Περισσότεροι χώροι πρασίνου, δέντρα στη θέση του τσιμέντου, σχεδιασμός του αστικού τοπίου που επιτρέπει την ανεμπόδιστη διέλευση του αέρα, εφαρμογή υλικών με υψηλή ανακλαστικότητα σε στέγες και πεζοδρόμια… Πολλές είναι οι λύσεις για τον περιορισμό του φαινομένου της αστικής θερμικής νησίδας που παρατηρείται σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, δομημένες με κτίρια από σκυρόδεμα που εγκλωβίζουν τη θερμότητα, απορροφούν μεγάλη ποσότητα ηλιακής ακτινοβολίας και στη συνέχεια την απελευθερώνουν στην ατμόσφαιρα. Κατά συνέπεια, η θερμοκρασία στα αστικά κέντρα αυξάνεται ακόμα και 3-5 βαθμούς Κελσίου συγκριτικά με περιαστικές περιοχές και οι κάτοικοι βιώνουν τις συνέπειες της ζέστης.
Τώρα, νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι η κατάσταση επιδεινώνεται από τα οχήματα και δη το χρώμα τους! Πώς; Σύμφωνα με διεθνή έρευνα που δημοσιεύθηκε στο City and Environment Interactions ο ρόλος των αυτοκινήτων, και δη των σταθμευμένων, είναι σημαντικός.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από τη Λισαβόνα της Πορτογαλίας και διαπίστωσαν ότι τα σταθμευμένα οχήματα, ιδίως όσα έχουν σκούρο χρώμα, μεταβάλλουν σημαντικά τις θερμικές ιδιότητες της επιφάνειας σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπου η κάλυψη των δρόμων είναι εκτεταμένη και η ένταση του φαινομένου της αστικής θερμικής νησίδας είναι μεγαλύτερη.
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν αφού μέτρησαν τη θερμοκρασία που είχε αναπτυχθεί γύρω από δύο αυτοκίνητα – μαύρο και λευκό – τα οποία είχαν προηγουμένως σταθμεύσει σε ασφαλτοστρωμένο πάρκινγκ στη Λισαβόνα μία καλοκαιρινή ημέρα με εξωτερική θερμοκρασία 36 βαθμών Κελσίου.
Αφού άφησαν τα αυτοκίνητα στο ίδιο σημείο και εκτεθειμένα στον ήλιο για περισσότερες από πέντε ώρες, οι ερευνητές επέστρεψαν στο σημείο και μέτρησαν τη θερμοκρασία που είχε αναπτυχθεί γύρω από αυτά, καθώς και στην επιφάνεια της ασφάλτου, από τις 13:40 έως τις 14:12.
Με τη χρήση θερμομέτρου και κινητού μετεωρολογικού σταθμού καταγράφηκε η ακτινοβολία, ο άνεμος και η θερμοκρασία σε απόσταση περίπου ενός μέτρου από την επιφάνεια του οδοστρώματος.
Διαπίστωσαν ότι το μαύρο αυτοκίνητο αύξησε τη θερμοκρασία του αέρα κατά 3,8 βαθμούς Κελσίου, σε σύγκριση με την άσφαλτο. Όσο για το λευκό, η θερμοκρασία αυξήθηκε μεν, αλλά σε χαμηλότερο βαθμό.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, το λευκό αντανακλά το 75–85% του ηλιακού φωτός, ενώ το μαύρο μόλις το 5–10%, απορροφώντας το υπόλοιπο και καθώς η μεταλλική επιφάνεια του αυτοκινήτου θερμαίνεται γρήγορα, απελευθερώνει άμεσα θερμότητα στον αέρα.
«Τα σκουρόχρωμα οχήματα μπορούν να αυξήσουν τη θερμοκρασία του αέρα κοντά στην επιφάνεια έως και 3,8 βαθμούς Κελσίου σε σύγκριση με την υπόλοιπη άσφαλτο» αναφέρει η έκθεση, ενώ σχετικά με τα λευκά η αύξηση της θερμοκρασίας είναι αισθητά μικρότερη με τους ειδικούς να καταλήγουν πως το χρώμα του οχήματος μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος αέρα.
Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι η θερμική καταπόνηση των πεζών κατά τις θερμότερες ώρες μπορεί να ενταθεί εξαιτίας του φαινομένου αυτού.
Η επικεφαλής της μελέτης και διδακτορική φοιτήτρια και ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Γεωγραφίας και Χωροταξικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο της Λισαβόνας, Μάρσια Ματίας, μιλώντας στο αμερικανικό δίκτυο NPR σχολίασε πως δεν λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα στοιχεία όταν εκπονούνται σχέδια για την κλιματική αλλαγή και πιθανώς «θα πρέπει επίσης να σκεφτούμε πώς τα αυτοκίνητα επηρεάζουν τη θερμοκρασία του αέρα μέσα στις πόλεις».
Αρκεί κανείς να περάσει δίπλα από ένα όχημα για να νιώσει ζέστη, με την Ματίας να λέει «όταν βρίσκομαι στον δρόμο και περνάω δίπλα από ένα αυτοκίνητο, νιώθω τη θερμότητα που ακτινοβολεί από αυτό. Οι άνθρωποι συχνά το νιώθουν αυτό, αλλά δεν ρωτούν γιατί συμβαίνει αυτό;».
Σε δηλώσεις της στο New Scientist είπε: «Φανταστείτε χιλιάδες αυτοκίνητα σταθμευμένα σε μια πόλη, το καθένα από τα οποία λειτουργεί ως μια μικρή πηγή θερμότητας ή θερμική ασπίδα. Το χρώμα τους μπορεί στην πραγματικότητα να αλλάξει την θερμότητα που αντιλαμβανόμαστε στους δρόμους».
Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι είναι προτιμότερα τα ανοιχτόχρωμα αυτοκίνητα και συστήνουν την εξέταση περιορισμών στάθμευσης σύμφωνα με το χρώμα, όπως η απαγόρευση των σκούρων οχημάτων στις πιο ζεστές περιοχές ή η παροχή κινήτρων για τη χρήση ανακλαστικών επιστρώσεων.
Επιπλέον, προτείνεται η δημιουργία σημείων σκίασης σε υπαίθριους χώρους στάθμευσης, αφού με αυτόν τον τρόπο μπορεί μειωθεί η ανάπτυξη υψηλότερης θερμοκρασίας, και παράλληλα η χρήση υλικών υψηλής ανακλαστικότητας για την κατασκευή οδοστρώματος, η φύτευση δέντρων στους δρόμους και οι πράσινοι χώροι με τη σειρά τους είναι πιθανό να συμβάλλουν θετικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
Διαβάστε ακόμη
Τράπεζα Πειραιώς: Το 2029 θα καλυφθεί το χάσμα προσφοράς και ζήτησης στα ακίνητα (γράφημα)
Χρυσοχοΐδης για ΟΠΕΚΕΠΕ: Εντοπίστηκαν 1.036 ΑΦΜ που πήραν παράνομα 22,7 εκατ. ευρώ
Νέο πρόγραμμα ΔΥΠΑ: Ποιοι δικαιούνται 17.500 ευρώ για δική τους επιχείρηση
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.