Περίπου 100 εκατ. τόνοι χαρτιού και χαρτονιού καταλήγουν κάθε χρόνο σε χώρους υγειονομικής ταφής, μόνο στις ΗΠΑ, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η ποσότητα είναι πολύ μεγαλύτερη, αν αναλογιστεί κανείς ότι ετησίως παράγονται και χρησιμοποιούνται περισσότεροι από 500 εκατ. τόνοι τέτοιων προϊόντων. Από αυτά, μόνο ένα μικρό ποσοστό ανακυκλώνεται.
Παράλληλα, με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου που απαιτεί συσκευασίες για την αποστολή προϊόντων, η ποσότητα των απορριμμάτων αυτού του τύπου έχει εκτοξευθεί.
Όταν χαρτί και χαρτόνι αποσυντίθενται απελευθερώνουν μεθάνιο, ένα από τα πιο επιβλαβή αέρια του θερμοκηπίου.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους το χαρτόνι μπορεί να αξιοποιηθεί. Ανάμεσα σε αυτούς η δόμηση. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν ερευνητές από το Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μελβούρνης (RMIT), οι οποίοι συνδύασαν την ευελιξία του χαρτονιού με την αρχαία μέθοδο του συμπιεσμένου χώματος σε καλούπια δημιουργώντας ένα υλικό για βιώσιμη και οικονομική δόμηση.
Χαρτόνι, νερό και χώμα: Αυτά τα τρία συστατικά είναι αρκετά για τη σύνθεση υλικού με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και μεγάλη αντοχή.

Το «συμπιεσμένο χώμα με χαρτόνι» (CCRE), όπως το ονόμασαν οι επιστήμονες, λειτουργεί ως εναλλακτική στο τσιμέντο, το οποίο «πνίγει» τα αστικά κέντρα.
Το καινοτόμο υλικό έχει περίπου το 25% του ανθρακικού αποτυπώματος του σκυροδέματος, ενώ κοστίζει λιγότερο από το 1/3, ανακυκλώνεται, επαναχρησιμοποιείται, αναπτύσσεται επί τόπου με τους διαθέσιμους πόρους και προσφέρει φυσική θερμορύθμιση.
Οι ερευνητές κατασκεύασαν κυλίνδρους από χαρτόνι ύψους 20 εκατοστών, με τοιχώματα πάχους από 1 έως 4 χιλιοστά. Στη συνέχεια, ενσωμάτωσαν το χώμα που συγκέντρωσαν από λατομεία στην αυστραλιανή πολιτεία Βικτώρια μέσα σε αυτούς. Έπειτα, οι κύλινδροι υποβλήθηκαν σε δοκιμές συμπίεσης αφού αφέθηκαν να στεγνώσουν για 28 ημέρες. Μετά το διάστημα αυτό οι επιστήμονες υπολόγισαν την αντοχή τους και κατέληξαν ότι παρότι είναι κατώτερη του συμβατικού σκυροδέματος, η απόδοση του υλικού είναι αρκετή για εφαρμογές φέρουσας ικανότητας, ιδιαίτερα σε χαμηλά κτίρια.
Η διαδικασία παρασκευής του είναι απλή και μπορεί να πραγματοποιηθεί στο σημείο όπου υπάρχει ανάγκη, είχε χειροκίνητα για έργα μικρής κλίμακας, είτε με μηχανήματα για μεγαλύτερες κατασκευές. Οι τοίχοι απορροφούν τη θερμότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας και την απελευθερώνουν αργά τη νύχτα, μειώνοντας την ανάγκη για κλιματισμό και επομένως τις εκπομπές άνθρακα.

Σύμφωνα με τον Τζεφ Λι από το RMIT «το χαρτόνι και το χώμα μπορούν να συνδυαστούν για να δημιουργήσουν ένα ισχυρό, οικονομικό και βιώσιμο οικοδομικό υλικό, μειώνοντας ταυτόχρονα τα απορρίμματα και τις εκπομπές CO₂».
Αυτή η καινοτομία ανοίγει τον δρόμο για μια πιο βιώσιμη δόμηση που συνδυάζει την παράδοση με τη σύγχρονη τεχνολογία, και προάγει την κυκλική οικονομία αξιοποιώντας ανακυκλώσιμα και τοπικά υλικά.
Οι δημιουργοί του CCRE υποστηρίζουν ότι μπορούν να κατασκευαστούν τοίχοι αρκετά ανθεκτικοί για τη δημιουργία χαμηλών κτιρίων και τονίζουν ότι το καινοτόμο υλικό είναι πιθανό να φέρει την επανάσταση στο σχεδιασμό και τις κατασκευές, χρησιμοποιώντας υλικά τοπικής προέλευσης που είναι πιο εύκολο να ανακυκλωθούν.
Εξάλλου, το χώμα προέρχεται από το σημείο κατασκευής ή από κοντινές περιοχές, το χαρτόνι είναι ελαφρύ, μεταφέρεται εύκολα και στη συνέχεια μετατρέπεται στο μόνιμο περίβλημα που θα χαρίσει στον τοίχο σχήμα και αντοχή.

«Αντί να μεταφέρουν τόνους τούβλων, χάλυβα και σκυροδέματος, οι κατασκευαστές θα χρειάζεται να φέρουν μόνο ελαφρύ χαρτόνι, καθώς σχεδόν όλα τα υλικά μπορούν να προμηθευτούν επί τόπου», δήλωσε ο καθηγητής Γι Μιν «Μάικ» Ξιέ, προσθέτοντας ότι με αυτόν τον τρόπο μειώνονται τα κόστη.
Όπως αναφέρει η έκθεση που δημοσιεύθηκε στο Structures, το υλικό με ισχυρή αντοχή, χαμηλές εκπομπές άνθρακα και ευνοϊκό κόστος κύκλου ζωής, καθιστά την ιδανική εναλλακτική λύση σε σχέση με το σκυρόδεμα, ιδίως για χαμηλά κτίρια. Το CCRE έχει ισχυρό δυναμικό για την υποστήριξη των στόχων μηδενικού καθαρού κόστους για βιώσιμες κατασκευές. Η μελλοντική έρευνα θα πρέπει να επικεντρωθεί στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της αντοχής του CCRE στις καιρικές συνθήκες και στη διερεύνηση της εφαρμογής του σε ένα ευρύτερο φάσμα δομικών πλαισίων.
Διαβάστε ακόμη
Έρχεται ψηφιακή παγίδα για αυθαίρετα
Η «κρίση» στάθμευσης στην Αθήνα: 3+1 προτάσεις για βελτίωση της καθημερινότητας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.