«Όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε τις υποδομές, τόσο χαμηλότερο είναι το τιμολόγιο για τους καταναλωτές – τόσο τους οικιακούς όσο και τους εμπορικούς και τους βιομηχανικούς πελάτες. Για αυτό εμείς προωθούμε την ευρύτερη χρήση των αγωγών φυσικού αερίου. Οι αγωγοί αυτοί αποτελούν περιουσιακό στοιχείο της Ελλάδας. Για την κατασκευή τους δαπανήθηκαν μεγάλα ποσά, έγιναν επενδύσεις. Είναι σημαντικό να τους χρησιμοποιούμε όσο γίνεται περισσότερο» τόνισε στις δηλώσεις της στο newmoney η Μπάρμπαρα Μοργκάντε, διευθύνουσα σύμβουλος της Enaon, της εταιρείας διαχείρισης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου και μέλος του ιταλικού ομίλου Italgas, στο περιθώριο του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ITC 2025.
Με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κάνει στροφή, δείχνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στην ενεργειακή μετάβαση και προτάσσοντας την ενεργειακή ασφάλεια, τα δίκτυα αγωγών φυσικού αερίου αποκτούν νέα δυναμική, καθώς το φυσικό αέριο – ως καύσιμο μετάβασης- κερδίζει μεγαλύτερο ορίζοντα χρήσης.
Για τον λόγο αυτό, η Enaon συνεχίζει να εργάζεται για την επέκταση των δικτύων σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.

Η μεθοδολογία που υιοθετεί, πλέον, αφορά σε συνδυασμό εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG με τοπικά δίκτυα αγωγών διανομής. Η μεθοδολογία αυτή δίνει μεγαλύτερη ευελιξία, ενώ παράλληλα μειώνει το κόστος κατασκευής, καθώς δεν απαιτούνται πολλά χιλιόμετρα αγωγών για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από τους σταθμούς εισαγωγής.
Το LNG μεταφέρεται με φορτηγά από τους σταθμούς της Ρεβυθούσας ή της Αλεξανδρούπολης, μετατρέπεται σε αέρια μορφή σε τοπικούς σταθμούς και στη συνέχεια οδηγείται σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά μέσα από τοπικά δίκτυα αγωγών.
Το μοντέλο αυτό έχει ήδη χρησιμοποιηθεί για τα νέα δίκτυα σε Καστοριά, Φλώρινα και στην βιομηχανική περιοχή της Πάτρας και ακολουθείται στα δίκτυα που κατασκευάζονται στην αστική περιοχή της Πάτρας, σε Αγρίνιο, Πύργο, Άρτα, Ιωάννινα και Καρπενήσι.
Με τον ίδιο τρόπο η Enaon εκτιμά ότι θα αναπτύξει τουλάχιστον 10 ακόμα τοπικά δίκτυα, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Όπως αποκάλυψε στο newmoney η Μπάρμπαρα Μοργκάντε, η Enaon περιμένει απάντηση από τις αρμόδιες αρχές για το αν μπορεί να αναπτύξει ανάλογο δίκτυο και σε ελληνικό νησί.
«Έχουμε σχέδια για νέα δίκτυα και τώρα συντάσσουμε την ανάλυση κόστους-οφέλους όσον αφορά τη σκοπιμότητα, όχι από τεχνικής άποψης αλλά από οικονομικής άποψης. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τα τιμολόγια όσο το δυνατόν περισσότερο, τουλάχιστον το μέρος των τιμολογίων που προέρχεται από εμάς. Οι πόλεις για τις οποίες εξετάζουμε επέκταση είναι διάσπαρτες σε όλη την χώρα, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, και σε πολλές περιπτώσεις έχουμε δεχθεί σχετικά αιτήματα από τις τοπικές αρχές. Κυρίως, όμως, θα θέλαμε να επενδύσουμε και στα νησιά. Αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από την έγκριση της ρυθμιστικής αρχής.»
Η εναλλακτική του βιομεθανίου
Παράλληλα, η Enaon έχει προετοιμάσει το δίκτυο, ώστε να μεταφέρει και βιομεθάνιο – το “πράσινο” καύσιμο που προωθείται από τις ευρωπαϊκές, αλλά και τις ελληνικές αρχές για να αντικαταστήσει σταδιακά το φυσικό αέριο.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Μπάρμπαρα Μοργκάντε, σήμερα στους ελληνικούς αγωγούς δεν κυκλοφορεί καθόλου βιομεθάνιο, καθώς δεν υπάρχει παραγωγή στην χώρα και θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για 2,1 TWh/ έτος έως το 2030.
«Σήμερα υπάρχουν περίπου 70 παραγωγοί βιοαερίου, του καυσίμου που χρησιμοποιείται μόνο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας» εξηγεί η Μοργκάντε. «Η ιδέα είναι να μετατρέψουν την παραγωγή τους σε βιομεθάνιο. Αυτό συνεπάγεται επενδυτικό κόστος και η πρόοδος εξαρτάται από την οικονομική υποστήριξη που θα δοθεί είτε από το κράτος, είτε από κονδύλια της ΕΕ.
Σήμερα υπάρχουν κάποια κίνητρα για την παραγωγή βιοαερίου. Αν τα διατηρήσουν και δεν παρέχουν κάτι παρόμοιο ή ανώτερο για το βιομεθάνιο, δεν θα υπάρξει ποτέ παραγωγή βιομεθανίου.
Ο εθνικός στόχος εξαρτάται επίσης από το αν θα ολοκληρωθεί το κανονιστικό πλαίσιο, κάτι που ακόμα δεν έχει επιτευχθεί. Παίζουν ρόλο διάφορες μεταβλητές, όπως το πόση οικονομική υποστήριξη θα είναι διαθέσιμη, ποιο είναι το κίνητρο θα δοθεί και ποια είναι η διαδικασία πιστοποίησης μιας μονάδας, γιατί όσο περισσότερα διοικητικά βάρη υπάρχουν, τόσο πιο αργή θα είναι η διαδικασία.»
Διαβάστε ακόμη
«Πράσινο» για το πεντάστερο project και 631 κλινών των Σμπώκου-Βασιλάκη στην Κρήτη (pic)
Θα μειώσουμε και τον καφέ; Ακόμη πιο ψηλά θα ανέβουν οι τιμές λόγω των δασμών Τραμπ
Πλειστηριασμοί: Χτυπάει το σφυρί για Kochen και Liapades Beach Hotel (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.