Σε μια εκτενή και ιδιαίτερα αιχμηρή τοποθέτηση στο συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γιώργος Στασινός, ανέδειξε ως κεντρικό διακύβευμα για τη χώρα την αντιμετώπιση των πλημμυρών και τη συντήρηση των υποδομών, ασκώντας ταυτόχρονα κριτική στον τρόπο με τον οποίο διαχρονικά σχεδιάζονται και υλοποιούνται τα δημόσια έργα. Ο κ. Στασινός μίλησε και για το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας, χαρακτηρίζοντάς το ως ζήτημα καθημερινής ταλαιπωρίας εκατομμυρίων πολιτών.
Πρότεινε ως άμεσο μέτρο την απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών 7:00-10:00 το πρωί και ιδανικά 16:00-19:00 το απόγευμα, με στόχο να διευκολυνθεί η προσέλευση σε σχολεία και εργασίες. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη υλοποίησης τριών κομβικών οδικών έργων – παράκαμψη της Κύμης, τη σύνδεση Ελευσίνας-Θήβας και την ένωση της Περιφερειακής Υμηττού με τη Βουλιαγμένης – ενώ άσκησε κριτική στην πορεία της Γραμμής 4 του Μετρό, εκτιμώντας ότι τα χρονοδιαγράμματα διαρκώς μετατίθενται χωρίς λογοδοσία.
Οι πλημμύρες ως μεγαλύτερη απειλή για την επόμενη μέρα
Ο κ. Στασινός ξεχώρισε τις φυσικές καταστροφές σε σεισμούς, φωτιές και πλημμύρες, σημειώνοντας ότι οι δύο πρώτες κατηγορίες έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και βαθμό προβλεψιμότητας. Όπως είπε, οι σεισμοί δεν μπορούν να προληφθούν, αλλά περιορίζονται με αντισεισμικό σχεδιασμό και ενισχύσεις υφιστάμενων κτιρίων. Στις φωτιές, με την ενεργοποίηση του 112, η χώρα έχει κάνει πρόοδο στην αποφυγή απωλειών ζωής μετά την τραγωδία στο Μάτι. Αντιθέτως, οι πλημμύρες αποτελούν φαινόμενο που μπορεί να προκαλέσει αιφνιδιαστικούς θανάτους, ειδικά σε νυχτερινές ώρες, και άρα απαιτείται διαφορετική προσέγγιση. «Δεν είναι αποδεκτό να χάνουμε ανθρώπους από πλημμύρες», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ανάγκη για συστήματα πρόβλεψης και έγκαιρης ειδοποίησης
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ στάθηκε στην ανάγκη δημιουργίας εθνικού συστήματος πρόβλεψης ακραίων φαινομένων, με τη χρήση τεχνολογίας και τεχνητής νοημοσύνης. Το σύστημα, που όπως ανέφερε έχει ήδη προταθεί, στοχεύει στη δυνατότητα έγκαιρης αποστολής μηνυμάτων προειδοποίησης μέσω 112, ώστε να αποφεύγονται ανθρώπινες απώλειες.
Παράλληλα, μίλησε για την ανάγκη στοχευμένων αντιπλημμυρικών έργων και τακτικής συντήρησης των υφιστάμενων υποδομών, τονίζοντας ότι η σημερινή πρακτική εκτέλεσης έργων βάσει «έτοιμων μελετών» και όχι πραγματικών αναγκών δημιουργεί κενά και αυξάνει την τρωτότητα των περιοχών.
Αντισεισμικοί έλεγχοι σχολείων – «Σε 1,5 χρόνο κάνουμε ό,τι δεν έγινε σε 50»
Ο Γιώργος Στασινός αναφέρθηκε και στο ζήτημα της σεισμικής ασφάλειας των σχολείων, επισημαίνοντας πως για δεκαετίες η χώρα δεν προχωρούσε σε προσεισμικούς ελέγχους επειδή υπήρχε ο φόβος ότι μπορεί να κριθούν κτίρια ακατάλληλα και να μην υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες για τη μετακίνηση μαθητών.
«Πενήντα χρόνια δεν κάναμε προσεισμικό έλεγχο στα σχολεία. Ο φόβος ήταν πάντα: αν βγουν ακατάλληλα, πού θα πάνε τα παιδιά;», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι η λογική αυτή έκρυβε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Υπογράμμισε ότι το ΤΕΕ ολοκληρώνει περίπου 33.000 ελέγχους σε διάστημα μόλις 1,5 έτους, όταν το 50ετές ιστορικό είχε φτάσει μόλις στο 25% των σχολείων, κάτι που δείχνει πως όταν υπάρχει βούληση η πρόοδος μπορεί να γίνει γρήγορα.
Εθνικό Μητρώο Υποδομών: Έτοιμη πλατφόρμα, εκκρεμεί καταχώρηση έργων
Ιδιαίτερο βάρος έδωσε ο κ. Στασινός στο Εθνικό Μητρώο Υποδομών, χαρακτηρίζοντάς το ως «ψηφιακό αρχείο ζωής» κάθε έργου στη χώρα, όπου θα αποτυπώνονται έτος κατασκευής, επεμβάσεις, συντηρήσεις και τεχνικά σχέδια.
Όπως αποκάλυψε, η πλατφόρμα έχει ολοκληρωθεί και ήδη έχουν καταγραφεί ενδεικτικά περίπου χίλια έργα. Ωστόσο, επισήμανε ότι δήμοι και περιφέρειες δεν έχουν προχωρήσει στην καταχώρηση των δικών τους έργων, φοβούμενοι την ανάληψη ευθύνης συντήρησης σε περίπτωση φθορών ή κατάρρευσης. Εμφανίστηκε έτοιμος να ασκήσει δημόσια πίεση ώστε οι αρμόδιοι φορείς να περάσουν τα δεδομένα στο σύστημα, σημειώνοντας πως μόνο με πλήρη εικόνα της κατάστασης των υποδομών μπορεί να υπάρξει ουσιαστικός σχεδιασμός.
Το ζήτημα της χρηματοδότησης και η ανάγκη νέων μοντέλων
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ στάθηκε στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια για συντήρηση αλλά μόνο για νέα έργα, κάτι που δημιουργεί χρηματοδοτικό αδιέξοδο. Ανέφερε ότι πρέπει να διεκδικηθούν πόροι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού η ανθεκτικότητα των υποδομών αφορά και την άμυνα μιας χώρας. Πρότεινε επιπλέον να αξιοποιηθούν έργα που παράγουν έσοδα, όπως οι παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, ώστε ιδιώτες να αναλάβουν παράλληλα τη συντήρηση μικρότερων υποδομών που δεν έχουν οικονομική απόδοση, επιτυγχάνοντας αντιστάθμιση κόστους και ταχεία παρέμβαση πριν προκύψουν καταρρεύσεις.
Εθνικός πολεοδομικός σχεδιασμός σε συμπυκνωμένο χρόνο
Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε εκτενώς στη διαδικασία υλοποίησης περίπου 200 Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, κάνοντας λόγο για μία προσπάθεια που σε άλλες εποχές θα απαιτούσε δεκαετίες, πλέον όμως επιχειρείται να ολοκληρωθεί σε διάστημα δύο έως τριών ετών. Εκτίμησε ότι το 70%-80% των μελετών θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάιο, ωστόσο επισήμανε ότι ακολουθεί χρονοβόρα διαδικασία εγκρίσεων και ΣτΕ, με έκδοση 200 Προεδρικών Διαταγμάτων. Μίλησε για ανάγκη προετοιμασίας της κρατικής μηχανής ώστε το έργο να μη «κολλήσει» μετά την παράδοση των μελετών.
Μύκονος και Σαντορίνη: Αυστηροί περιορισμοί και αλλαγή μοντέλου ανάπτυξης
Σε ειδική αναφορά στα νησιά, τόνισε ότι οι μελέτες για Μύκονο και Σαντορίνη έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί και αναμένεται να προχωρήσουν το 2026. Για τη Μύκονο προβλέπεται μείωση δόμησης κατά 20%-40% ανά περιοχή, με αρτιότητα στα 8 στρέμματα για κατοικίες και στα 30 για ξενοδοχεία. Στη Σαντορίνη τα όρια γίνονται ακόμη αυστηρότερα, με αρτιότητα 8 στρεμμάτων για κατοικίες και 40 για τουριστικές μονάδες, κάτι που στην πράξη περιορίζει δραματικά τις δυνατότητες ανέγερσης νέων καταλυμάτων. Επεσήμανε όμως ότι η πορεία των σχεδίων επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από πολιτικές πιέσεις και δημαρχιακές στάσεις, κάτι που δυσκολεύει την καθαρά επιστημονική προσέγγιση.
«Ή θα προχωρήσουμε τώρα ή θα πληρώσουμε ακριβά στο μέλλον»
Κλείνοντας, ο Γιώργος Στασινός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα καλείται σε ελάχιστο χρόνο να καλύψει καθυστέρηση δεκαετιών. Τόνισε πως ο φόβος για πολιτικό κόστος δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για αδράνεια, ότι τα προβλήματα πρέπει να αναδεικνύονται και να λύνονται και ότι η χώρα πρέπει να εγκαταλείψει τη λογική της αντιμετώπισης καταστροφών «μετά την κρίση».
Η μετάβαση, όπως είπε, απαιτεί συντήρηση υποδομών, επιστημονικό σχεδιασμό, συστήματα πρόβλεψης και πολιτική βούληση, ώστε να προστατευτούν ζωές και να οικοδομηθεί μια πιο ανθεκτική και λειτουργική Ελλάδα.
Διαβάστε ακόμη
Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Προς κατάθεση το σχέδιο νόμου – Τι προβλέπει
Οι τρεις Χιώτισσες εφοπλίστριες που ταράζουν τα νερά της ναυτιλίας
Στo ραντάρ της Metlen και της Ελληνικός Χρυσός το πρότζεκτ της RockFire στη Λακωνία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.