Τον εποπτικό της ρόλο στην αγορά για την παρακολούθηση των διαχειριστών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, σκοπεύει να ενισχύσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία τους αλλά και την προστασία των καταναλωτών από υπέρμετρες χρεώσεις.

Χθες, ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής κ. Αθ. Δαγούμας επανέλαβε την κριτική που άσκησε και στον ετήσιο απολογισμό για την ανάγκη οι διαχειριστές (ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΕΔΑ ΘΕΣ) να μην επαναπαύονται στα σίγουρα και ρυθμισμένα έσοδα, αλλά να επιταχύνουν την βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες, να ελέγξουν τα κόστη αλλά και τα χρονοδιαγράμματα των έργων.

Η πρόσφατη άλλωστε θεομηνία που οδήγησε σε πολυήμερα μπλακάουτ χιλιάδες νοικοκυριά, έφερε στην επιφάνεια αυτή την ανάγκη ενώ το καμπανάκι χτύπησε χτες και για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στον Δυτικό Διάδρομο αλλά και στην ηλεκτρική διασύνδεση με την Κρήτη που όπως αναφέρθηκε είναι από τα έργα που παρακολουθούνται πολύ στενά και ερευνώνται.

Ο πρόεδρος κομψά μεν αλλά με σαφήνεια ξεκαθάρισε χθες το αυτονόητο προς τα ισχυρά μονοπώλια της ενέργειας: πως οι διαχειριστές απολαμβάνουν προνόμια που απορρέουν από τις εγγυημένες αποδόσεις και ότι ήρθε η ώρα αυτά τα προνόμια να συνοδεύονται και με βελτιωμένες και ποιοτικές υπηρεσίες.

«Θεωρούμε παρωχημένη τη λογική να παίρνουν οι διαχειριστές χρήματα χωρίς να παρέχουν τις υπηρεσίες» δήλωσε χθες μιλώντας σε δημοσιογράφους  ο πρόεδρος της ΡΑΕ, αποκαλύπτοντας ότι για αυτό τον ρόλο, η Αρχή θα επιστρατεύσει εξειδικευμένους συμβούλους- ορκωτούς προκειμένου να ελέγχει τα οικονομικά τους στοιχεία.

«Θα ξεκινήσουμε από το φυσικό αέριο και θα το κάνουμε και για τον ηλεκτρισμό. Πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτής πως τα έργα θα γίνουν προς όφελός τους και δεν θα επιβαρυνθεί» σημείωσε ο κ. Δαγούμας.
Η ΡΑΕ, «παρακολουθεί με αυστηρότητα το ρυθμό υλοποίησης και τα χρονοδιαγράμματα των έργων ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις που δεν τεκμηριώνονται». Είναι χρέος προς τους πολίτες είπε και αν διαπιστώσει ότι οι εταιρείες δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους υπάρχουν κυρωτικές διαδικασίες και άλλα εργαλεία. 

Ωστόσο, το πόρισμα για τους λόγους που …έβγαλαν από την πρίζα χιλιάδες νοικοκυριά κατά την τελευταία χιονόπτωση (κακοκαιρία Μήδεια), δεν έχει βγει ακόμη. Σήμερα, εκτός απροόπτου θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της ΡΑΕ με βάση και τα στοιχεία που κατέθεσε ο ΔΕΔΔΗΕ.

Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, ο Ρυθμιστής έχει δώσει ειδικά κίνητρα στους διαχειριστές δικτύων αερίου, στις ΕΔΑ, ώστε να υλοποιούν τις επεκτάσεις αλλά και να μειώνουν το κόστος για τους καταναλωτές. Το καθεστώς αυτό, όπως είπε, θα συνεχιστεί και με τον ΑΔΜΗΕ, όπου έχει προσληφθεί σύμβουλος, αλλά θα γίνει και στον ΔΕΣΦΑ.

Στον ΔΕΔΔΗΕ από την επόμενη ρυθμιστική περίοδο οι απώλειες του δικτύου είναι ευθύνη του διαχειριστή και πρέπει να καταβάλλει προσπάθεια να τις μειώνει γιατί διαφορετικά θα το χρεώνεται ο ίδιος.

Τι συζητήθηκε για τις χρεώσεις συστήματος και δικτύου

Ο κ. Δαγούμας τάχθηκε υπέρ της άποψης, οι χρεώσεις χρήσης δικτύου να εκσυγχρονιστούν. «Σκοπεύουμε να θέσουμε σύντομα σε διαβούλευση την αλλαγή μεθοδολογίας που θα βοηθήσει και τη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας…».

Για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις συστήματος και δικτύου ο κ. Δαγούμας παραδέχτηκε πως τα επόμενα χρόνια οι διασυνδέσεις με τα νησιά θα οδηγήσουν σε αυξήσεις αλλά ταυτόχρονα θα μειωθούν οι χρεώσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), κάτι που θα έχει οφέλη για τους καταναλωτές.

Ο επικεφαλής της ΡΑΕ τόνισε ότι ο ανταγωνισμός που αναπτύσσεται στην αγορά της προμήθειας είναι πολύ μεγάλος, σε σχέση με άλλους κλάδους όπως οι τηλεπικοινωνίες που η αγορά είναι πιο κλειστή.

«Πρέπει να βλέπουμε την αγορά σε βάθος χρόνου» είπε τονίζοντας ότι η προμήθεια παρέχει εκπτώσεις παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους όπως σε άλλους κλάδους.

Για τους «μετανάστες» των δικτύων που αλλάζουν προμηθευτές αφήνοντας τις οφειλές στον προηγούμενο πάροχο, ο κ. Δαγούμας είπε πως θα υπάρξει νέα διαβούλευση με την αγορά πιθανώς την επόμενη εβδομάδα. Αναζητείται λύση που να καλύπτει τόσο την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) – και τις απαιτήσεις του κοινοτικού δικαίου -για τη μη επιβολή δυσανάλογων εμποδίων στην ελεύθερη αλλαγή παρόχου από τους καταναλωτές, όσο και τις απαιτήσεις των παρόχων για «μπλόκο» στους επιτήδειους που μετακομίζουν από προμηθευτή σε προμηθευτή, χωρίς να πληρώσουν τις οφειλές στον προηγούμενο.

Καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες

Η ΡΑΕ προχωρεί επίσης σε σημαντικές παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν το επίπεδο επικοινωνίας με τους καταναλωτές αναπτύσσοντας ηλεκτρονικό εργαλείο παρακολούθησης των παραπόνων.

Το αυτοματοποιημένο σύστημα θα στέλνει τα παράπονα και τις παρατηρήσεις των καταναλωτών στους διαχειριστές και στους προμηθευτές και θα βοηθάει τη ρυθμιστική αρχή στη στατιστική εποπτεία ώστε να παρεμβαίνει πιο γρήγορα στην αγορά.

Το εργαλείο αυτό πρόκειται να αναπτυχθεί φέτος και θα συμπληρώσει το εργαλείο σύγκρισης τιμών που έχει μεγάλη επισκεψιμότητα και οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να επικαιροποιούν τα προϊόντα.

Το εργαλείο σύγκρισης τιμών θα διασυνδεθεί με το e-καταναλωτής, το σύστημα του υπουργείου Ανάπτυξης για την παρακολούθηση των τιμών σε άλλες κατηγορίες προϊόντων ή υπηρεσιών.