«Υπερβολές» είναι όσα κυκλοφορούν σχετικά με την κλιματική αλλαγή για το 1/3 των Βρετανών εφήβων, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη στιγμή που τα βίντεο που αναρτώνται στο YouTube προωθώντας την άρνηση της περιβαλλοντικής κρίσης και απευθύνονται στους νέους πολλαπλασιάζονται στη δημοφιλή πλατφόρμα.

Μέχρι πρότινος, οι περισσότεροι αρνητές της κλιματικής αλλαγής υποστήριζαν πως η κλιματική κρίση είτε δε συμβαίνει, είτε δεν αφορά στην ανθρώπινη δραστηριότητα.

Τώρα, το Κέντρο για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (CCDH) διαπίστωσε ότι τα περισσότερα βίντεο στο YouTube σχετικά με την άρνηση της κλιματικής αλλαγής προωθούν την ιδέα ότι οι λύσεις για το κλίμα δε λειτουργούν, ότι η περιβαλλοντική επιστήμη και το κίνημα για την προστασία του περιβάλλοντος είναι αναξιόπιστα ή ότι οι επιπτώσεις της παγκόσμιας υπερθέρμανσης είναι ευεργετικές ή ακίνδυνες.

Οι ερευνητές του CCDH συγκέντρωσαν τα δεδομένα από κείμενα 12.058 βίντεο στο YouTube που σχετίζονται με το κλίμα και δημοσιεύτηκαν σε 96 κανάλια για περίπου έξι χρόνια, από την 1η Ιανουαρίου 2018 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2023. Παράλληλα, συνυπολογίστηκαν τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία δημοσκοπήσεων Survation, σύμφωνα με την οποία το 31% των ερωτηθέντων στο Ηνωμένο Βασίλειο ηλικίας 13-17 ετών συμφώνησε με τη δήλωση «Η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της υπερτονίζονται σκόπιμα». Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 37% των εφήβων που χρησιμοποιούν μία τουλάχιστον πλατφόρμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για περισσότερες από τέσσερις ώρες την ημέρα.

Η έκθεση καταγράφει μία μετάβαση από το κίνημα των παλιών αρνητών που υποστηρίζουν ότι είτε η κλιματική δε συμβαίνει, είτε ότι δεν είναι ανθρωπογενής, σε μία νέα γενιά αρνητών.

Μπορεί το 2018 όσοι αμφισβητούσαν την επιστήμη να άγγιζαν το ποσοστό του 35%, αλλά πλέον αποτελούν πλειονότητα με ποσοστό 70%. Κατά την ίδια περίοδο, το ποσοστό των «παραδοσιακών» αρνητών μειώθηκε από 65% σε 30%. Οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν ότι η μετατόπιση οφείλεται στο γεγονός ότι τα επιστημονικά στοιχεία είναι πλέον πιο αποδεκτά και δύσκολα αμφισβητήσιμα, οπότε όσοι στοχεύουν να φέρουν τους ανθρώπους με το μέρος τους πρέπει πρώτα να καταρρίψουν τις λύσεις που προτείνονται για το κλίμα.

Ο Ιμράν Αχμέντ, διευθύνων σύμβουλος του CCDH, δήλωσε: «Η έκθεση δεν αφορά μόνο στην κλιματική αλλαγή, αλλά και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Οι επιστήμονες έχουν κερδίσει τη μάχη για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με την κλιματική αλλαγή και τις αιτίες της, γι’ αυτό και όσοι αντιτίθενται στη δράση για το κλίμα έχουν κυνικά εστιάσει αλλού ώστε να υπονομεύσουν τις λύσεις και την ίδια την επιστήμη».

Αυτή η νοοτροπία έχει εισχωρήσει στην πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου, με τους πολιτικούς της δεξιάς παράταξης να έχουν κάνει επί χρόνια εκστρατεία για να πείσουν το κοινό ότι οι μηδενικές εκπομπές ρύπων είναι ανέφικτες και πολύ ακριβές και ότι οι τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι αντλίες θερμότητας, δεν λειτουργούν. Ο πρωθυπουργός, Ρίσι Σουνάκ, δήλωσε πρόσφατα ότι οι λύσεις για το κλίμα είναι πολύ ακριβές και υπαναχώρησε από τις δεσμεύσεις για μηδενικό αποτύπωμα.

Οι νέοι είναι ιδιαίτερα ενεργοί χρήστες του YouTube, με το Κέντρο Ερευνών Pew να καταλήγει ότι οι νέοι ηλικίας 13-17 ετών χρησιμοποιούν το YouTube περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, με το 71% να το χρησιμοποιεί καθημερινά.

Ανάμεσα στα κανάλια που προωθούν τέτοιο περιεχόμενο και αναφέρονται στην έκθεση είναι αυτό του Τζόρνταν Πίτερσον με (7,64 εκατ. συνδρομητές) και κανάλια όπως το BlazeTV (1,92 εκατ. συνδρομητές) και το PragerU (3,21 εκατ. συνδρομητές).

Ο Αχμέντ πρόσθεσε: «Οι νέοι περνούν πολύ χρόνο σε πλατφόρμες με βίντεο όπως το YouTube. Αυτές οι νέες μορφές άρνησης της κλιματικής αλλαγής, οι οποίες έχουν πολλαπλασιαστεί ραγδαία τα τελευταία έξι χρόνια, έχουν σχεδιαστεί για να προκαλέσουν σύγχυση και να αποδυναμώσουν τις προσπάθειες του κοινού για ανάληψη δράσης για το κλίμα τις επόμενες δεκαετίες. Είναι υποκριτικό από τις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης να ισχυρίζονται ότι είναι πράσινες, αλλά στη συνέχεια να εκμεταλλεύονται και να ενισχύουν τα ψέματα για το κλίμα. Είναι καιρός οι ψηφιακές πλατφόρμες να βάλουν τα χρήματά τους εκεί που είναι το στόμα τους. Θα πρέπει να αρνηθούν να ενισχύσουν ή να χρηματοδοτήσουν το κυνικό περιεχόμενο άρνησης του κλίματος που υπονομεύει την πίστη στη συλλογική μας ικανότητα να επιλύσουμε την πιο επείγουσα πρόκληση της ανθρωπότητας».

Πηγή: Guardian

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: Μάστιγα στην αγορά οι πειραγμένες αντλίες

ΑΔΜΗΕ: Ταχύτατη υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής (πίνακας)

Επίδομα Ηλεκτρικής Θέρμανσης: Σκέψεις για ολιγοήμερη παράταση στην υποβολή αιτήσεων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