Το πρότζεκτ της Αστυπάλαιας που φιλοδοξεί να γίνει υπόδειγμα στο δρόμο της καθολικής ενεργειακής μετάβασης εισήλθε και επισήμως από χθες στη β’ φάση υλοποίησης του. Μία φάση που αφενός αφορά την κινητικότητα, αφετέρου την «πράσινη» ενεργειακή αυτονομία του νησιού.

Στο πλαίσιο αυτό προκηρύχθηκε και ο διαγωνισμός για την κατασκευή ενός υβριδικού σταθμού παραγωγής ενέργειας που προοδευτικά θα επιχειρήσει την απεξάρτηση του νησιού από το diesel για την ηλεκτροπαραγωγή.

Ο σταθμός θα «πατάει» κυρίως σε φωτοβολταϊκά συστήματα με την προσθήκη αργότερα ίσως και μίας ανεμογεννήτριας λαμβάνοντας υπόψη τις αντιρρήσεις που είχαν οι κάτοικοι. Κάτι που όχι μόνο εισακούστηκε απ’ την κυβέρνηση αλλά πλέον δημιουργεί ένα νέο μοντέλο στο σχέδιο δημιουργίας αντίστοιχων σταθμών και στα υπόλοιπα μη διασυνδεδεμένα νησιά παρά το γεγονός ότι τα αιολικά μπορούν να δουλεύουν σε 24ωρη βάση.

Υπάρχει όντως ένα μεγάλο ζήτημα, το οποίο το ακούμε. Δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε μεγάλες ανεμογεννήτριες ειδικά σε μικρά νησιά και να διαταράξουμε το τοπίο των ελληνικών νησιών. Επομένως οι ανεμογεννήτριες θα τοποθετηθούν εκεί όπου οι τοπικές κοινωνίες τις θέλουν και μπορούν να τις υποστηρίξουν», σημείωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του χθες, υπογραμμίζοντας πολλές φορές πως «τίποτα δεν μπορεί να γίνει εάν δεν έχουμε τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών», αναφερόμενος τόσο στην υπόθεση του τρόπου παραγωγής της ενέργειας όσο και στο πρόγραμμα αλλαγής οχημάτων σε ηλεκτρικά με τις γενναίες επιχορηγήσεις που έχουν δοθεί απ’ το Κράτος αλλά και την ίδια την VW για τους κατοίκους του νησιού.

Αναφορικά με τον υβριδικό σταθμό παραγωγής ρεύματος, σε πρώτη φάση θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά ισχύος τουλάχιστον 3 MW, ικανά να καλύψουν το 50% της συνολικής ενεργειακής ανάγκης του νησιού. Το σύστημα αυτό θα συνοδεύεται και από υποδομή αποθήκευσης ενέργειας χωρητικότητας 7,2 MWh. Όλα αυτά θα τα αναπτύξει και θα τα διαχειρίζεται ιδιώτης που θα επιλεγεί κατόπιν του σχετικού διαγωνισμού που προκηρύχθηκε χθες με πρωταρχικό κριτήριο επιλογής το χαμηλότερο κόστος παραγωγής ενέργειας.

Έπειτα, σε περίπου δύο χρόνια από τώρα, όπως εξήγησε η ΓΓ Ενέργειας κα Αλεξάνδρα Σδούκου θα τοποθετηθεί και ανεμογεννήτρια με στόχο οι ΑΠΕ να καλύπτουν το 80% των αναγκών της Αστυπάλαιας. Μία μετάβαση που αφενός θα μειώσει το κόστος της ενέργειας για την τοπική κοινωνία και ταυτόχρονα θα περιορίσει δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα.

Προς το παρόν στο νησί έχει δημιουργηθεί και εγκαινιάστηκε χθες ένας μικρός φωτοβολταϊκός σταθμός ισχύος 20 KW, ο οποίος θα καλύπτει τις αρχικές ανάγκες φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο νησί, ενώ το δημόσιο δίκτυο φόρτισης έχει επεκταθεί και αποτελείται πλέον από διψήφιο αριθμό φορτιστών

Παράλληλα έχουν εγκατασταθεί έξυπνοι ηλεκτρονικοί μετρητές ρεύματος στο 100% των συνδέσεων στο νησί ενώ προχωρά η αναβάθμιση, μέσω της ψηφιοποίησης και της υπογειοποίησης του δικτύου.

Ευέλικτη και πράσινη κινητικότητα

Στον πυλώνα της έξυπνης κινητικότητας, ξεκίνησε χθες στο νησί η πιλοτική λειτουργία των δύο κεντρικών υπηρεσιών που αποβλέπουν στην καθιέρωση των εύκολων, ευέλικτων και πράσινων μετακινήσεων για κατοίκους και επισκέπτες, ανάλογα με τις ανάγκες τους.

