Ο καρχαρίας είναι ιδιαίτερα γρήγορο είδος, με τον ταχύτερο να αναδεικνύεται ο βραχύπτερος καρχαρίας μάκο, ο οποίος σύμφωνα με το Διεθνές Ταμείο για την Ευημερία των Ζώων (IFAW) έχει καταγραφεί να κολυμπά με 74 χλμ. την ώρα, ενώ ο μεγάλος λευκός καρχαρίας είναι ικανός να κολυμπήσει μέχρι και 50 χλμ. την ώρα.
Τι είναι αυτό που καθιστά το είδος τόσο καλό κολυμβητή; Τα πτερύγια και η ουρά του αποτελούν πολύτιμα εργαλεία για την ταχύτητά του. Παράλληλα, η δομή της επιδερμίδας του αποδεικνύεται σημαντική, καθώς δεν είναι λεία όπως στα περισσότερα ψάρια. Αντιθέτως, καλύπτεται από χιλιάδες μικροσκοπικά, οδοντωτά λέπια που βοηθούν στη μείωση της αντίστασης στο νερό και τους επιτρέπουν να κινούνται πιο γρήγορα, πιο αθόρυβα και πιο αποτελεσματικά.
Το «δέρμα του καρχαρία», ή με μεγαλύτερη ακρίβεια την τεχνολογία πίσω από αυτόν, επιχείρησε να εφαρμόσει η αυστραλιανή αεροδιαστημική εταιρεία MicroTau, η οποία συνεργάζεται με την Delta Air Lines (DL) για να αναπτύξει αεροσκάφη με λιγότερες εκπομπές και καλύτερη απόδοση.
Στο πλαίσιο του προγράμματος Sustainable Skies Lab της Delta με στόχο τις μηδενικές εκπομπές ως το 2050 οι δύο εταιρίες υπέγραψαν συμφωνία για τη δοκιμή της τροποποίησης αεροσκαφών Boeing 767 με δυνατότητα εφαρμογής του συστήματος και σε άλλα αεροσκάφη αν οι δοκιμές στεφθούν με επιτυχία.
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρία το πρόγραμμα λειτουργεί ως «θερμοκοιτίδα καινοτομίας που συνεργάζεται με πρωτοπόρους» και αναμένεται να ενισχύσει τις βιώσιμες πτήσεις με περιορισμό των εκπομπών άνθρακα.
Αντιγράφοντας την επιδερμίδα του καρχαρία, η MicroTau σχεδίασε μία επίστρωση, η οποία βοηθά στη μείωση αναταράξεων, την αύξηση της ταχύτητας και τη μείωση του κόστους καυσίμων.
Η μεμβράνη που κατασκευάζεται με ειδική τεχνολογία λέιζερ είναι ελαφριά και μπορεί να τοποθετηθεί σαν αυτοκόλλητο, ακόμα και σε ήδη υπάρχοντα αεροπλάνα.
Όπως αναφέρει η αυστραλιανή εταιρία που έχει δοκιμάσει την τεχνική σε αεροπλάνα τύπου C-130J της Lockheed Martin και στο υπερηχητικό XB-1 της Boom Supersonic, με την τεχνολογία αυτή σε άτρακτο, φτερά και ουρά μπορεί να βελτιωθεί έως και 4% η απόδοση καυσίμου.
Μάλιστα, υπολογίζεται πως οι εταιρείες εμπορικής αεροπορίας μπορούν να εξοικονομήσουν πάνω από 34 δισ. δολάρια σε κόστος καυσίμων και να μειώσουν σχεδόν εκατοντάδες εκατομμύρια τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Μιλώντας στο CBC News η Σανγκίτα Σάρμα, διευθύντρια του Sustainable Skies Lab της Delta εξήγησε πως η μεμβράνη μιμείται το δέρμα καρχαρία και «αξιοποιεί αυλακώσεις για να μειώσει ένα είδος επιφανειακής οπισθέλκουσας». Η εφαρμογή της τεχνολογίας αυτής «θα μπορούσε να οδηγήσει σε απόδοση καυσίμων έως και 4%».
Όπως είπε η Σάρμα «η συνεργασία με καινοτόμους εταίρους μας επιτρέπει να διερευνήσουμε τόσο αλλαγές που μπορούν να εφαρμοστούν βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμες πρωτοβουλίες που θα φέρουν επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε τις πτήσεις για τα επόμενα χρόνια».
Στόχος της αυστραλιανής εταιρίας πάντως, είναι με την καινοτόμα μέθοδό της να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να βελτιώσουν την απόδοσή τους έως και 10%.
Πέρα από το δέρμα καρχαρία, η Delta διερευνά και άλλες εναλλακτικές που εμπνέονται από τη φύση, όπως πτερύγια που αντιγράφουν τη φυσιολογία των ψαριών για τον στόλο των Boeing 737.
Διαβάστε ακόμη
Ο Τραμπ ανακοίνωσε «πλήρη και συνολική» εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία – Τι προβλέπει
Ανάλυση Alpha Bank: Πόσο θα «χτυπήσουν» την Ελλάδα οι δασμοί του Τραμπ
Ακίνητα: Πόσο ακόμη θα ανέβουν οι τιμές – Τι θα γίνει με κατοικίες, γραφεία, καταστήματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.