Στην άμεση επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κόρινθος – Κω, συνολικού μήκους 1.300 χιλιομέτρων, προχωρά ο ΑΔΜΗΕ, με τον συνολικό προϋπολογισμό μαζί με τους σταθμούς μετατροπής (converters) να προσδιορίζεται περίπου στα 2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η διασύνδεση συνολικά των Δωδεκανήσων θα απαιτήσει πέντε υποβρύχια καλώδια για την ενσωμάτωση της Ρόδου, της Καρπάθου και άλλων μικρότερων νησιών (Σύμης, Καλύμνου, Πάτμου, Αρκιών) με αντίστοιχα έργα υποσταθμών και πρόσθετες υποδομές. Τα έργα αυτά, τα οποία έχουν ενταχθεί σε μια συμφωνία πλαίσιο για τα καλωδιακά έργα των Δωδεκανήσων και του ΒΑ Αιγαίου, εκτιμάται ότι θα εκτινάξουν τον λογαριασμό σε άνω από τα 3 δισ. συνιστώντας ένα θηριώδες έργο ενεργειακής υποδομής.

Πώς τα 650 εκ. έγιναν 1,35 δισ.

Η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε την περασμένη Πέμπτη το κόστος της δαπάνης του έργου ύψους 1,35 δισ. ανοίγοντας το δρόμο για την άμεση επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το Κόρινθος -Κω. Πρόκειται για την δεύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση συνεχούς ρεύματος 320 kV (HVDC) –μετά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Αττικής-που βάζεις στις ράγες ένα κρίσιμο έργο ηλεκτρικής υποδομής για τα νησιά και ειδικότερα για την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στο ηπειρωτικό σύστημα με μεταφορική ικανότητα 1000 MW.

Mαζί με τους σταθμούς μετατροπής, το έργο κοστολογείται στα ίδια περίπου επίπεδα με το καλώδιο Κρήτης -Κύπρου (GSI) που παραμένει παγωμένο τουλάχιστον μέχρι να επικαιροποιηθεί η μελέτη κόστους –οφέλους.

Η επαναπροκήρυξη του έργου έρχεται μετά την κήρυξη ως άγονου του προηγούμενου διαγωνισμού τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο οποίος ολοκληρώθηκε χωρίς την υποβολή καμίας προσφοράς.

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται κυρίως στο χαμηλό ύψος του αρχικού προϋπολογισμού, ο οποίος, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, δεν ανταποκρινόταν στις τρέχουσες συνθήκες κόστους, σε μια περίοδο έντονης διεθνούς ζήτησης για υποβρύχια καλώδια υψηλής τάσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του καλωδίου είχε εκτιμηθεί στα 980 εκ. ευρώ. Όμως η προκήρυξη του έργου που είχε ανακοινωθεί τον Νοέμβριο του 2024, έγινε με προϋπολογισμό 650 εκατ. ευρώ, βάσει επανεκτίμησης του κόστους.

Η ανάθεση του έργου θα γίνει με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, ενώ η διάρκεια της κατασκευαστικής φάσης έχει οριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό για την κατασκευή των δύο Σταθμών Μετατροπής, προϋπολογισμού ύψους 790 εκατ. ευρώ, η διαδικασία πάγωσε στις αρχές του Φθινοπώρου και αναμένεται είτε συνέχιση είτε επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.

Το έργο της διασύνδεσης Κορίνθου – Κω περιλαμβάνει τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση καλωδιακών συστημάτων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης και θεωρείται κομβικής σημασίας για την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης των Δωδεκανήσων.

Εργαλεία χρηματοδότησης

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων θα προσφέρει μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη, λόγω της απόσυρσης των ρυπογόνων πετρελαϊκών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν μέχρι σήμερα στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, συνεισφέροντας επίσης στη σημαντική ελάφρυνση των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που επιμερίζονται σε όλους τους καταναλωτές.

Όπως αναφέρει, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει αξιολογήσει θετικά το έργο και έχει προγραμματιστεί η υπογραφή δανειακής σύμβασης για τη συνολική χρηματοδότηση της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων στις αρχές του 2026. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ έχει υποβάλει αίτημα χρηματοδότησης του έργου μέσω επιχορήγησης από το Tαμείο Απανθρακοποίησης Νησιών ενώ θα υποβληθεί αίτημα εντός Ιανουαρίου και για επιχορήγηση από τον Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης.

Διαβάστε ακόμη

Καθυστέρηση για τις συμβασιοποιήσεις στα έργα του RRF διαπιστώνει η ΤτΕ (διάγραμμα)

Νέο ρεκόρ 16 ετών για το Χρηματιστήριο Αθηνών – Κινητήριος μοχλός οι τράπεζες

Καμπανία, Αλσατία, Βουργουνδία: Ταξίδι γευσιγνωσίας με τρένο στην καρδιά της Γαλλίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα