Ως δύσχρηστο, γραφειοκρατικό και ανεπαρκές χαρακτηρίζει το σύστημα των ηλεκτρονικών δημοπρασιών του υπουργείου Ανάπτυξης, ο εργοληπτικός κόσμος, απατώντας στην κριτική που δέχτηκε το υπουργείο Υποδομών και ο κλάδος για αναβολή της διαδικασίας.

Αφορμή αποτέλεσαν δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου κ. Αντώνη Παπαδεράκη, σύμφωνα με τις οποίες το υπουργείο Υποδομών ζήτησε την εξαίρεση των δημοσίων έργων από την πλατφόρμα EΣΗΔΗΣ (Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων) έως τον Απρίλιο του 2017 επικαλούμενο την έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού. Για λαϊκισμό κατηγόρησε νωρίτερα για το ίδιο θέμα, τον κ. Σταύρο Θεοδωράκη από το Ποτάμι και ο υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης.

Για να γίνει αντιληπτή η προβληματική λειτουργία του συστήματος οι εργολήπτες, σημειώνουν ότι σε 5.600 ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς υπηρεσιών και προμηθειών από το 2014 έως σήμερα, έχουν υποβληθεί μόλις 13.100 προσφορές.

Δηλαδή, 2,34 προσφορές ανά ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας ή υπηρεσίας, όταν στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων που πραγματοποιούνται με τον κλασσικό τρόπο και όχι ηλεκτρονικά, προσέρχονται, ανά έργο, περισσότερες από 30 ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, κατά μέσο όρο!

Σύμφωνα με το ΣΑΤΕ η υφιστάμενη πλατφόρμα του ΕΣΗΔΗΣ αντιμετωπίζει χαρακτηριστικές δυσχέρειες όπως:

– Είναι δύσχρηστο και πεπαλαιωμένο με συνέπεια ν’ αποθαρρύνονται πολλοί επιχειρηματίες στη συμμετοχή στους διαγωνισμούς. Άλλωστε, γι’ αυτό το λόγο σε κάθε διαγωνισμό οι αρμόδιοι προκρίνουν να κάνουν ειδικό σεμινάριο στους συμμετέχοντες!

– Επίσης, ενώ το σύστημα είναι ηλεκτρονικό, απαιτείται από τους συμμετέχοντες να υποβάλλουν σε έντυπη μορφή εντός τριημέρου, όσα από τα δικαιολογητικά δεν έχουν συνταχθεί από τους ίδιους, αναιρώντας την ίδια την φύση της ηλεκτρονικής δημοπρασίας!

Για αυτούς τους λόγους ο ΣΑΤΕ είχε ζητήσει ήδη από τον Ιούλιο του 2015 την απαιτούμενη προσαρμογή του συστήματος.
Οι διαγωνισμοί δημόσιων έργων διεκπεραιώνονται από ένα νομοθετικό πλαίσιο ιδιαίτερα σαφές, καθορισμένο και αυστηρό, εξασφαλίζοντας υψηλό ανταγωνισμό, απόδειξη του οποίου, σε σημαντικό βαθμό πέραν της αυξημένης συμμετοχής, είναι και οι υψηλές εκπτώσεις που προσφέρονται σε κάθε έργο.

Παρόλα αυτά, ο ΣΑΤΕ και γενικότερα ο εργοληπτικός κόσμος, έχει ζητήσει την συνολική και ουσιαστική αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης και εκτέλεσης των έργων, με προσαρμογή σε όσα ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενσωμάτωση των πρόσφατων κοινοτικών οδηγιών και οπωσδήποτε την χρήση της πληροφορικής για μια σειρά παραμέτρους (μητρώο επιχειρήσεων, μελετητών και κατασκευαστών, παρατηρητήριο τιμών, έλεγχο εγγυητικών επιστολών, ταυτότητα έργου κ.α.), ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια σε κάθε περίπτωση, η ταχύτητα στην διεκπεραίωση των διαγωνισμών, αλλά και της κατασκευής, καθώς και η δυνατότητα παρακολούθησης απ’ όλους, όλων των φάσεων υλοποίησης και χρηματοδότησης των έργων.

Η αναμορφωμένη και κωδικοποιημένη νομοθεσία, όπως, επίσης, και όλες οι παράπλευρες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, θα πρέπει να ενσωματωθούν σε ένα ικανό σύστημα του ΕΣΗΔΗΣ, ώστε ν’ αρχίσει να λειτουργεί ομαλά, δίχως τον κίνδυνο να «παγώσουν» οι διαγωνισμοί έργων και οπωσδήποτε έργων του ΕΣΠΑ, κίνδυνος υπαρκτός υπό την υφιστάμενη πλατφόρμα.

Το έργο της αναμόρφωσης της νομοθεσίας, υπό το πρίσμα του ενοποιημένου θεσμικού πλαισίου για όλες τις δημόσιες συμβάσεις (έργα, υπηρεσίες, προμήθειες) ξεκίνησε από τα τέλη του 2013, έκτοτε έχει περάσει από διάφορες φάσεις, στις οποίες ο ΣΑΤΕ συμμετέχει συστηματικά με την κατάθεση των απόψεών του και αναμένεται ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα ολοκληρωθεί σε ενιαίο νομοθετικό κείμενο, ώστε να προωθηθεί στην Βουλή.