Το πρόγραμμα AstyBus είναι μία νέα υπηρεσία συγκοινωνίας, κατά παραγγελία, που θα λειτουργεί στόλο ηλεκτρικών μίνι-βαν, με την υποστήριξη της Alpha Bank και της Sky Express. Το όχημα που θα χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό αυτό είναι το νέο ηλεκτρικό μίνι-βαν της VW, το ID.Buzz , είναι εμπνευσμένο από ένα από τα πλέον γνωστά βαν της δεκαετίας του 1980 και θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά την Αστυπάλαια.

Μέσω του δεύτερου προγράμματος, του AstyGo, οι μόνιμοι κάτοικοι και οι επισκέπτες θα μπορούν να ενοικιάσουν 18 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα τα οποία θα είναι διαθέσιμα σε διάφορους σταθμούς, διάσπαρτους ανά το νησί. Πρόκειται για ένα δίκτυο ευέλικτου διαμοιρασμού όπου οι κρατήσεις θα γίνονται με το λεπτό. Θα λειτουργεί μέσω συνεργασίας της Kosmocar και των τοπικών επιχειρηματιών.

Οι ενδιαφερόμενοι χρήστες θα μπορούν να κάνουν εύκολα κρατήσεις για εξυπηρέτηση από το AstyBus και το AstyGo μέσω κοινής εφαρμογής (app), της AstyMove. Οι δύο υπηρεσίες προγραμματίζεται να τεθούν σε πλήρη λειτουργία τον Οκτώβριο.

Στο πλαίσιο των χθεσινών εκδηλώσεων εγκαινιάστηκε και το προσωρινό κέντρο ελέγχου και στάθμευσης οχημάτων, το οποίο μελλοντικά θα μεταφερθεί σε μόνιμες εγκαταστάσεις.

Η πορεία αλλαγής του στόλου των οχημάτων

Η εισαγωγή του ηλεκτρικού στόλου για τις συγκοινωνίες και την ενοικίαση μέσων μετακίνησης συνοδεύεται από τον ξεχωριστό πυλώνα της σταδιακής αντικατάστασης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκίνητα οχήματα με στόχο τον πλήρη εξηλεκτρισμό του στόλου ως το 2025

Στο πλαίσιο αυτό, είναι σταθερά ενεργό το πρόγραμμα E-astypalea, το οποίο αφορά την παροχή επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που φθάνει το 40%, την απόσυρση παλαιών ΙΧ και την απόκτηση ιδιωτικών φορτιστών.

Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες, κάτοικοι του νησιού έχουν αγοράσει 8 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 4 scooters. Αριθμοί βέβαια ιδιαίτερα μικροί, που όμως οι φορείς περιμένουν να αυξηθούν καθώς αναζητείται τρόπος να διευκολυνθεί περαιτέρω η αγορά καθώς οι περισσότεροι αντιδρούν στο γεγονός ότι το πρόγραμμα της επιδότησης συνδέεται με τραπεζικό δάνειο, το οποίο πρέπει να πάρει ο καταναλωτής και μετά από κάποιους μήνες αυτό να αποπληρωθεί απ’ την επιδότηση του Κράτους.

Η στροφή προς την e-κίνηση δεν αφορά μόνο ιδιώτες αλλά καλύπτει επίσης δημοτικές και δημόσιες υπηρεσίες. Με χορηγία της VW έχουν ήδη παραδοθεί συνολικά επτά οχήματα στον Δήμο, στην Αστυνομία, στο Λιμενικό και στην Πολιτική Αεροπορία, ενώ ανήμερα της επίσκεψης του Πρωθυπουργού στο νησί παραδόθηκε από τη γερμανική εταιρεία κι ένα ηλεκτρικό ασθενοφόρο στο τοπικό Κέντρο Υγείας.

Ο τέταρτος πυλώνας του project αναμένεται να ενεργοποιηθεί το 2025 και αφορά την ανάπτυξη συστημάτων αυτόματης οδήγησης.

Διαβάστε ακόμη:

ΔΕΗΑΝ: Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για 94 ΜW στην Δ. Μακεδονία – Μέσα στο καλοκαίρι επιπλέον 500 ΜW

Το «χρυσό κλειδί» της Μυκόνου, το νέο έργο του Ελληνικού, οι πλειστηριασμοί της Μηχανικής και το ισραηλινό φλερτ με τα καζίνο Πηλαδάκη

Ελλάς-Γαλλία συμμαχία και στη Ναυτιλία: Δημιουργήθηκε Ελληνογαλλική Ναυτιλιακή Επιτροπή