search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Αναβιώνει ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη – Ενδιαφέρον Κοπελούζου για το πρότζεκτ

Η γεωπολιτική σημασία του έργου, ο ρόλος των ΗΠΑ και το βουλγαρικό σχέδιο

Την εμπλοκή  του ομίλου Κοπελούζου στην κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη, επιβεβαίωσε το Σάββατο από την Αλεξανδρούπολη ο κ. Δημήτρης Κοπελούζος, φέρνοντας στο προσκήνιο ένα ξεχασμένο πρότζεκτ που ξαναβγαίνει από το συρτάρι.

Έντεκα χρόνια μετά την αποχώρηση της Βουλγαρίας από τον πετρελαϊκό αγωγό, με αμερικανική παρέμβαση, για να περιοριστεί ο ρόλος της Ρωσίας στο ενεργειακό οπλοστάσιο της ΕΕ, η γεωπολιτική συγκυρία ξαναβάζει στις ράγες το έργο.

Πρόσφατα, η Βουλγαρία ενέκρινε μνημόνιο συνεργασίας με την Ελλάδα για την αντίστροφη πορεία του καυσίμου. Το αρχικό σχέδιο, προέβλεπε ότι η ροή του πετρελαίου θα είναι από Βορρά προς Νότο, κάτι που σήμερα, η ενεργειακή κρίση, αλλάζει.

Την ανάσταση του πρότζεκτ είχε προαναγγείλει τον περασμένο Νοέμβριο στο συνέδριο του ΙΕΝΕ, ο υπουργός  Ενέργειας Ρόσεν Χριστόφ και στο θέμα επανήλθε προχθές ο κ. Κοπελούζος, ο οποίος συμμετείχε και στο αρχικό επενδυτικό σχήμα.

Μαζί με τον όμιλο Λάτση και την HellenIQ (πρώην ΕΛΠΕ), είχε συσταθεί η κοινοπραξία που συγκροτούσε τους έλληνες μετόχους. Σήμερα, το έργο προβλέπει ότι το αργό πετρέλαιο που δεν θα έχει πηγή τροφοδοσίας την Ρωσία αλλά άλλες χώρες (ΗΠΑ κ.α) θα μεταφέρεται από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, την τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Βουλγαρίας. Στόχος είναι να τροφοδοτεί το διυλιστήριο της Lukoil Neftochim, που διαχειρίζεται η Ρωσική εταιρεία στην περιοχή. Η Βουλγαρία προσπαθεί να αντιμετωπίσει τα ακριβά τέλη  διέλευσης και τα άλλα εμπόδια στο Βόσπορο που βάζει η Τουρκία, η οποία συνεχίζει να βλέπει με «μισό μάτι» την αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης.

Ο νέος αγωγός θα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από τον προηγούμενο μήκους 280 χιλιομέτρων με δυνατότητα  μεταφοράς 35.000.000 τόνων πετρελαίου ετησίως και πρόβλεψη επέκτασης στους 50.000.000 τόνους. Το νεότερο σχέδιο είναι πιο «μαζεμένο» και έχει χαμηλότερη δυναμικότητα με στόχο ο αγωγός να είναι έτοιμος εντός του 2024.

Το αρχικό σχέδιο ξεκίνησε το 1994 και τέσσερα χρόνια αργότερα, συστάθηκε η κοινοπραξία «Θράκη», στην οποία συμμετείχαν με 25% τα ΕΛΠΕ και με 75%, οι όμιλοι Λάτση και Κοπελούζου. Το Τριμερές Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ  Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, για την υποστήριξη και προώθηση του έργου υπογράφτηκε το 2005.  Όμως οι διπλωματικές πιέσεις για να μην προχωρήσει το πρότζεκτ ήταν μεγάλες κάτι που επιβεβαίωσε η αποχώρηση της Βουλγαρίας από το σχέδιο.

Εάν ο σχεδιασμός υλοποιηθεί σήμερα, θα προσθέσει άλλο ένα λιθαράκι στο γεωστρατηγικό χαρακτήρα της Αλεξανδρούπολης, στην οποία κατασκευάζεται ήδη από την Gastrade ένας πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου και ετοιμάζεται και ένα δεύτερο FSRU.

Στην περιοχή, θα εγκατασταθεί και η κοινή επένδυση ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Κοπελούζου για μια νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από καύσιμο φυσικού αερίου αλλά και το πρώτο υπεράκτιο αιολικό έργο σε άδεια του ομίλου Κοπελούζου. Παράλληλα  σχεδιάζεται η ανάπτυξη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης ως εθνική πύλη εισόδου προς άλλες χώρες αλλά  και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού (τμήμα του οποίου έχει παραχωρηθεί στις ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ) με λιμένες της Μαύρης Θάλασσας.

Διαβάστε ακόμη

Τrastor: Νέες επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ για νέες αγορές, αναβαθμίσεις και αναπτύξεις ακινήτων

Η πρώτη κάλπη και το ΠΑΣΟΚ, ο Καλογρίτσας με ήχο και φως (;), τα Μάρμαρα Παυλίδη από χρυσάφι, η ΔΕΗ με την Εnel και το κουβάρι του Ρίου

H Intel επενδύει στην Ελλάδα – Ο παγκόσμιος κολοσσός επιλέγει και τη χώρα μας στο άνοιγμά του στην Ευρώπη (pics)

 

Exit mobile version