«Το 2025 έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα για την έναρξη λειτουργίας του FSRU, ενώ τέλος του 2026 αναμένεται η επιχείρηση να ξεκινήσει κανονικά τη λειτουργία της».

Με αυτές τις εκτιμήσεις σχολιάζει η διοίκηση της Διώρυγα Gas την πορεία υλοποίησης του μεγάλου project για το νέο FSRU στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, στις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας που δημοσιοποιήθηκαν στις αρχές Οκτωβρίου.

Ο θυγατρικός βραχίονας του Ομίλου Motor Oil έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα τα περισσότερα από τα αναγκαία βήματα ώστε αυτή η νέα πύλη εφοδιασμού φυσικού αερίου να γίνει πραγματικότητα. Υπάρχουν ωστόσο ακόμη ορισμένες εκκρεμότητες, κυρίως όσον αφορά το σκέλος της χρηματοδοτικής υποστήριξης του έργου, όπως συνέβη και με το FSRU Αλεξανδρούπολης.

Η παρέμβαση για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ

Χαρακτηριστική προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η παρέμβαση της διοίκησης της Διώρυγα Gas τον περασμένο Ιανουάριο κατά τη δημόσια διαβούλευση του Σχέδιου Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2024 -2033.

Στο εν λόγω κείμενο περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, και η πρόταση για τη δημιουργία νέας πύλης LNG, με τις επισημάνσεις ότι:
«Υπό το πρίσμα της διακοπής του ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας (180 TWh/έτος έλλειμμα ή 15 TWh το μήνα ή 3-4 νέα FSRUs) και με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης, δημιουργείται η ανάγκη για τη δημιουργία μίας πύλης εισόδου LNG στην Ελλάδα για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το FSRU της Dioriga Gas μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια εξασφαλίζοντάς την.

Η δημιουργία μίας δεύτερης πύλης εισόδου στο νότιο άκρο του ΕΣΦΑ αποτελεί τη μόνη λύση για:
• Την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού στην Ελλάδα.
• Την επαύξηση των δυνατοτήτων περαιτέρω εξαγωγών χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε αγωγούς και σταθμούς συμπίεσης».

Περαιτέρω τονιζόταν ότι «σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας από τον Turkstream, η Ελλάδα θα πρέπει να εξασφαλίσει 36-38 TWh/year (H Ρεβυθουσα το 2024 εισήγαγε 18 TWhs και το 2023 28 TWHs). Επομένως η λειτουργία μόνο της Ρεβυθούσας δεν αρκεί, και είναι εύλογο το ερώτημα αν είναι σε θέση εκεί που βρίσκεται με τις υπάρχουσες διασυνδέσεις, το FSRU Αλεξανδρούπολης να καλύψει το έλλειμμα των ρωσικών ροών από μόνο του ή χρειάζεται και νέο τέρμιναλ που να εξασφαλίζει την αυξημένη ελληνική ζήτηση σε ΥΦΑ».

Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβανόταν η άμεση υποστήριξη της Dioriga Gas. «Ζητάμε ίση μεταχείριση και απρόσκοπτη πρόσβαση στο δίκτυο του ΕΣΦΑ. Σε αντίθεση με την υλοποίηση του συνόλου των υπέρμετρων έργων στο προτεινόμενο δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, η χρηματοδότηση (με €179 εκατ.) της Dioriga Gas θα εξασφαλίσει την υλοποίηση ενός FSRU τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Με τον τρόπο αυτό το συνολικό επενδυτικό κόστος για υποδομές φυσικού αερίου στα επόμενα έτη θα ανέλθει στα €0,88 δισ. (0,7δισ. ΔΕΣΦΑ και 0,17δισ. ΔΙΩΡΥΓΑ) και όχι τα €1,3 δισ. του προτεινόμενου προϋπολογισμού του ΔΕΣΦΑ».

Σε κάθε περίπτωση, η παρέμβαση αυτή «κωδικοποιεί» τις απόψεις της διοίκησης του Ομίλου σχετικά με την αναγκαιότητα του project, για το οποίο έχουν προχωρήσει σημαντικά οι διαδικασίες ωρίμανσης.

Οι άδειες και τα άλλα βήματα

Συγκεκριμένα, μετά την ολοκλήρωση του market test και άλλων διαδικαστικών ενεργειών, το καλοκαίρι του 2023 δόθηκε η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή και λειτουργία του ΑΣΦΑ της Διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους.

Το έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου που περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα FSRU χωρητικότητας έως και 210.000 m3 υγροποιημένου φυσικού αερίου και διασύνδεση της με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Επίσης, προβλέπονται λιμενικές εγκαταστάσεις και αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου επί της λιμενικής εγκατάστασης έως την ακτή μήκους 220 μέτρων καθώς και χερσαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις κοντά στη λιμενική εγκατάσταση και στον νέο Μετρητικό Σταθμό του ΔΕΣΦΑ.

Το μήκος του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την ακτή έως το σημείο διασύνδεσης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου υπολογίζεται στα 2.680 μέτρα.

Το έργο περιλαμβάνει την παραλαβή LNG από πλοία (LNG Carrier) μέγιστης αποθηκευτικής ικανότητας έως 263.000 m3, την αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου στις εγκατεστημένες δεξαμενές της μονάδας FSRU, την επαναεριοποίηση του εντός της μονάδας και την παροχέτευση φυσικού αερίου μέσω αγωγού στον ΔΕΣΦΑ. Ο ετήσιος εκτιμώμενος αριθμός των εξυπηρετούμενων πλοίων εκτιμάται σε 24 LNG Carriers.

Τον Ιανουάριο του 2025 δόθηκε το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ με την άδεια εγκατάστασης προς τη Διώρυγα Gas, που είναι πενταετούς διάρκειας και περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου- (Floating Storage and Regasification Unit-FSRU) καθώς και μια λιμενική εγκατάσταση η οποία θα εξυπηρετεί τη μόνιμη αγκυροβόληση του FSRU.

Η στρατηγική σημασία

Το έργο, σύμφωνα με την εταιρεία, ενισχύει την ελληνική και ευρωπαϊκή ασφάλεια εφοδιασμού καθώς:

-Αποτελεί νέο σημείο εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα.

-Αποτελεί νέα ενεργειακή πύλη προς τις ευρωπαϊκές αγορές της ΝΑ Ευρώπης μειώνοντας την ενεργειακή απομόνωση και παρέχοντας διαφοροποίηση πηγών εφοδιασμού.

χρήση του ΥΦΑ ως «μεταβατικού καυσίμου» στηρίζει την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εξυπηρετεί την ενεργειακή βιωσιμότητα της ΕΕ και της Ελλάδας και τους στόχους μείωσης των εκπομπών άνθρακα.

-Παρέχει ανοικτές και ανταγωνιστικές υποδομές για την προώθηση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) ενισχύοντας τον ανταγωνισμό των τιμών στην Ελληνική και Ευρωπαϊκή Αγορά προς όφελος των τελικών καταναλωτών.

Αυξάνει τη δυναμικότητα αποθήκευσης ΥΦΑ στην Ελλάδα κατά 170.000 – 210.000 m3 χωρίς να εξαρτάται από γεωπολιτικούς κινδύνους.

Διαβάστε ακόμη

MAPEI Hellas: Νέο εργοστάσιο στη Βόρεια Ελλάδα – Εξαγωγικός κόμβος για τα Βαλκάνια (pics)

«Φρένο» φέρνει στα «Airbnb» στη Ν. Ευρώπη το πιο σφιχτό ρυθμιστικό πλαίσιο – Επιμήκυνση τον Σεπτέμβριο για την Ελλάδα (γράφημα)

Προσχέδιο Προϋπολογισμού: Νέα μέτρα για φοροδιαφυγή- λαθρεμπόριο το 2026

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα