Με την επιστροφή στην πόλη, στο τέλος Αυγούστου, οι Αθηναίοι θα μπορούν να επισκέπτονται ολοκληρωμένη πλέον την εμπορική πτέρυγα της εμβληματικής Στοάς Αρσακείου στην οδό Σταδίου, όπου από την περασμένη εβδομάδα έχει προστεθεί ένα από τα πλέον ηχηρά διεθνή ονόματα, αυτό της Nike.

Το κέντρο της Αθήνας είναι πλέον πιο ελκυστικό -είτε πρόκειται για τα μεγάλα είτε για τα μικρότερα εμπορικά ονόματα που πιάνουν τα καλά πόστα-, ενώ αντίστοιχα συμβαίνει και στη Θεσσαλονίκη, όπου τα δύο βασικά χαρακτηριστικά της αγοράς αυτή τη στιγμή είναι το άνοιγμα νέων καταστημάτων και η μεταφορά τους σε καλύτερα σημεία του κέντρου. Εξ ου και η μεσοπρόθεσμη τάση για την πορεία των ενοικίων καταστημάτων στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας για το επόμενο διάστημα στις κεντρικές εμπορικές πιάτσες είναι αυξητική: τα ανώτατα μέσα επίπεδα ενοικίων στην Αθήνα στη μεγαλύτερη εμπορική πιάτσα της οδού Ερμού φτάνουν στα 300 ευρώ/τ.μ. τον μήνα και αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη στην οδό Τσιμισκή στα 160 ευρώ/τ.μ. τον μήνα.

Κινητικότητα, αν και πιο περιορισμένη, καταγράφεται και πιο περιφερειακά, περισσότερο από τις ξένες αλυσίδες που έκαναν ντεμπούτο πρόσφατα στην Ελλάδα και ζητούν να αναπτυχθούν πιο γρήγορα.

Με βάση τα στοιχεία (α’ εξάμηνο 2025) από την τελευταία ανάλυση της εταιρείας συμβούλων ακινήτων Δανός, η οποία συνεργάζεται με την BNP Paribas Real Estate, η ζήτηση διατηρείται και στα μεγάλα malls, με υψηλή πληρότητα που αγγίζει το απόλυτο 100%, ενώ και στις εμπορικές πιάτσες ανά την Αθήνα ευρύτερα, κατά μέσο όρο, το ποσοστό των διαθέσιμων καταστημάτων έχει πέσει στο 11%, όταν προ διετίας, στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2023, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 15%.

Το κατάστημα της Lacoste στη Στοά Αρσακείου

Η εικόνα στην Αθήνα

Για το κέντρο της πρωτεύουσας το νέο μεγάλο ορόσημο για την πόλη κι αυτό που φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος για να ενωθεί ο περίπατος Σύνταγμα – Ομόνοια είναι το σταδιακό άνοιγμα της Στοάς Αρσακείου στην οδό Σταδίου προς την Ομόνοια, και δη της εμπορικής της πτέρυγας που ενεργοποιεί την ευρύτερη περιοχή: μετά το άνοιγμα των δύο πρώτων καταστημάτων Lacoste και Τhe Βοstonians, η Nike άνοιξε το νέο της κατάστημα προ ημερών – το 10ο στην Ελλάδα και το 55ο στη Νότια Ευρώπη για τον όμιλο Percassi που διαχειρίζεται το γνωστό brand στην περιοχή. Eπόμενο άνοιγμα που θα συμπληρώσει την εμπορική πτέρυγα της στοάς είναι αυτό της γνωστής αλυσίδας ένδυσης BSB μέχρι το τέλος Αυγούστου, σε ένα project που έχει βάλει στόχο να αναζωογονήσει ένα δύσκολο σημείο του κέντρου της Αθήνας, έχοντας περάσει από χίλια κύματα τα τελευταία χρόνια σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένων και των δεκάδων κλειστών καταστημάτων της Σταδίου. «Ηδη βλέπουμε τη ροή του κόσμου να αλλάζει και να κινείται στην περιοχή μας», δηλώνουν στο «business stories» οι επιτελείς της Legendary Food, η οποία έχει αναλάβει το δύσκολο εγχείρημα της ανάπλασης.

«Θέλουμε να επαναφέρουμε στην περιοχή την περατζάδα, να της δώσουμε φως, κίνηση και εμπειρίες», αναφέρουν σχετικά με το έργο που περιλαμβάνει τρεις βασικές πτέρυγες: πέραν της εμπορικής, συστεγάζονται η πολιτιστική πτέρυγα με το Europa Experience, που έχει ήδη ξεκινήσει τη λειτουργία του με το «Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν» και το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο, και η γαστρονομική πτέρυγα, για την οποία στόχος είναι να ανοίξει πριν από τα Χριστούγεννα, και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο. Στο επίκεντρο της γαστρονομικής πτέρυγας είναι η Στοά Aγορά, που φιλοδοξεί να προσφέρει σε Αθηναίους και τουρίστες μια πολυσυλλεκτική εκπροσώπηση των προϊόντων της ελληνικής γης και των μικρομεσαίων παραγωγών, ενώ στο ευρύτερο project «Στοά» οι επισκέπτες «θα έχουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία, από την παραδοσιακή εστιατορική εστίαση μέχρι μια νέα φιλοσοφία για τα ελληνικά δεδομένα, μια δημιουργική και ατμοσφαιρική συνεστίαση», όπως αναφέρεται σχετικά.

Το εν λόγω project έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την έντονη εικόνα των κλειστών ρολών της οδού Σταδίου προς την πλευρά της Ομόνοιας κατά την προηγούμενη δεκαετία, κάποια από τα οποία παραμένουν και σήμερα, με ζωτικό το στοίχημα για την επιτυχία της Στοάς Αρσακείου σε μια συγκυρία όπου η εικόνα στο λιανεμπόριο στην Αθήνα έχει βελτιωθεί από πλευράς του ενδιαφέροντος των αλυσίδων.
Με βάση τα στοιχεία της Δανός στο τέλος του α’ φετινού εξαμήνου για τα πρωτοκλασάτα σημεία στην πόλη όπως στην οδό Ερμού, το ποσοστό των κενών χώρων είναι σχεδόν ανύπαρκτο, κάτω του 2%, με τα ποσοστά αποδόσεων στη μεγαλύτερη εμπορική πιάτσα της χώρας να κυμαίνονται μεταξύ 5%-5,5%, όταν την προηγούμενη δεκαετία το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 12%-13%. Οι αλυσίδες επεκτείνονται, αποφεύγοντας όμως τις υπερβολές του παρελθόντος, και τo ενδιαφέρον των γνωστών brands παραμένει υψηλό για την καρδιά της πρωτεύουσας που πριμοδοτείται και από τον τουρισμό. Επιπλέον, δεν λείπουν και οι νέες αφίξεις, για παράδειγμα αυτή της Arket, της αλυσίδας του ομίλου Η&Μ που ήδη αναζητεί εργαζομένους προκειμένου να στελεχώσει το πρώτο της κατάστημα σε πολύ κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας.

Η πολιτιστική πτέρυγα της στοάς με το Europa Experience

Στις δευτερεύουσες και λιγότερο προβεβλημένες εμπορικές πιάτσες της πόλης η βελτίωση είναι μεγαλύτερη σε σχέση με το παρελθόν και οι κενοί χώροι είναι τώρα κατά μέσο όρο στο 13%, όταν την προηγούμενη δεκαετία ήταν πάνω από 25%. Επομένως, οι καλύτερες τιμές των ενοικίων στις δευτερεύουσες εμπορικές οδούς έχουν οδηγήσει τις αλυσίδες στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, όπως η Πλαίσιο, που ξεκίνησε πολύ πρόσφατα τη λειτουργία του νέου καταστήματός της στα Μελίσσια (το 27ο κατάστημα για το φυσικό δίκτυο του ομίλου), ενισχύοντας την παρουσία της στα βόρεια προάστια. Αντίστοιχα, το brand της πολωνικής αλυσίδας ένδυσης και ειδών σπιτιού Sinsay άνοιξε το 43ο κατάστημά της στην περιοχή των Αμπελοκήπων, ενώ η Pepco προσθέτει συνεχώς νέα καταστήματα σε Αθήνα και επαρχία, με πρόσφατο το άνοιγμα στην οδό Αχαρνών, πλησιάζοντας έτσι στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η αλυσίδα σύντομα θα μετράει συνολικά 50 καταστήματα με τα νέα που ανοίγει στην ελληνική περιφέρεια, σε Ορεστιάδα και Ιωάννινα.

Οσον αφορά τις τάσεις της αγοράς, η Δανός για τα καλά εμπορικά σημεία στην Αθήνα κάνει λόγο για περαιτέρω άνοδο στα ενοίκια και για πτώση στο ποσοστό των διαθέσιμων χώρων, ενώ είναι σταθερή η πρόβλεψή της για τις αποδόσεις στην αγορά. Σχετικά με τις μεγάλες εμπορικές πιάτσες, πέραν της Ερμού, όπου οι υψηλές τιμές των ενοικίων μπορεί ακόμη και να ξεπερνούν τα 300 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, στα νότια προάστια (Γλυφάδα) τα αντίστοιχα (υψηλότερα) επίπεδα τιμών κυμαίνονται κοντά στα 160 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, ενώ στα βόρεια (Κηφισιά) κοντά στα 110 ευρώ/τ.μ. τον μήνα.

Οι τιμές στη Θεσσαλονίκη

Κινητικότητα καταγράφεται και στη συμπρωτεύουσα τόσο με νέα ανοίγματα όσο και με μεταφορά αλυσίδων σε νέα, πιο προβεβλημένα σημεία. Οπως αναφέρει στην ανάλυσή της για το α’ εξάμηνο του έτους η Δανός, τα μισθώματα στις βασικές εμπορικές οδούς του κέντρου της πόλης κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο. Στο πιο δημοφιλές κομμάτι της οδού Τσιμισκή, μεταξύ των οδών Κούσκουρα και Κομνηνών, οι τιμές των ενοικίων κυμαίνονται από 120 έως 160 ευρώ/τ.μ., ενώ σε άλλα σημεία της οδού υπάρχουν χαμηλότερες τιμές, κοντά στα 60 ευρώ/τ.μ. Ακόμη, η λειτουργία του μετρό έχει μετατρέψει την Εγνατίας σε πιο ελκυστικό προορισμό, ειδικά για εταιρείες που λειτουργούν στο κομμάτι της εστίασης. Τα υψηλότερα ενοίκια εδώ είναι λίγο χαμηλότερα των 40 ευρώ/τ.μ., ενώ στη Μητροπόλεως τα υψηλότερα επίπεδα τιμών είναι κοντά στα 85 ευρώ/τ.μ. και τα χαμηλότερα λίγο υψηλότερα των 40 ευρώ/τ.μ. τον μήνα.

Σε ένα επίσης δημοφιλές κομμάτι της πόλης, στην πλατεία Αριστοτέλους, η Brooks Brothers, που λειτουργούσε μέχρι πρότινος ως shop in shop στα πολυκαταστήματα attica, άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Θεσσαλονίκη μισθώνοντας το ισόγειο του πεντάστερου ξενοδοχείου «Electra». Επίσης, το δημοφιλές brand Michael Kors αποφάσισε να επεκταθεί στη συμπρωτεύουσα, επί της οδού Αγίας Σοφίας, η Holland & Barrett άνοιξε νωρίτερα το νέο της κατάστημα στη Μητροπόλεως (το δεύτερο σημείο πώλησης στην πόλη), η Mayoral επίσης άνοιξε στη Μητροπόλεως, ενώ και η αλυσίδα γρήγορης εστίασης Jackaroo έχει μισθώσει χώρο στη συμβολή της Αγίας Σοφίας με τη Μητροπόλεως.
Η Procredit Bank τοποθετείται επίσης στο κέντρο, δίπλα στην πλατεία Αριστοτέλους, ενώ και η Butlers ολοκλήρωσε νωρίτερα τη μεταφορά της στο εμπορικό κέντρο «Πλατεία» στην οδό Τσιμισκή.

Κεντρική φωτο κειμένου: Στην εμβληματική Στοά Αρσακείου στην οδό Σταδίου, από την περασμένη εβδομάδα, έχει προστεθεί ένα από τα πλέον ηχηρά διεθνή εμπορικά ονόματα, αυτό της Nike

Διαβάστε ακόμη 

Η ελληνική ναυτιλία σε τροχιά ανανέωσης (pics) 

Κρίστιαν Χατζημηνάς (Theon): Μια ελληνική εταιρεία με κυρίαρχο ρόλο στην παγκόσμια αμυντική βιομηχανία

Εξωδικαστικός: Κούρεμα για δύο στους τρεις οφειλέτες και 180-312 δόσεις (πίνακες) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα