Τα πρόσφατα στοιχεία δείχνουν αλλαγή στις ενεργειακές συνήθειες των Ευρωπαίων. Η συνολική ποσότητα διαθέσιμης ενέργειας στην ΕΕ, δηλαδή η μικτή διαθέσιμη ενέργεια όπως την ονομάζει η Eurostat, μειώθηκε κατά 4,1% το 2023. Αυτό μεταφράζεται σε εξοικονόμηση ισοδύναμη με περίπου 380 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου – το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών.

Η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και η σταδιακή υιοθέτηση καθαρών μορφών ενέργειας παίζουν καθοριστικό ρόλο στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών. Παράλληλα, οι προσπάθειες περιορισμού της κατανάλωσης αποδίδουν, ενώ οι πιο ήπιοι χειμώνες μειώνουν την ανάγκη για θέρμανση. Επιπλέον, οι αυξήσεις στις τιμές των συμβατικών καυσίμων, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, ενίσχυσαν τις προσπάθειες εξοικονόμησης. Συνεπώς, η Ευρώπη καταφέρνει να ανταποκρίνεται στις ενεργειακές της ανάγκες χρησιμοποιώντας λιγότερους πόρους, όπως αναφέρει το Euronews.

Παρόλο που τα ορυκτά καύσιμα εξακολουθούν να αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας (67%), η συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών φτάνει πλέον το 19,5%. Αυτό αντιστοιχεί σε αύξηση 31% σε σύγκριση με το 2013, μειώνοντας αισθητά την απόσταση από το φυσικό αέριο, που καλύπτει το 20,5%.

Οι βόρειες χώρες όπως η Σουηδία, η Δανία και η Φινλανδία πρωτοπορούν, με ποσοστά από 40% έως 50% στο ενεργειακό τους μείγμα να προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές. Στον αντίποδα, η Πολωνία και η Τσεχία εξακολουθούν να εξαρτώνται έντονα από τον άνθρακα, με τα στερεά καύσιμα να καλύπτουν περίπου το ένα τρίτο της ενεργειακής τους κατανάλωσης.

Μόνο το 40% της ενέργειας που καταναλώνεται στην ΕΕ παράγεται εντός των συνόρων της. Η εσωτερική παραγωγή έχει μειωθεί σχεδόν κατά 20% από το 2013. Το 95% του πετρελαίου και το 90% του φυσικού αερίου εισάγονται ή μεταφέρονται με αγωγούς από χώρες εκτός ΕΕ.

Η εξάρτηση της ΕΕ από εξωτερικούς προμηθευτές διαμορφώνεται στο 58,4%, κάτω από τα υψηλά του 2022, αλλά παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της περασμένης δεκαετίας. Οι κυριότεροι εταίροι στον ενεργειακό εφοδιασμό είναι η Νορβηγία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αλγερία, το Κατάρ και –παρά τις κυρώσεις– η Ρωσία.

Οι μεταφορές παραμένουν ο τομέας με τη μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας, απορροφώντας το 32% της συνολικής ζήτησης. Ακολουθούν τα νοικοκυριά με 26,3% και η βιομηχανία με 24,6%. Οι υπηρεσίες και η γεωργία περιορίζονται στο 9,1%, ενώ ένα ακόμα 8% χρησιμοποιείται για μη ενεργειακούς σκοπούς, όπως πρώτες ύλες και λιπαντικά.Η κυριαρχία των μεταφορών έχει ενισχυθεί τις τελευταίες δεκαετίες, λόγω της αύξησης των οχημάτων και της ανάπτυξης των αεροπορικών μετακινήσεων. Η κατανάλωση καυσίμων για ΙΧ και φορτηγά ανέκαμψε από το  2021 έως το 2023, παραμένοντας όμως κάτω από τα επίπεδα του 2019. Οι αερομεταφορές δεν έχουν ακόμη επιστρέψει πλήρως στα προ πανδημίας δεδομένα, παρουσιάζοντας πτώση 8%.

Διαβάστε ακόμη

Στουρνάρας στο Blοomberg TV: Τι «βλέπει» για τα επιτόκια – Το deal Alpha -Unicredit δείχνει ότι η Ελλάδα επέστρεψε

Ερευνα RE/MAX: Τι ακίνητα επέλεξαν οι αγοραστές το 2024 (γραφήματα)

Τέλος εποχής για τον Μαρκ Τάκερ στην ηγεσία της HSBC μετά από 8 χρόνια θητείας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα