Περισσότερα από 110 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη υποφέρουν από υψηλά επίπεδα ηχορύπανσης που βλάπτουν την υγεία, σύμφωνα με έκθεση. Το φυσιολογικό στρες και οι διαταραχές του ύπνου που προκαλούνται από αυτό οδηγούν σε 66.000 πρόωρους θανάτους ετησίως και σε πολλές περιπτώσεις καρδιακών παθήσεων, διαβήτη και κατάθλιψης.

Η έκθεση, που εκπόνησε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΟΠ), επικεντρώνεται στον θόρυβο από αυτοκίνητα, τρένα και αεροπλάνα και διαπίστωσε ότι το 20% του πληθυσμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) επηρεάζεται από αυτόν. Μια ξεχωριστή έρευνα, που χρησιμοποίησε ένα ελαφρώς χαμηλότερο όριο για την επικίνδυνη ηχορύπανση, διαπίστωσε ότι το 40% του πληθυσμού του Ηνωμένου Βασιλείου εκτίθεται σε επιβλαβή θόρυβο από τα μέσα μεταφοράς.

Δεκαεπτά εκατομμύρια άνθρωποι υπομένουν ιδιαίτερα υψηλή ηχορύπανση – «μακροχρόνια, υψηλής ενόχλησης» – και σχεδόν 5 εκατομμύρια υποφέρουν από «σοβαρές» διαταραχές ύπνου. Δεκαπέντε εκατομμύρια παιδιά ζουν σε περιοχές με επιβλαβή θόρυβο. Η βλάβη στην υγεία από τον θόρυβο είναι μεγαλύτερη από εκείνη που προκαλείται από πιο γνωστούς κινδύνους, όπως ο παθητικός καπνός ή η έκθεση στον μόλυβδο, και έχει οικονομικό κόστος σχεδόν 100 δισεκατομμυρίων ευρώ (86 δισεκατομμύρια λίρες) ετησίως, σύμφωνα με την ανάλυση.

Η βλάβη στην υγεία είναι πιθανό να υποτιμάται, σύμφωνα με τους ερευνητές. Χρησιμοποιώντας το αυστηρότερο όριο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας για την επικίνδυνη ηχορύπανση, εκτιμάται ότι 150 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη εκτίθενται σε αυτή. Ο στόχος της ΕΕ να μειώσει κατά 30 % έως το 2030 τον αριθμό των ατόμων που υποφέρουν από χρόνια διαταραχή λόγω του θορύβου των μεταφορών δεν θα επιτευχθεί χωρίς περαιτέρω δράση, σύμφωνα με τους ερευνητές.

«Η ηχορύπανση επηρεάζει την υγεία μας, διατηρώντας το σώμα μας σε μια συνεχή κατάσταση μάχης ή φυγής, ακόμη και αν δεν το συνειδητοποιούμε», δήλωσε η Δρ Eulalia Peris του ΕΟΠ. «Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επιβλαβείς φυσιολογικές αντιδράσεις, όπως φλεγμονή και οξειδωτικό στρες, και με την πάροδο του χρόνου αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων προβλημάτων υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτης, εγκεφαλικό, παχυσαρκία, γνωστική δυσλειτουργία στα παιδιά και προβλήματα ψυχικής υγείας».

«Η ηχορύπανση δεν είναι μόνο μια ενόχληση», πρόσθεσε η Peris, η οποία έχει επηρεαστεί η ίδια. «Θεέ μου, ναι. Είμαι πολύ συνειδητοποιημένη για τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης και είμαι πολύ ευαίσθητη σε αυτήν. Περιορίζει τη ζωή σου».

Η έκθεση βασίζεται σε στοιχεία που έχουν υποβάλει οι χώρες του ΕΟΠ σχετικά με τον θόρυβο από τις μεταφορές, ο οποίος είναι ο πιο διαδεδομένος και σημαντικός τύπος ηχορύπανσης. Άλλοι τύποι, όπως οι θορυβώδεις γείτονες και η μουσική από τα μπαρ, είναι επίσης πιθανό να βλάψουν την υγεία, αλλά είναι δύσκολο να μετρηθούν λόγω της διακοπτόμενης φύσης τους, μεταδίδει ο Guardian.

Η έκθεση διαπίστωσε ότι 92 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη υπέστησαν βλάβη από τον θόρυβο των οδικών μεταφορών, 18 εκατομμύρια από τον θόρυβο των σιδηροδρόμων και 2,6 εκατομμύρια από τον θόρυβο των αεροσκαφών. Δημοσιευμένες έρευνες σχετικά με τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης στην υγεία χρησιμοποιήθηκαν για να εκτιμηθεί ο ετήσιος αριθμός 66.000 πρόωρων θανάτων, 50.000 περιπτώσεων καρδιαγγειακών παθήσεων και 22.000 περιπτώσεων διαβήτη τύπου 2.

Ο αριθμός των ανθρώπων στην Ευρώπη που επηρεάζονται από τον θόρυβο μειώθηκε μόνο κατά 3% μεταξύ 2017 και 2022, αλλά οι ερευνητές δήλωσαν ότι θα μπορούσαν να ληφθούν πολλά μέτρα. Η μείωση των ορίων ταχύτητας για τα οχήματα στις αστικές περιοχές και η ενίσχυση της χρήσης ελαστικών χαμηλού θορύβου θα μείωναν τον θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας, όπως και η προώθηση των δημόσιων μεταφορών, του περπατήματος και της ποδηλασίας.

Ο αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειώσει τον θόρυβο λιγότερο από ό,τι θα περίμενε κανείς, σύμφωνα με τους ερευνητές, επειδή η κύρια πηγή θορύβου σε χαμηλότερες ταχύτητες είναι η επαφή μεταξύ των ελαστικών και του δρόμου, και όχι ο κινητήρας. Ο θόρυβος της κυκλοφορίας κυριαρχείται επίσης από έναν μικρό αριθμό πολύ θορυβωδών οχημάτων.

Ο θόρυβος των σιδηροδρόμων θα μπορούσε να μειωθεί με την καλύτερη συντήρηση των τρένων και των σιδηροδρομικών γραμμών, ενώ ο θόρυβος των αεροσκαφών θα μπορούσε να μειωθεί με τη βελτιστοποίηση των προτύπων προσγείωσης και απογείωσης και την ενθάρρυνση της εισαγωγής πιο αθόρυβων αεροσκαφών.

«Η ηχορύπανση συχνά παραβλέπεται, καθώς θεωρείται απλώς μια ενόχληση της καθημερινής ζωής», δήλωσε η εκτελεστική διευθύντρια του ΕΟΠ, Leena Ylä-Mononen. Ένας από τους λόγους για αυτό είναι ότι η ηχορύπανση από τις μεταφορές είναι χρόνια, σε αντίθεση με την ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία έχει αιχμές που οδηγούν σε προειδοποιήσεις για την υγεία και αυξάνουν την ευαισθητοποίηση.

«Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία και το περιβάλλον μας είναι ευρέως διαδεδομένες και σημαντικές», πρόσθεσε. «Τα παιδιά είναι επίσης ιδιαίτερα ευάλωτα στις επιπτώσεις του θορύβου, και αυτό είναι ένα πρόβλημα που όλες οι χώρες πρέπει να αντιμετωπίσουν επειγόντως».

Διαβάστε ακόμη

Πανελλαδικές 2025 – Βάσεις: Πτώση στα ρετιρέ, άνοδος στις Στρατιωτικές

Εξάρχου (AKTOR): Χτίζουμε ένα πιο βιώσιμο μέλλον για όλους

Χάρβαρντ: Δεύτερη νίκη κατά της απόφασης Τραμπ για απαγόρευση ξένων φοιτητών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα