Η Exxon Mobil Corp. κάλεσε τους Ευρωπαίους ηγέτες να αποσύρουν τον νέο νόμο για το κλίμα και τα ανθρώπινα δικαιώματα, ο οποίος προβλέπει πρόστιμα για τις εταιρείες και απειλεί να μετατραπεί σε σημείο τριβής στις διαπραγματεύσεις εμπορίου ΗΠΑ–ΕΕ.

Η Οδηγία για τη Δέουσα Επιμέλεια Εταιρικής Βιωσιμότητας της Ε.Ε. σχεδιάστηκε για να εξαλείψει παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να βελτιώσει τα περιβαλλοντικά πρότυπα, όμως οι επικριτές τονίζουν ότι έχει εξελιχθεί σε ένα εκτεταμένο ρυθμιστικό πλαίσιο που καθιστά υποχρεωτικά τα σχέδια μηδενικών εκπομπών και εφαρμόζεται εκτός Ευρώπης σε ολόκληρες τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

«Είναι το χειρότερο νομοθέτημα που έχω δει σε όλη τη θητεία μου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Exxon, Ντάρεν Γουντς, σε συνέντευξή του.

Η οδηγία έχει δεχθεί επικρίσεις και από κράτη-μέλη όπως η Γερμανία και η Γαλλία, τα οποία προειδοποιούν ότι βλάπτει την ανταγωνιστικότητα. Ευρωπαίοι βουλευτές εξετάζουν περικοπές και τροποποιήσεις, όμως ο Γουντς υποστηρίζει ότι δεν αρκούν.

«Ανησυχούμε ότι καταστρέφουν τη βιομηχανία και στραγγαλίζουν την ανάπτυξη, κυρίως με την προσπάθεια εξόντωσης του πετρελαίου και του φυσικού αερίου», πρόσθεσε.

Παραβάσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πρόστιμα έως 5% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών μιας εταιρείας — «κυριολεκτικά συντριπτικά για κάθε εταιρεία», όπως είπε ο ίδιος.

Η οδηγία εγκρίθηκε πέρυσι αλλά μένει να περάσει από κρίσιμες ψηφοφορίες για την εφαρμογή της, με πλήρη ισχύ από το 2029. Οι υποστηρικτές της τονίζουν ότι θα ενισχύσει τα εργασιακά δικαιώματα, θα αυξήσει τη διαφάνεια και θα δώσει νομική βάση στους εταιρικούς στόχους για το κλίμα.

Σύμφωνα με την Exxon, ο νόμος θα υποχρεώνει όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις στην Ευρώπη να καταρτίζουν νομικά δεσμευτικά σχέδια συμβατά με τη Συμφωνία του Παρισιού και τον στόχο του +1,5°C. «Δίνει τη δυνατότητα σε ακτιβιστές και ΜΚΟ να προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη εναντίον μας», ανέφερε ο Γουντς.

Η Exxon έχει δεσμευθεί για μηδενικές εκπομπές έως το 2050, αλλά υποστηρίζει ότι ρόλος της είναι να καλύπτει τη ζήτηση της αγοράς, όχι να εφαρμόζει υποχρεωτικά μέτρα που περιορίζουν την προσφορά ορυκτών καυσίμων. Ο Γουντς επιμένει ότι «δεν υπάρχουν ρεαλιστικές λύσεις για να επιτευχθούν οι στόχοι που ορίζει ο νόμος».

Ανησυχία προκαλεί και το εξωεδαφικό εύρος της οδηγίας, που καλύπτει εταιρείες με έσοδα άνω των 450 εκατ. ευρώ στην Ευρώπη. Σε επιστολή του τον Απρίλιο προς την κυβέρνηση Τραμπ, το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ χαρακτήρισε τον νόμο «υπονόμευση της αμερικανικής κυριαρχίας».

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει αναγάγει την οδηγία σε κεντρικό ζήτημα στις εμπορικές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., ενώ ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Μπιλ Χάγκερτι πρότεινε νομοσχέδιο για την προστασία των αμερικανικών εταιρειών. Ο Γουντς στηρίζει το νομοσχέδιο και τις προσπάθειες της Ουάσιγκτον να καταργήσει τον νόμο μέσω της εμπορικής πολιτικής.

Η Exxon έχει ήδη πουλήσει ή κλείσει διυλιστήρια και χημικές εγκαταστάσεις στην Ευρώπη, καθώς απομακρύνεται από υψηλού κόστους μονάδες. «Η Ευρώπη προσπαθεί να οικοδομήσει μια πράσινη οικονομία που δεν λειτουργεί», είπε ο Γουντς. «Και αντί να διορθώσει τα λάθη της, επιχειρεί να παρασύρει και τις αμερικανικές εταιρείες σε αυτό το χάος».

Διαβάστε ακόμη

Wall Street Journal: Τα «γαλλικά» του Τραμπ για τον Νετανιάχου μετά το χτύπημα στην Ντόχα

«All Aboard Greece»: Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα σε νέα πορεία

Τουριστικά καταλύματα: Αύξηση 1,6% στις αφίξεις και 1,8% στις διανυκτερεύσεις τον Ιούλιο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα