Μείωση 0,76% σημείωσαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο του 2025 σε σχέση με τον Αύγουστο, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Ο πληθωρισμός στα προϊόντα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο +0,61% σε ετήσια βάση (Σεπτέμβριος 2025 – Σεπτέμβριος 2024), παρουσιάζοντας τάση αποκλιμάκωσης για πέμπτο συνεχόμενο μήνα. Στο κυλιόμενο 12μηνο (Οκτώβριος 2024 – Σεπτέμβριος 2025), η συνολική αύξηση τιμών ανέρχεται σε +0,76%.

Οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες μεταβολές

Από τις 20 κατηγορίες προϊόντων που εξετάζει το ΙΕΛΚΑ, οι 15 κατέγραψαν αυξήσεις και οι 8 μειώσεις. Η μεγαλύτερη άνοδος εντοπίστηκε στα φρέσκα κρέατα (+10,18%), ενώ υψηλές αυξήσεις σημειώθηκαν και σε σοκολάτες, μπισκότα και ζαχαρώδη (+9,88%), καθώς και σε ροφήματα (+6,06%) και γαλακτοκομικά (+4,26%).

Αντίθετα, σημαντικές μειώσεις καταγράφηκαν σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-5,63%), απορρυπαντικά (-5,4%) και είδη παντοπωλείου (-5,18%). Οι μειώσεις αυτές οφείλονται στην ομαλοποίηση της αγοράς και στη μείωση των τιμών παραγωγού, ιδιαίτερα στα λαχανικά (λόγω ευνοϊκών καιρικών συνθηκών), στα είδη καθαρισμού και στο ελαιόλαδο, που επηρεάζει την κατηγορία των τροφίμων παντοπωλείου.

Οι λόγοι πίσω από τις αυξήσεις

Η αύξηση στις τιμές των φρέσκων κρεάτων αποδίδεται στη διεθνή άνοδο τιμών στα εισαγόμενα είδη, ειδικά στο μοσχάρι, εξαιτίας της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου και των ασθενειών που έπληξαν εκτροφές στην Ελλάδα, κυρίως στα αμνοερίφια. Ενδεικτικά, η τιμή παραγωγού του βόειου κρέατος στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 35,4% σε σχέση με πέρυσι και κατά 23,5% από τις αρχές του 2025.

Αντίστοιχα, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρέασαν σημαντικά τις κατηγορίες γλυκών, ροφημάτων και κατεψυγμένων προϊόντων. Το κακάο σημείωσε εκρηκτική αύξηση 168,9% τον Ιούνιο του 2025 σε σύγκριση με το 2023, εξαιτίας κλιματικών συνθηκών που επηρέασαν την παραγωγή. Παρά τη σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες, οι τιμές παραμένουν υψηλές, κάτι που θα συνεχίσει να αποτυπώνεται σε προϊόντα όπως οι σοκολάτες και τα παγωτά.

Παράγοντες σταθεροποίησης των τιμών

Το ΙΕΛΚΑ αποδίδει τη γενικότερη συγκράτηση τιμών σε τρεις βασικούς λόγους:

  1. Αποκλιμάκωση πληθωρισμού – Οι μεγάλες αλυσίδες επωφελούνται από οικονομίες κλίμακας και ισχυρή τεχνολογική οργάνωση, συγκρατώντας τις αυξήσεις.

  2. Ταχεία κυκλοφορία αποθεμάτων – Οι επιχειρήσεις ανανεώνουν τα προϊόντα τους γρηγορότερα, με αποτέλεσμα να ενσωματώνουν πιο άμεσα τις μειώσεις τιμών.

  3. Άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας – Τα private label προϊόντα έχουν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς και λειτουργούν ως μοχλός πίεσης στις τιμές.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η τάση σταδιακής αποκλιμάκωσης αναμένεται να συνεχιστεί, υπό την προϋπόθεση ότι οι διεθνείς τιμές πρώτων υλών θα σταθεροποιηθούν και ότι η εγχώρια αγορά τροφίμων θα διατηρήσει τον ρυθμό ομαλοποίησής της.

Διαβάστε ακόμη 

Στεφάν Μπουζνά (Euronext): Δεν θα αυξήσουμε το τίμημα για την εξαγορά της ΕΧΑΕ

Καλώδιο: Συμφωνία υπό όρους για τα 251 εκατ. ευρώ του ΑΔΜΗΕ – De facto αναγνώριση των 82 εκατ. από τη ΡΑΕΚ

Κουνούπια: Όχι μόνο τσιμπούν, αλλά γνωρίζουν και πολλά… μυστικά μας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα