Με επενδύσεις που αγγίζουν τα 1,02 δισεκατομμύρια ευρώ, το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2025–2034 εμφανίζεται ως το μεγαλύτερο ενεργειακό σχέδιο της επόμενης δεκαετίας για το εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου. Από το συνολικό ποσό, 210,6 εκατ. ευρώ αφορούν αποκλειστικά νέα έργα με υψηλή στρατηγική αξία, διαμορφώνοντας έναν επενδυτικό άξονα που αλλάζει οριστικά τον ενεργειακό χάρτη της χώρας.

Το μεγαλύτερο και πλέον χαρακτηριστικό έργο είναι η τροφοδοσία Ηπείρου και Αγρινίου μέσω ssLNG (small scale LNG δηλαδή διανομή με βυτιοφόρα Υγροποιημένου Φυσικού Αεριού μικρής κλίμακας ή μέσω μικρών σταθμών αποθήκευσης) με προϋπολογισμό 130 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο προβλέπει νέο αγωγό 68 χιλιομέτρων από την Ηγουμενίτσα προς τα Ιωάννινα, καθώς και δορυφορικό σταθμό LNG στο λιμάνι, μετατρέποντας μια ολόκληρη γεωγραφική ενότητα – Ιωάννινα, Άρτα, Πρέβεζα, Αγρίνιο – σε νέο ενεργειακό πεδίο με πρόσβαση σε φυσικό αέριο για πρώτη φορά στην ιστορία της. Η έναρξη λειτουργίας προσδιορίζεται για το 2030, με τελική επενδυτική απόφαση (ΤΕΣ) το 2028.

Δεύτερο σε οικονομική βαρύτητα έρχεται το έργο Σύνδεσης Πτολεμαΐδας V & Αγίου Δημητρίου, με 69 εκατομμύρια ευρώ προϋπολογισμό, περίπου 50 χιλιόμετρα αγωγού και δύο νέους σταθμούς M/R. Το έργο έχει διπλή λειτουργία: την ενεργειακή τροφοδότηση και παράλληλη προετοιμασία για μετάβαση σε υδρογόνο, αφού ο αγωγός σχεδιάζεται ήδη συμβατός μέχρι και 100% με H₂. Η εμπορική λειτουργία έχει στόχο την ολοκλήρωση εντός του 2027.

Σε μικρότερα μεν, κρίσιμα δε έργα, καταγράφεται η δεύτερη θέση φόρτωσης LNG στη Ρεβυθούσα με κόστος περίπου 3,66 εκατ. ευρώ, που αυξάνει τη δυναμικότητα φόρτωσης βυτιοφόρων και ενισχύει την αγορά ssLNG. Παράλληλα, προχωρούν εκτεταμένες ψηφιακές επενδύσεις, όπως αναβάθμιση SCADA, DCS-FGS-ESD και κέντρων ελέγχου με προϋπολογισμούς από 3 έως 5 εκατ. ανά παρέμβαση.

Παράλληλα στο κεφάλαιο ενεργειακής μετάβασης, εμφανίζονται νέα έργα μελλοντικής υποδομής: ο αγωγός και ο σταθμός συμπίεσης στο Αμύνταιο για έγχυση υδρογόνου μήκους 9 km, νέες μονάδες επανασυμπίεσης μεθανίου, και πειραματική πιλοτική εγκατάσταση H₂ στη Νέα Μεσημβρία, η οποία έχει ήδη εξασφαλίσει απόφαση χρηματοδότησης και εισάγεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση εντός του 2027.

Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό block εκτός νέων έργων αφορά τις βελτιώσεις και επεκτάσεις κορμού, όπου ξεχωρίζει η ενίσχυση του αγωγού Καρπερή–Κομοτηνή, στρατηγικός διπλασιασμός δυναμικότητας που αυξάνει τις ροές προς τα Βαλκάνια. Δίπλα του προωθείται και ο Αγωγός Πατρών, υψηλής πίεσης επέκταση προς τη Δυτική Ελλάδα με πρόβλεψη συμβατότητας με υδρογόνο.

Έργα Σύνδεσης Χρηστών

Σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025–2034 του ΔΕΣΦΑ, σειρά έργων σύνδεσης μεγάλων χρηστών προχωρά με σκοπό την αύξηση του φορτίου στο σύστημα μεταφοράς και την υποστήριξη νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής και βιομηχανίας. Πρόκειται για υποδομές με αγωγούς, μετρητικούς σταθμούς και συστήματα ασφαλούς τροφοδοσίας, οι οποίες αναμένεται να ενταχθούν στο ΕΣΦΑ εντός της περιόδου 2026–2028.

Πρώτο σε λίστα αποτελεί η σύνδεση της ΕΛΒΑΛ στα Οινόφυτα με το ΕΣΜΦΑ, έργο που περιλαμβάνει νέο αγωγό, δύο scraper stations και Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό αρχικής δυναμικότητας 11.500 Nm³/h με δυνατότητα επέκτασης σε 23.000 Nm³/h. Το έργο βρίσκεται σε φάση ωρίμανσης για υλοποίηση ως σύνδεση υψηλής βιομηχανικής ζήτησης.

Ακολουθεί η σύνδεση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής Θερμοηλεκτρική Κομοτηνή, με συνολικό κόστος 6.940.000, ΤΕΑ ήδη ληφθείσα και προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας τον Μάρτιο του 2026, με ένταξη στο σύστημα τον Μάιο του 2026.

Επόμενο έργο αφορά τη νέα μονάδα της ELPEDISON, όπου αναπτύσσεται σύνδεση με το δίκτυο υψηλής πίεσης.

Ακόμη πιο σημαντική για την ενεργειακή εικόνα της Θεσσαλίας είναι η σύνδεση της μονάδας «Λάρισα Θερμοηλεκτρική», με επένδυση 7.931.500 έναρξη έργου τον Ιούνιο του 2023, ΤΕΑ τον Φεβρουάριο 2026 και πλήρη λειτουργία τον Φεβρουάριο 2028.

Τέλος, στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και η σύνδεση της ηλεκτροπαραγωγικής Αλεξανδρούπολη Α.Ε., με προϋπολογισμό 12.806.000 και τεχνική διαμόρφωση που περιλαμβάνει αγωγό 5 km και δύο μετρητικά ρεύματα συνολικής δυναμικότητας 142.000 Nm³/h.

Οι συνδέσεις αυτές αναμένεται να αυξήσουν το φορτίο βάσης στο ΕΣΦΑ, δημιουργώντας νέα ενεργειακά κέντρα κατανάλωσης σε Οινόφυτα, Κομοτηνή, Θεσσαλία και Θράκη.

Ποια έργα δεν θα προχωρήσουν

Παρά την ισχυρή επενδυτική πορεία, δεν προχωρούν όλα τα έργα που είχαν ενταχθεί σε προηγούμενους σχεδιασμούς. Η πρώτη επίσημη απένταξη αφορά τη σύνδεση με το FSRU της Διώρυγα Gas, η οποία αφαιρείται οριστικά από το πρόγραμμα λόγω μη τήρησης συμβατικών δεσμεύσεων.

Δεύτερο έργο σε αβεβαιότητα είναι η σύνδεση Μαυρομάτι–Λάρυμνα (ΛΑΡΚΟ), που παραμένει εκτός τριετίας λόγω έλλειψης εξασφαλισμένου φορτίου, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικής απένταξης.

Τρίτο έργο που αποσύρεται από το δεκαετές είναι ο Μετρητικός και Ρυθμιστικός Σταθμός για τη σύνδεση με την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου στη Νότια Καβάλα, καθώς η μη πρόοδος στην ανάπτυξη της αποθήκης καθιστά αδρανή και την υποδομή σύνδεσης.

Τα τρία αυτά έργα-το FSRU, η σύνδεση ΛΑΡΚΟ και ο σταθμός Καβάλας— αποτελούν τις πρώτες διαγραφές της νέας περιόδου, επιβεβαιώνοντας πως το Δεκαετές πλέον λειτουργεί με ρεαλιστική ατζέντα έργων που μπορούν να υλοποιηθούν και έργων που μένουν πίσω.

Διαβάστε ακόμη 

Η χρυσή λίρα βαδίζει προς τα 1.000 ευρώ

Από τα χαμηλά στα υψηλά: Η Ελλάδα υποψήφια για την Προεδρία του Eurogroup

Λάμψη Bollywood, JLo και πολιτική ελίτ στον γάμο της Ινδής billionaire κληρονόμου Νέτρα Μαντένα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα