πολυκατοικίας.

Η πιλοτή, ακόμη και σε παλαιές οικοδομές, παραμένει κοινόχρηστη και κοινόκτητη. Οι ένοικοι μπορούν να ορίσουν συγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης για αποκλειστική χρήση, αλλά όχι ιδιοκτησία. Αν δεν υπάρχει σχετική συμφωνία ή σύσταση, όλοι οι συνιδιοκτήτες έχουν δικαίωμα στάθμευσης χωρίς καθορισμένες θέσεις.

Όσοι διαθέτουν παλαιότερες αγοραπωλησίες θέσεων στάθμευσης που έγιναν πριν από την απαγόρευση του 1981 διατηρούν κανονικά το δικαίωμα ιδιοκτησίας και μεταβίβασης. Αντίθετα, οι αποκλειστικές χρήσεις δεν μπορούν να ενοικιαστούν ή να παραχωρηθούν σε μη ιδιοκτήτες του κτηρίου.

Ακάλυπτοι χώροι και υπόγεια γκαράζ

Ο ακάλυπτος χώρος προορίζεται κατ’ αρχήν για φύτευση, ωστόσο επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί μερικώς για στάθμευση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρούνται τα δύο τρίτα της έκτασής του για πράσινο.
Οι υπόγειες θέσεις στάθμευσης μπορούν να αποτελέσουν αυτόνομη ιδιοκτησία και να ενοικιαστούν ή να πωληθούν σε τρίτους, καθώς δεν θεωρούνται κοινόχρηστες.

Τέλος, οι ιδιοκτήτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα αυθαίρετης στάθμευσης (π.χ. αυτοκίνητα που φράζουν την είσοδο) οφείλουν να ελέγξουν τα σχέδια της οικοδομικής άδειας και, αν χρειάζεται, να προσφύγουν στην πολεοδομία.

Διαβάστε ακόμη

Χρέη στην Eφορία: 111,62 δισ. τα ληξιπρόθεσμα – Μία λάθος δήλωση «εκτόξευσε» τις οφειλές τον Ιούλιο (upd)

UBS: «Καύσιμο» για νέα άνοδο στη Wall Street τα εταιρικά κέρδη, η Fed και οι επενδύσεις σε AI

Louis Vuitton Neverfull: Η τσάντα που δεν γεμίζει ποτέ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα