Στα σχολεία θα βρίσκονται από αύριο οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου και οι καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τα σχολεία έχουν ήδη ανοίξει από τα μέσα της εβδομάδας προκειμένου να γίνουν σχολαστικοί καθαρισμοί, πριν την υποδοχή των μαθητών της Γ’ Λυκείου και όλων των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου από 18 του μηνός. Η επιστροφή στα θρανία αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση και ένα μεγάλο κρας τεστ για την πορεία της επιδημίας του κορωνοϊού.

Οι μαθητές θα προσέρχονται στις τάξεις εκ περιτροπής: οι μισοί Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή και οι άλλοι μισοί Τρίτη-Πέμπτη ώστε να σχηματισθούν μικρότερα τμήματα, το πολύ 15 ατόμων και να τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις ασφαλείας.

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνει οδηγίες για την εφαρμογή των μέτρων προφύλαξης και την διδασκαλία των μαθημάτων με διασφάλιση της προστασίας της υγείας μαθητών και καθηγητών και την διαχείριση και αντιμετώπιση τυχόν νέων κρουσμάτων κορωνοϊού που μπορεί να εμφανιστούν.

Ακόμα και οι βαθμοί των μαθητών θα σταλούν ηλεκτρονικά στους γονείς καθώς το υπουργείο λαμβάνοντας υπόψη την εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι άμεσοι κίνδυνοι από τη διάδοση του νέου κορωνοϊού COVID-19, δημιούργησε στο myschool λειτουργικότητα που επιτρέπει τη δημιουργία ενός αρχείου excel με όλα τα στοιχεία που χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί για την δημιουργία ηλεκτρονικού μηνύματος (e-mail), χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας τους στις σχολικές μονάδες.

Αναλυτικά το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει:

Την πρώτη ημέρα λειτουργίας των σχολείων θα δοθούν οδηγίες προς διευθυντές, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς με έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό. Στα σχολικά λεωφορεία η χρήση μάσκας από τους μαθητές είναι προαιρετική ενώ οι μαθητές που θα μετακινούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θα φορούν μάσκα, όπως όλοι που θα εισέρχονται σε αυτά.

Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης:

– Στα σχολεία θα υπάρχουν αντισηπτικά, θα γίνεται φυσικός εξαερισμός.
– Προβλέπεται καθαρισμός 2 φορές την ημέρα.
– Θα προβλεφθούν διαφορετικά διαλείμματα για τους μαθητές.
– Θα απαγορεύεται η λειτουργία των κυλικείων.
– Θα είναι προαιρετική χρήση μάσκας στην τάξη και στα μέσα μεταφοράς μαθητών.
– Δυνατότητα μη προσμετρούμενης απουσίας για μαθητές που έχουν ειδικό λόγο με βάση δήλωσης του γονέα
– Ζωντανή εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθήματος για όσους μαθητές έχουν λόγο απουσίας από το σχολείο

Για την προσέλευση στον χώρο του σχολείου

Περιορίζεται ο συνωστισμός κατά την προσέλευση-αποχώρηση στη σχολική μονάδα, φροντίζοντας να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Δεν πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών.

Για τη διαρρύθμιση των αιθουσών

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο.

Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μαθητών ανά σχολική αίθουσα ορίζεται στους 15. Υπάρχει η δυνατότητα αναπροσαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα, ώστε το ήδη υφιστάμενο εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιοποιείται με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα.

Μονές καρέκλες στα θρανία λόγω κορωνοϊού

Η απόσταση μεταξύ των μαθητών πρέπει να είναι ίση με 1,5 μέτρo μήκος. Εάν κάποια σχολική αίθουσα δεν επαρκεί για την τήρηση αυτής της απόστασης, τότε το τμήμα, ανεξαρτήτως αριθμού μαθητών, χωρίζεται σε υποτμήματα.

Προτείνεται, επίσης, τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό, ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε αίθουσες με περιορισμένο χώρο. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι είναι σημαντική η αποσυμφόρηση και του γραφείου των εκπαιδευτικών.

Ωράρια διαλειμμάτων

Προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των τμημάτων/υποτμημάτων, είναι σημαντικό να υιοθετηθούν πρακτικές συστηματικού διαχωρισμού των μαθητών και κατά τα διαλείμματα. Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, το πρόγραμμα εφημεριών θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός των μαθητών κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και να διασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων των μαθητών σε κάθε χώρο του σχολείου. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στη σταδιακή έξοδο, με σειρά, των μαθητών στο προαύλιο.

Κάθε τμήμα/τάξη θα έχει διαφορετικό χώρο στο προαύλιο και απαγορεύονται τα παιχνίδια με μπάλα (π.χ. βόλεϊ, μπάσκετ, ποδόσφαιρο).

Συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων

Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων έχουν τη δυνατότητα να καλούν τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων σε συνεδρίαση σε χώρο που πληροί τις προϋποθέσεις της προβλεπόμενης απόστασης μεταξύ των εκπαιδευτικών, ακόμη και αν αυτό απαιτεί τη μετακίνηση της συνεδρίασης του Συλλόγου σε άλλο χώρο από εκείνο που συνήθως χρησιμοποιείται για αυτόν τον σκοπό.

Για τους καθηγητές γυμνασίων

Ειδικότερα, για τους καθηγητές γυμνασίου, η καθημερινή παρουσία στο σχολείο δύναται, έως την επανέναρξη της λειτουργίας των γυμνασίων, να ορίζεται από τον διευθυντή σύμφωνα με τις διοικητικές ανάγκες σε κάθε περίσταση.

Όσον αφορά στη χρήση μάσκας διευκρινίζεται ότι κατά τη διαδικασία παροχής της παράλληλης στήριξης προς τους μαθητές από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό είτε από ειδικό βοηθητικό προσωπικό είτε από σχολικό νοσηλευτή κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας. Κατά τα λοιπά, η χρήση προστατευτικής μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των σχολικών μονάδων είναι προαιρετική.

Τα μέτρα ασφαλείας στα σχολεία

1.Ο διευθυντής σχολικής μονάδας και ο Σύλλογος Διδασκόντων, φροντίζουν ώστε να λαμβάνονται όλα τα κατάλληλα μέτρα ασφάλειας και προφύλαξης μαθητών και εκπαιδευτικών, ιδίως σε σχέση με τον φυσικό αερισμό των αιθουσών διδασκαλίας, την αποφυγή συγχρωτισμού και την τήρηση των οδηγιών καλής υγιεινής χεριών, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ.
2. Ειδικά, το πρακτικό μάθημα «Εργαστήρια Πληροφορικής» πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη.
3. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας και ο Σύλλογος Διδασκόντων προβαίνουν σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων που προβλέπονται στα ωρολόγια προγράμματα.
4. Με ευθύνη του Διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας και της σχολικής επιτροπής, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, ορίζεται η παροχή υπηρεσιών καθαριότητας και κατά τη διάρκεια λειτουργίας των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ.
5. Τα κυλικεία των σχολικών μονάδων παραμένουν κλειστά μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους.
6. Για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν πραγματοποιούνται οι εκδρομές, επισκέψεις, περίπατοι, εκδηλώσεις, μαθητικοί αγώνες, προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και εκπαιδευτικών και η λειτουργία βιβλιοθηκών.

Βάνα Παπαευαγγέλου: Ναι στην επιστροφή στο σχολείο

«Ναι» απαντάει η η καθηγήτρια Παιδιατρικής – Λοιμωξιολογίας, Βάνα Παπαευαγγέλου και μέλος της Επιτροπής Αντιμετώπισης Εκτάκτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Διευθύντρια της Γ’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, («Αττικόν») στην ερώτηση χιλιάδων γονέων «να αφήσω το παιδί μου να επιστρέψει στο σχολείο, είναι ασφαλές;».

Η καθηγήτρια λέει στο protothema.gr ότι «ναι σαφώς και πρέπει τα παιδιά να επιστρέψουν σταδιακά στο σχολείο με βάση το πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί και να ακολουθούν πιστά τους κανόνες που έχουν δοθεί για το πλύσιμο των χεριών και την τήρηση αποστάσεων». Τα παιδιά νοσούν ήπια συγκριτικά με τους ενήλικες , λέει η γιατρός

Σε ό,τι αφορά στην χρήση μάσκας η κυρία Παπαευαγγέλου υπενθυμίζει ότι είναι προαιρετική λέγοντας ότι πολλές φορές ακόμα και οι μεγαλύτεροι δεν κάνουν σωστή χρήση της ενώ πιθανότατα στους μαθητές η υποχρεωτική χρήση μάσκας να τους έδινε ένα ψευδές αίσθημα σιγουριάς.

Τα παιδιά νοσούν ήπια συγκριτικά με τους ενήλικες, λέει η γιατρός , απαντώντας για τους μικρότερους μαθητές, επισημαίνοντας ότι και όπου υπήρξαν κρούσματα δεν ήταν τα παιδιά αυτά που το μετέφεραν, επισημαίνοντας ότι τα μικρότερα παιδιά δυσκολότερα κρατούν τους κανόνες υγείας..

Σε ό,τι αφορά στους μαθητές του δημοτικού η γιατρός λέει ότι υπάρχει πολύς καιρός ακόμα και η επιστροφή τους θα εξαρτηθεί με την πορεία της επιδημίας έως τότε, ενώ η κυρία Παπαευαγγέλου λέει ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν εμπιστοσύνη τηρώντας πάντα τα μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας , ενώ όσοι καθηγητές ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες θα έχουν ειδική μέριμνα όπως έχει καθορισθεί.

Σε ότι αφορά στο αν θα κλείνουν τα σχολεία, όπως τον Μάρτιο η καθηγήτρια εξηγεί ότι έχει αλλάξει το πρωτόκολλο, καθώς δεν είμαστε στην κατάσταση του Μαρτίου, οπότε δεν θα κλείνει ένα σχολείο λόγω μία ς επαφής ενός μαθητή. «Θα γίνεται ιχνηλάτηση» λέει η γιατρός και θα κάνει τα δέοντα ΕΟΔΥ, ανάλογα με το κάθε περιστατικό. Η καθηγήτρια, εξηγεί ότι μπορεί οι μαθητές της συγκεκριμένης τάξης να μπαίνουν σε καραντίνα ή να κλείσει μία τάξη.

Σε ότι αφορά στον ρόλο των παιδιών στη διασπορά της νόσου στη κοινότητα, η κ. Παπαευαγγέλου τονίζει ότι υπολογίζεται ότι 4-13% των παιδιών με διάγνωση COVID-19 είναι ασυμπτωματικά. Σε πολλές περιπτώσεις η διάγνωση γίνεται κατά τη διαδικασία ιχνηλάτησης επαφών γνωστών κρουσμάτων. Τα παιδιά κυρίως μολύνονται εντός του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Φαίνεται ότι τα παιδιά έχουν τρεις και τέσσερις φορές μικρότερη πιθανότητα να μεταδώσουν την λοίμωξη σε άλλα άτομα του περιβάλλοντος τους, σε σχέση με τους ενήλικες και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας αντίστοιχα.

Πηγή: protothema.gr