Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Το 2011 αναγκάστηκε από την κρίση σε ανακοίνωση μισθολογικών μειώσεων. Πολλοί τότε έσπευσαν να μιλήσουν για «αρχή του τέλους». Κάτι η πτώση των πωλήσεων, κάτι η μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού που δεν είχε διάθεση για αγορές καλλυντικών αλλά πολύ πιο άμεσων και σημαντικών ειδών, όλα έδειχναν πως ο όμιλος Σαράντη θα περνούσε πολύ δύσκολα. Οι πιο υποψιασμένοι, μιλούσαν για «σανίδα σωτηρίας» από τη δραστηριοποίηση στις ξένες αγορές και δει σε αυτήν της Πολωνίας που αναπτύσσεται ραγδαία. Θα έφθανε όμως μόνο αυτό για να βγει σε ξέφωτο μια μεγάλη ελληνική εταιρεία; Θα μπορούσαν οι Γρηγόρης και Κυριάκος Σαράντης να κατορθώσουν να αντέξουν στις πιέσεις μιας Ελλάδας και Κύπρου που σταδιακά βυθίζονταν στο κραχ;

Δύο χρόνια μετά, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική και τελικά αισιόδοξη. Κι αυτό διότι τα μεγέθη του ομίλου Σαράντη παρουσιάζουν σε όλα τα μήκη και πλάτη τους αύξηση. Το 2012 αποδείχθηκε δύσκολα μεν στις αποφάσεις, αγχωτικό, όμως τελικά απολύτως επιτυχημένο. Μάλιστα, η άνοδος στις ενοποιημένες πωλήσεις του Ομίλου ύψους 6,6% υποστηρίχθηκε από την ελληνική αγορά η οποία αυξήθηκε σημαντικά κατά 14%, καθώς και από τις χώρες του εξωτερικού που σημείωσαν άνοδο πωλήσεων κατά 3% (6% σε τοπικό νόμισμα). Πως όμως ο Γρηγόρης Σαράντης και η ομάδα του «τα κατάφεραν» μέσα σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία;

Η αύξηση αυτή αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην ανανέωση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της εταιρείας που έχει επιτευχθεί λόγω ανάπτυξης νέων προϊόντων προσαρμοσμένων στα νέα καταναλωτικά δεδομένα και επαναλανσαρισμάτων σε υπάρχοντα προϊόντα της εταιρείας. Επρόκειτο για σειρές που πατούσαν στην κρίση, που είχαν πρωτίστως χαμηλές τιμές και που διατήρησαν την σχέση με τον τελικό καταναλωτή. Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός πως ο όμιλος Σαράντη το τελευταίο διάστημα δημιούργησε και κατάστημα στοκ στο οποίο ενέταξε τα απούλητα είδη του με αποτέλεσμα καθημερινά να γίνεται «λαϊκό προσκύνημα» καθώς οι Έλληνες επιβράβευσαν αυτούς που του παρείχαν καλύτερες τιμές μέσα στην κρίση. Βέβαια και όσοι ήθελαν πιο ακριβά είδη ικανοποιήθηκαν αφού ο όμιλος υπέγραψε συμφωνία με την La Prairie της Ελβετίας, όμως η στροφή του ομίλου στα πιο φθηνά είδη ήταν δεδομένη.

Σε επίπεδο κερδοφορίας, το ΕΒΙΤ του Ομίλου αυξήθηκε κατά 10% από πέρυσι στα 17,36 εκατ. ευρώ και το περιθώριο ΕΒΙΤ ανήλθε σε 7,36%. Τα Κέρδη Μετά Φόρων και Μετά Δικαιωμάτων Μειοψηφίας παρουσίασαν αύξηση κατά 24,84% στα 12,15 εκατ. ευρώ και το αντίστοιχο περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 5,15%. Κατά τη διάρκεια του 2012 ο Όμιλος Σαράντη πέτυχε να διατηρήσει και να διευρύνει τις καθαρές ταμειακές ροές του, να μειώσει τον τραπεζικό δανεισμό του κατά περίπου 8 εκατ. ευρώ και κατάφερε να έχει στο τέλος του 2012 θέση net cash ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ. Σήμερα, ο Όμιλος έχει παρουσία, πέρα από την Ελλάδα, σε επτά χώρες στην Α. Ευρώπη, με ισάριθμες θυγατρικές: Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Σκόπια ,Τσεχία και Ουγγαρία.