Έγινε πραγματικότητα: οι πρώτες πτήσεις χαμηλών εκπομπών βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Στις αρχές του μήνα, το ηλεκτρικό αεροσκάφος Alia, που κατασκευάστηκε από την αμερικανική Beta Technologies, ολοκλήρωσε πτήση 160 χιλιομέτρων σε 55 λεπτά, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά την μπαταρία του, προσγειωνόμενο στο Μπέργκεν της Νορβηγίας.

Το Alia έχει σχεδιαστεί για φορτίο έως 560 κιλών. Η συγκεκριμένη πτήση προσομοίωσε δρομολόγιο μεταφοράς μεταξύ Σταβάνγκερ και Μπέργκεν, ενώ θα ακολουθήσουν νέες δοκιμές, στο πλαίσιο της νορβηγικής στρατηγικής για αεροπορία χαμηλών εκπομπών. Ο πιλότος Jeremy Degagne σημείωσε ότι η ίδια απόσταση οδικώς απαιτεί 4,5 ώρες. Το αεροσκάφος μπορεί να διανύσει 400 χλμ. με μία φόρτιση και χρειάζεται λιγότερο από 40 λεπτά για επαναφόρτιση, όπως ένα ηλεκτρικό όχημα.

Το ίδιο μοντέλο προσαρμόζεται για ιατρικές αποστολές ή μεταφορά έως πέντε επιβατών. Τον Ιούνιο μάλιστα πραγματοποίησε επίδειξη στο αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης. Η Beta, με επενδυτή την Amazon και πελάτη την UPS, αναμένει φέτος την αμερικανική πιστοποίηση. Σύμφωνα με τη διοίκηση, το κόστος λειτουργίας μειώνεται σημαντικά, περιορίζοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, που αντιστοιχούν σήμερα στο 3% των παγκόσμιων εκπομπών.

Παράλληλα, μόνο το Pipistrel Velis Electro έχει λάβει πλήρη ευρωπαϊκή πιστοποίηση. Με αυτονομία 185 χλμ. και διάρκεια πτήσης 50 λεπτών, περιορίζεται στην εκπαίδευση, χωρίς δυνατότητα επιβατών. Αντίθετα, πολλές εταιρείες εγκατέλειψαν τα σχέδιά τους· ακόμα και η Airbus έθεσε σε αναμονή το CityAirbus. Ο κύριος περιορισμός παραμένει η χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών λιθίου, που δεν έχει βελτιωθεί ουσιαστικά δύο δεκαετίες.

Η λύση: υβριδικά αεροσκάφη. Όπως τα υβριδικά αυτοκίνητα, έτσι και στην αεροπορία προωθείται ο συνδυασμός ηλεκτρικής ισχύος και καυσίμων. Η Heart Aerospace, μεταφέροντας τη βάση της στις ΗΠΑ, αναπτύσσει το X1 με 30 θέσεις και σχεδιάζει υβριδική έκδοση για μεγαλύτερες αποστάσεις: έως 400 χλμ. με 30 επιβάτες ή 800 με 25. Η Electra αναπτύσσει εννιαθέσιο υβριδικό αεροσκάφος έως το 2029, ενώ η Beta επενδύει σε αυτόνομα υβριδικά μοντέλα για πολιτική και στρατιωτική χρήση.

Τα υβριδικά συστήματα μειώνουν εκπομπές και προσφέρουν αθόρυβες απογειώσεις. Παράλληλα, εναλλακτικές όπως τα βιώσιμα καύσιμα και το υδρογόνο αναπτύσσονται, όμως χρειάζονται ακόμα απόδειξη εμπορικής βιωσιμότητας. Η πλήρης ηλεκτροκίνηση της αεροπορίας παραμένει μεγάλη πρόκληση.

Διαβάστε ακόμη 

JP Morgan: H Ελλάδα κορυφαία επιλογή στα ομόλογα, με ισχυρά θεμελιώδη (γραφήματα + πίνακες)

Πιερρακάκης: Φέρνουμε τρεις σημαντικές αλλαγές με στόχο να ανοίξουν και άλλα κλειστά ακίνητα (vid)

Villa Beach Rock: Η εμπειρία σε μια εντυπωσιακή βίλα στο Ακρωτήρι της Κρήτης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα