Σε έναν λεπτό γεωπολιτικό και θεσμικό ελιγμό προχώρησε χθες η Κυπριακή Δημοκρατία, επιχειρώντας να αποτρέψει τον πλήρη εκτροχιασμό του μεγαλύτερου ενεργειακού έργου που έχει αναλάβει η χώρα εδώ και δεκαετίες.
Με φόντο τις πιέσεις από Αθήνα, Βρυξέλλες και τη γαλλική Nexans, η Λευκωσία άνοιξε τελικά το δρόμο για τη σταδιακή χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης–Κύπρου, επιχειρώντας να τηρήσει την διακρατική συμφωνία έστω και με αστερίσκους.
Ωστόσο η αναβλητικότητα της Λευκωσίας και ο κίνδυνος το έργο να πέσει σε ξέρα έχουν κινητοποιήσει τόσο τον ΑΔΜΗΕ όσο και τους Γάλλους κατασκευαστές του καλωδίου. Το αποκάλυψε προχθές σε τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές η διοίκηση της Nexans, λέγοντας ότι υπάρχει plan B σε περίπτωση που ο GSI αστοχήσει. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Jean Christophe Julien, Αναπληρωτής CEO και CFO της Nexans αν δεν ξεκαθαρίσει το τοπίο μέσα στις επόμενες εβδομάδες ή πριν τον Σεπτέμβριο, υπάρχει ήδη έτοιμο Plan B, σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές: να μεταφερθεί η παραγωγή του καλωδίου σε άλλο έργο, που θα αντικαταστήσει ουσιαστικά τον αντίκτυπο και τον όγκο παραγωγής του GSI. «Άρα είτε με το Plan A (το GSI) είτε με το Plan B, θεωρούμε ότι θα πετύχουμε τους στόχους του 2026». Πρόκειται για μια εκδοχή που ο έλληνας διαχειριστής είχε διαψεύσει προ μηνών, η οποία όμως παραμένει πάνω στο τραπέζι όπως αποκαλύπτουν τα στελέχη της Nexans.
Ο GSI όπως τονίστηκε είναι ένα κρίσιμο έργο για την οικονομική πορεία της εταιρείας για το 2026. Από την πλευρά του ο CEO της Nexans Christopher Gillangh σημείωσε στους αναλυτές ότι η εταιρεία παραμένει απολύτως προσηλωμένη στην υλοποίηση του GSI όπως έχει σχεδιαστεί. «Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση στην παραγωγή αυτή τη στιγμή. Το έργο είναι πλήρως ενεργό. Η κατασκευή συνεχίζεται στην Aden και στη Futsu στην Ιαπωνία» δήλωσε. Τόνισε μάλιστα ότι αναγνωρίζει το γεωπολιτικό πλαίσιο, αλλά ο ΑΔΜΗΕ έχει επιβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει αλλαγή στη δέσμευσή του. «Προς το παρόν, η έκθεσή μας είναι προστατευμένη χάρη στην προκαταβολή και το υψηλό περιθώριο κέρδους. Δεν μπορώ να πω πολλά περισσότερα, έχουμε σχέδιο Β αν χρειαστεί, αλλά παραμένουμε στο σχέδιο Α».
Τα βήματα της Κύπρου
Χθες πάντως η κυπριακή πλευρά αμέσως μετά την τηλεδιάσκεψη που είχε με ΑΔΜΗΕ, ΡΑΑΕΥ και ΕΕ ενέκρινε την ανάκτηση δαπανών ύψους 82.000.000 στη βάση των στοιχείων που υποβλήθηκαν από τον Διαχειριστή θέτοντας ως επιτρεπόμενο έσοδο προς ανάκτηση για την περίοδο 1 Ιανουαρίου έως 31 Δεκεμβρίου του 2025 το ποσό των 25 εκ. Ευρώ. Κατόπιν αυτών η ΡΑΕΚ αναμένεται -εφόσον κλείσουν κα τα υπόλοιπα μέτωπα- να ξεκινήσει τις πληρωμές του εσόδου από τον Σεπτέμβριο, μέσω των λογαριασμών ρεύματος, που θα κατανεμηθεί σε 4 δόσεις ώστε να εξοφληθεί μέχρι το τέλος του έτους. Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή συνοδεύεται από μια κρίσιμη προϋπόθεση: τη μεταφορά της κυριότητας του έργου στον ελληνικό Διαχειριστή Μεταφοράς, τον ΑΔΜΗΕ.
Από την EuroAsia στον GSI
Η αλλαγή ιδιοκτησίας —από τον ιδιωτικό φορέα EuroAsia Interconnector Ltd υπό την ομπρέλα του ΑΔΜΗΕ— αποτελεί προαπαιτούμενο για τη ροή των χρηματοδοτήσεων από τις τράπεζες και την ένταξη του έργου στις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες του ελληνικού Διαχειριστή. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυπριακή κυβέρνηση δεσμεύτηκε να προχωρήσει στην έκδοση της σχετικής απόφασης μέχρι τα τέλη Αυγούστου.
Από ελληνικής πλευράς, πάντως, μέχρι αργά το βράδυ της Πέμπτης αν και το επιτρεπόμενο έσοδο έχει εγκριθεί από καιρό εκκρεμούσε η δημοσίευση σε ΦΕΚ της αντίστοιχης απόφασης της ΡΑΑΕΥ. Όπως έλεγαν χθες αρμόδιες πηγές η καθυστέρηση εγκυμονεί κινδύνους για τη χρονική μετάθεση του εσόδου του ΑΔΜΗΕ αλλά και αυξήσεων στα τέλη χρήσης συστήματος που θα επωμιστούν οι Έλληνες καταναλωτές τόσο για το καλώδιο της Κύπρου όσο και για την μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης.
Διαβάστε ακόμη
efood: Με πάνω από 210 εκατ. πωλήσεις και 35 εκατ. κέρδη «ταΐζει» χρυσά μερίσματα τη μητρική
Πιερρακάκης vs παράνομος τζόγος: Φρένο στα 1,6 δισ. που χάνονται κρυφά κάθε χρόνο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.