Της Μαριάννας Τζάννε

Η νέα ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Υποδομών καλείται να πάρει αποφάσεις για τομείς που μονοπωλούν
ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα που ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κατονομάσει και με τα οποία δεν έχει διστάσει να συγκρουστεί στο παρελθόν

Αντιμέτωπη με τις προεκλογικές εξαγγελίες της στα δημόσια έργα και τις ιδιωτικοποιήσεις θα βρεθεί τις επόμενες εβδομάδες η κυβέρνηση.
Ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής του Χρήστος Σπίρτζης καλούνται να διαχειριστούν με το καλημέρα στο νέο τους πόστο τα καυτά μέτωπα του υπουργείου Υποδομών, ξεδιπλώνοντας τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν σε έναν τομέα που μονοπωλούν ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα που ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κατονομάσει και με τα οποία δεν έχει διστάσει να συγκρουστεί.
Πρόκειται για έργα και αποφάσεις που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και εν πολλοίς να καθορίσουν την τύχη -και μάλιστα με τη διαδικασία του επείγοντος- του στοιχειωμένου έργου του μετρό της Θεσσαλονίκης, την είσοδο ιδιωτών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και τη συνέχεια στις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων, για τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ άσκησε δριμεία κριτική την περίοδο της αναμόρφωσής τους, υψώνοντας τους τόνους τόσο για τα «πανάκριβα διόδια» όσο και για την ομαλή ολοκλήρωσή τους. Πρόσφατα ο νέος υπερυπουργός τάχθηκε υπέρ της άποψης ότι «ο κύκλος των έργων πρέπει να κλείσει», όμως στους κόλπους των τεχνικών εταιρειών υπάρχει σκεπτικισμός.
Με ενδιαφέρον, για παράδειγμα, αναμένεται η στάση που θα κρατήσει στο θέμα της Αττικής οδού, καθώς έχει αμφισβητήσει ανοιχτά το μοντέλο λειτουργίας υποστηρίζοντας την επιστροφή της στο Δημόσιο, αλλά και το μέλλον άλλων παραχωρήσεων, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι, για το οποίο η κατάθεση προσφορών εκπνέει στις 18 Φεβρουαρίου. Η τοποθέτηση άλλωστε του κ. Σπίρτζη στην καρέκλα του αρμόδιου υπουργού μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Για πολλούς καταδεικνύει την προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να βρει ισορροπίες και να αποφύγει μία μετωπική σύγκρουση με τους εργολάβους μέσω ενός στελέχους που θεωρείται ότι μιλά την ίδια γλώσσα μαζί τους και είναι γνώστης των θεμάτων του κλάδου έχοντας στην πλάτη του μακρά πείρα τόσο ως επαγγελματίας πολιτικός μηχανικός όσο και ως εκπρόσωπος του τεχνικού κόσμου. Ας δούμε όμως ποια είναι τα μέτωπα που θα κληθεί να κλείσει άμεσα η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας.

Η Αττική οδός

Από τα πυρά του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει ξεφύγει ούτε η Αττική οδός, την οποία τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο νέος υπουργός Οικονομίας δεν έχουν διστάσει να κατακεραυνώσουν. Η άποψή τους είναι ότι ο αυτοκινητόδρομος έχει υψηλές αποδόσεις για τους μετόχους λόγω του υψηλού αντιτίμου διοδίων και εξ αυτού του λόγου θα έπρεπε να είχε επιστραφεί στο Δημόσιο. Ομως η Αττική Οδός Α.Ε. υποστηρίζει ότι ασκεί κοινωνικό έργο κρατώντας χαμηλά τις τιμές (βάσει της σύμβασης θα έπρεπε να είναι ακριβότερα τα διόδια κατά 30%). Ο κ. Σταθάκης έχει μιλήσει για καταγγελία της σύμβασης ή για μια νέα συμφωνία με τον παραχωρησιούχο προκειμένου τα έσοδα να πηγαίνουν υπέρ του Δημοσίου.

Οι συμβάσεις παραχώρησης

Στο Ελεγκτικό Συνέδριο βρίσκεται η αναθεώρηση της τελευταίας εκ των συμβάσεων παραχώρησης που αφορά στο τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα έπειτα από απαίτηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την παροχή πρόσθετων εγγυήσεων από την πλευρά του Δημοσίου σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια κινηθούν κάτω των προβλέψεων.
Στον τομέα των παραχωρήσεων το υπουργείο θα πρέπει να δείξει επίσης εάν θα ενστερνιστεί τον σχεδιασμό του προηγούμενου υπουργού, του κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος είχε ανακοινώσει την προκήρυξη ως δημόσιου έργου για το τμήμα Πάτρα – Πύργος με κόστος πάνω από 400 εκατ. ευρώ, καθώς και την ολοκλήρωση του Ε65 στο τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα, το οποίο είχε αρχικώς εξαιρεθεί από την επικαιροποιημένη σύμβαση παραχώρησης του άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε65).

Ιδιώτες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Υποδομών, η οποία έχει περάσει από σαράντα κύματα. Με βάση το παλιό χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές μέσα στον Φεβρουάριο, με κύριους διεκδικητές τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους. Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγες ώρες μετά τη δήλωση στήριξης προς τη ρωσική πλευρά από την ελληνική κυβέρνηση σχετικά με τις κυρώσεις από την Ε.Ε., ο κ. Βλαντιμίρ Γιακούνιν, εκ των ισχυρότερων ανδρών της χώρας, έσπευσε να δηλώσει συμπαραστάτης της, υποστηρίζοντας ότι με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσε να υπάρξει συνεργασία ακόμη και αν ακυρωνόταν ο διαγωνισμός! Η κυβέρνηση όμως θα πρέπει να πάρει γρήγορα αποφάσεις καθώς κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με την απαξίωση του ελληνικού σιδηρόδρομου και την επιστροφή 800 εκατ. ευρώ στην Ε.Ε. ως παράνομης κρατικής ενίσχυσης.

+ Το στοιχειωμένο μετρό της Θεσσαλονίκης

Το στοιχειωμένο μετρό Θεσσαλονίκης

ζητειται λυση
Εδώ και μήνες το έργο έχει περιέλθει σε χειμερία νάρκη, με την κοινοπραξία να επιμένει στη διάλυση της σύμβασης και το Δημόσιο να προσπαθεί να την κρατήσει στο έργο. Πρόσφατα η επικεφαλής τεχνική εταιρεία του έργου ΑΕΓΕΚ προχώρησε σε 50 απολύσεις εργαζομένων και χρειάστηκε η πυροσβεστική παρέμβαση του υπουργού Eργασίας Πάνου Σκουρλέτη ώστε να δοθεί μικρή διορία 20 ημερών προκειμένου να γίνουν διαβουλεύσεις και να αποφευχθεί νέα κύμα μαζικών απολύσεων. Η κρισιμότητα του έργου είναι μεγάλη, ενώ μέχρι σήμερα κανένας υπουργός δεν τόλμησε να δώσει ουσιαστική λύση σε ένα έργο που ξεκίνησε το 2006 και ακόμη δεν έχει συντελεστεί ούτε το 30% των εργασιών.
Το θέμα, όπως τονίζουν αρμόδια στελέχη του υπουργείου, είναι αμιγώς πολιτικό καθώς δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις. Το έργο είτε θα επαναπροκηρυχθεί με ορίζοντα διετίας είτε θα συνεχίσει με εκατέρωθεν παραχωρήσεις και συμβιβασμούς, με τους εργολάβους να διεκδικούν γενναίες αποζημιώσεις που αγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ.