Μικρή παράταση πήρε το Market Test το οποίο διενεργεί η Διώρυγα Gas, εξέλιξη ωστόσο που δεν επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του project για τη δημιουργία του νέου FSRU στον κόλπο των Αγίων Θεοδώρων.

Συγκεκριμένα, η ΡΑΕ, με απόφασή της στις 2 Δεκεμβρίου, ενέκρινε το αίτημα της εταιρείας που αφορούσε τη χορήγηση παράτασης της προθεσμίας υποβολής των μη δεσμευτικών προσφορών κατά 35 ημέρες. Έτσι, αντί αυτή η φάση να ολοκληρωθεί στις 10 Δεκεμβρίου, θα ολοκληρωθεί στις 14 Ιανουαρίου 2022.

Υπενθυμίζεται ότι το Market Test για τη στάθμιση του επενδυτικού ενδιαφέροντος με τη μορφή δέσμευσης δυναμικότητας, προβλέπει δύο στάδια προσφορών, ένα μη δεσμευτικό που αφορά στην εκδήλωση ενδιαφέροντος και ένα δεσμευτικό.

Η διαδικασία του μη δεσμευτικού σταδίου για το project της Διώρυγα Gas ξεκίνησε στις 22 Οκτωβρίου και την 1η Δεκεμβρίου η εταιρεία υπέβαλε στη ΡΑΕ το αίτημα παράτασης «λόγω της πανδημίας αλλά και των έκτακτων συνθηκών που επικρατούν στην χώρα και διεθνώς» προκειμένου να διευκολυνθούν οι ενδιαφερόμενοι στην συλλογή των απαραίτητων δικαιολογητικών εγγράφων (credit rating, οικονομικές καταστάσεις, εκπροσώπηση), καθώς και στην υπογραφή των απαραίτητων Συμφώνων Εμπιστευτικότητας (NDAs) με αλλοδαπές εταιρείες οι οποίες εφαρμόζουν πρωτόκολλα «Know-Your-Customer», κάτι που απαιτεί σημαντικό γραφειοκρατικό φόρτο και αλλεπάλληλες επικοινωνίες.

Η ΡΑΕ έκρινε ότι η αιτούμενη χρονική παράταση δεν επηρεάζει επί της ουσίας την Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και ότι «δεν μπορεί παρά να αποβεί θετική για την εξέλιξη του εν λόγω έργου, σε περίπτωση που οδηγήσει σε διευρυμένη συμμετοχή στο διενεργούμενο Market Test», ενώ, ούτως ή άλλως, από το σχετικό θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται ελάχιστη, αλλά όχι μέγιστη διάρκεια για κάθε στάδιο της διαδικασίας.

Έτσι, με βάση τα νέα δεδομένα, η ολοκλήρωση της μη δεσμευτικής φάσης θα γίνει στις 14 Ιανουαρίου, ενώ στις 19 Ιανουαρίου η εταιρεία θα υποβάλει τα αποτελέσματα στη ΡΑΕ και στις 28 Ιανουαρίου θα ενημερώσει τους συμμετέχοντες.

Τι προβλέπει το χρονοδιάγραμμα

Με βάση το χρονοδιάγραμμα, παράλληλα με το Market Test προβλέπεται η ολοκλήρωση των μελετών (FEED-Front-End-Engineering Design) ενώ η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης τοποθετείται χρονικά στο πρώτο τρίμηνο του 2022.

Ταυτόχρονα, προχωρεί η αδειοδοτική ωρίμανση και βρίσκονται σε εξέλιξη οι τελικές συζητήσεις με δυνητικούς προμηθευτές για τα τεχνικά σκέλη του project.

Υπενθυμίζεται ότι στις 16 Ιουλίου υπεγράφη με τον ιαπωνικό ναυτιλιακό κολοσσό Mitsui O.S.K. Lines σύμβαση προμήθειας για την ανάπτυξη του FSRU.

Με βάση όλα τα παραπάνω, η έναρξη κατασκευής του project προβλέπεται για το τρίτο τρίμηνο του 2022 με στόχο να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023.

Η νέα μεγάλη επένδυση του Ομίλου της Motor Oil θα περιλαμβάνει:

  • Την εγκατάσταση μιας μονάδας FSRU, χωρητικότητας 170.000-210.000 m3 ΥΦΑ και μονάδα επαναεριοποίησης δυναμικότητας 3 132.000 MWh ανά ημέρα. Οι ποσότητες ΥΦΑ θα μεταφέρονται με πλοία που θα αγκυροβολούν δίπλα στην πλωτή μονάδα (ship to ship).
  • Έναν λιμενοβραχίονα, με κεντρική πλατφόρμα αγκυροβόλησης για το μόνιμο ελλιμενισμό του FSRU σε απόσταση περίπου 150 μέτρων από την ακτογραμμή. Ο λιμενοβραχίονας θα φιλοξενεί τους αγωγούς μεταφοράς και επίσης θα εξυπηρετεί την πρόσβαση σε εξοπλισμό και οχήματα.
  • Χερσαίες εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν αγωγό υψηλής πίεσης (που θα κατασκευαστεί με δυνατότητα υποδοχής και υδρογόνου) και σταθμό μέτρησης και ρύθμισης για την έγχυση του φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ, καθώς και εγκατάσταση φόρτωσης φορτηγών μεταφοράς LNG (δυνατότητα φόρτωσης 24 φορτηγών την ημέρα).

Έργο εθνικής και διεθνούς εμβέλειας

Πρόκειται για ένα στρατηγικό έργο, εθνικής και διεθνούς εμβέλειας, καθώς θα αποτελέσει μία νέα πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου που θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες.

Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται σημαντικά οφέλη όπως:

  • Η εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών.
  • Η αύξηση της δυναμικότητας αποθήκευσης του ΕΣΦΑ κατά 80%, με άμεση συνέπεια την ενίσχυση ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας.
  • Η δημιουργία μιας νέας πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στο νότιο άκρο της Ελλάδας, με τη μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση
  • Η εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου (λόγω νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής) και των αναπτυσσόμενων αγορών στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.
  • Η ανάπτυξη εφαρμογών ΥΦΑ μικρής κλίμακας, συμβάλλοντας διαρκώς στην ευρωπαϊκή και εθνική στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον τομέα της ναυσιπλοΐας.

Ακόμη, το project θα διαφοροποιήσει στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP).

Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή ΥΦΑ, που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και περιορισμούς, αφού θα προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου.

Σημειώνεται ότι υπάρχει πρόβλεψη για εισαγωγή υδρογόνου και ανανεώσιμων αερίων, ώστε η Διώρυγα Gas να καταστεί πρωτοπόρος δύναμη κατά τη μετάβαση στη νέα εποχή με χρήση καθαρότερων πηγών ενέργειας.