Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις ευρωπαϊκές πτήσεις αυξήθηκαν σχεδόν στα προ πανδημίας επίπεδα το 2024, σύμφωνα με νέα έκθεση της Transport & Environment (T\&E), η οποία υποστηρίζει ότι η κατάλληλη τιμολόγηση αυτών των εκπομπών θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης.

Σύμφωνα με την ανάλυση της T\&E, περίπου 8,4 εκατομμύρια πτήσεις αναχώρησαν από ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2024, δημιουργώντας συνολικά 187,6 εκατομμύρια τόνους (Mt) CO₂. Αυτό αντιστοιχεί στο 96% του αριθμού των πτήσεων και στο 98% των εκπομπών του 2019, καταδεικνύοντας την επιστροφή της αεροπορικής κίνησης σε σχεδόν κανονικά επίπεδα.

Ωστόσο, λόγω των πολλών εξαιρέσεων στους κανόνες της αγοράς άνθρακα, οι αεροπορικές εταιρείες φέρεται να γλίτωσαν από την πληρωμή του 70% των εκπομπών τους. “Οι εκπομπές των αεροπορικών μεταφορών έχουν ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Ο τομέας συνεχίζει να αγνοεί το πραγματικό κόστος της ρύπανσης που προκαλεί”, δηλώνει η Krisztina Hencz, υπεύθυνη πολιτικής αεροπορίας της T\&E.

Οι πιο ρυπογόνες αεροπορικές της Ευρώπης

Σύμφωνα με την έκθεση, δέκα μόνο αεροπορικές εταιρείες ευθύνονται για το 40% των συνολικών ευρωπαϊκών εκπομπών, με κορυφαίες τη Ryanair (16,2 Mt CO2), τη Lufthansa (10 Mt CO2) και την British Airways (8,9 Mt CO2). Οι εκπομπές τους αυξήθηκαν κατά 9%, 6% και 3% αντίστοιχα σε σχέση με το 2023.

Η Air France, η οποία κατέγραψε μείωση των εκπομπών της κατά 1% (8,2 Mt CO2), ακολουθεί, ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν οι easyJet, Emirates, KLM, Wizz Air, Iberia (με την υψηλότερη ετήσια αύξηση 10%) και United Airlines.

Οι πιο ρυπογόνες αεροπορικές διαδρομές που αναχωρούν από την Ευρώπη είναι κυρίως διηπειρωτικές, με το Λονδίνο-Νέα Υόρκη να ηγείται της κατάταξης με περισσότερους από 1,4 εκατ. τόνους CO₂ το 2024. Ακολουθούν το Λονδίνο-Ντουμπάι (1,2 εκατ. τόνοι) και το Λονδίνο-Σιγκαπούρη (1,1 εκατ. τόνοι). Το πρώτο ευρωπαϊκό δρομολόγιο, Φρανκφούρτη-Σαγκάη, βρίσκεται στην πέμπτη θέση με 0,8 εκατ. τόνους CO₂.

Η αναγκαιότητα για ρυθμίσεις στις εκπομπές

Η T\&E επισημαίνει ότι οι πτήσεις εκτός Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, Ηνωμένου Βασιλείου και Ελβετίας δεν υποχρεούνται να πληρώνουν για τις εκπομπές τους, δημιουργώντας ένα “θεμελιώδες ελάττωμα” στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ.

Η επέκταση των ευρωπαϊκών αγορών άνθρακα σε όλες τις αναχωρούσες πτήσεις θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, υποστηρίζουν οι ακτιβιστές. Τα ποσά αυτά θα μπορούσαν να επενδυθούν σε πράσινες τεχνολογίες, όπως βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα αεροσκάφη, συμβάλλοντας στη μείωση του κλιματικού αποτυπώματος της αεροπορίας.

Η αναθεώρηση των κανόνων των αγορών άνθρακα το 2025 αποτελεί ευκαιρία για την Ευρώπη να ενισχύσει τις περιβαλλοντικές της δεσμεύσεις, αλλά η αεροπορική βιομηχανία φαίνεται να αντιστέκεται, με πολλούς διευθύνοντες συμβούλους να ζητούν χαλάρωση των κανόνων τιμολόγησης των εκπομπών.

Διαβάστε ακόμη

Τροποποιητικές δηλώσεις για αναδρομικά: Οσα πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι

Δασμοί Τραμπ: Με ποιες στρατηγικές προσπαθούν να τους παρακάμψουν οι επιχειρηματίες στις ΗΠΑ

Κοινωνικός τουρισμός 2025: Τι ισχύει για διαμονή και ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα