Ένα διυλιστήριο στο Πορτ Άρθουρ του Τέξας που προμηθεύει αεροπορικές εταιρείες με «καθαρότερα-πράσινα» καύσιμα αποκαλύπτεται ότι χρησιμοποιεί ζωικό λίπος (tallow) από βοοειδή εκτρεφόμενα σε παράνομα αποψιλωμένα ράντσα του Αμαζονίου.

Η Diamond Green Diesel, κοινοπραξία της Darling Ingredients και της Valero Energy, έχει επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στη μονάδα, προωθώντας την ως πρότυπο «πράσινης μετάβασης». Από το 2022 έχει εισπράξει πάνω από 3 δισ. δολάρια σε φορολογικές πιστώσεις για βιοκαύσιμα.

Σύμφωνα με την έρευνα, τουλάχιστον δύο βραζιλιάνικα εργοστάσια που προμηθεύουν τη Diamond Green Diesel με δεκάδες χιλιάδες τόνους λίπους από το 2023, αντλούν μέρος της πρώτης ύλης από σφαγεία που συνδέονται με παράνομα αποψιλωμένες εκτάσεις.

Η οργάνωση Reporter Brasil συνέβαλε στον εντοπισμό στοιχείων, ενώ μάρτυρες, οδηγοί φορτηγών και εισαγγελείς επιβεβαιώνουν ότι το εμπόριο tallow συνδέεται με ράντσα-παραβάτες.

Αερομεταφορείς όπως η JetBlue και η Southwest Airlines συνεργάζονται με τη Valero για χρήση «πράσινου» καυσίμου. Η μονάδα είναι πιστοποιημένη μέσω του προγράμματος CORSIA του ΟΗΕ, που επιτρέπει στις εταιρείες να εμφανίζουν χαμηλότερες εκπομπές.

Ωστόσο, το καθεστώς πιστοποίησης δεν ελέγχει επαρκώς την εφοδιαστική αλυσίδα του ζωικού λίπους, αφού θεωρείται «υποπροϊόν» της βιομηχανίας κρέατος. Έτσι, οι δεσμοί με την αποδάσωση μένουν στο σκοτάδι.

Επενδύσεις και αποψίλωση

Η παγκόσμια αγορά βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων είναι μικρή – μόλις 2,9 δισ. δολάρια το 2025 – αλλά με τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης λόγω κρατικών κινήτρων. Αναλυτές προειδοποιούν ότι αυτή η ανάπτυξη θα ενισχύσει περαιτέρω τον βραζιλιάνικο κτηνοτροφικό τομέα, κύριο υπεύθυνο για την καταστροφή του Αμαζονίου.

Ο οικονομολόγος Πέδρο Πίρις-Καμπέθας (Environmental Defense Fund) τόνισε ότι η αυξημένη ζήτηση «μπορεί να οδηγήσει σε διεύρυνση των κοπαδιών και άρα σε νέα αποψίλωση». Ο ομοσπονδιακός εισαγγελέας Ρικάρντο Νεγκρίνι προειδοποίησε ότι οι εταιρείες που επωφελούνται από πρώτες ύλες συνδεδεμένες με παράνομη αποδάσωση «φέρουν νομική ευθύνη».

Το Reuters επικοινώνησε με τη Diamond Green Diesel, τη Darling Ingredients, τη Valero Energy, τη Southwest Airlines και τη JetBlue, χωρίς να λάβει απαντήσεις.

Την ίδια στιγμή, η Διεθνής Οργάνωση Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) περιορίστηκε να δηλώσει ότι «παρακολουθεί τη συμμόρφωση των πιστοποιήσεων», χωρίς να διευκρινίσει αν η αποδάσωση παραβιάζει τα πρότυπα βιωσιμότητας.

Διαβάστε ακόμη

UBS: Οι λόγοι για το νέο ανοδικό κύμα στις μετοχές – Τι προβλέπει για χρυσό και ομόλογα

Ποτό σε πλαστικό ποτήρι – Γιατί οι νέοι προτιμούν να διασκεδάζουν στα πεζοδρόμια

KLM: Μία διαδρομή 95 ετών από το αεροδρόμιο Χασάνι στην Αθήνα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα