Ευκαιρίες στη διετία 2010 – 2012 της κρίσης βρήκαν περισσότερες από 2.000 επιχειρήσεις στρεφόμενες στις εξαγωγές.

Το “προφίλ” του νέου εξαγωγέα σκιαγραφεί με έρευνα του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων και ένα επίσης καινούριο στοιχείο που προκύπτει είναι ότι ένας στους τρεις δραστηριοποιείται στα τρόφιμα, στον πλέον ανταγωνιστικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με το προφίλ η μέση νέα ελληνική εξαγωγική επιχείρηση είναι μικρομεσαία, με κύρια δραστηριότητα γύρω από τα τρόφιμα, ενώ στη συντριπτική της πλειοψηφία εδρεύει στην Αττική.

Ως δείγμα για τη διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν επιχειρήσεις που έχουν εγγραφεί την περίοδο 2010-2011 στο Μητρώο Εξαγωγέων του ΠΣΕ και επιχειρήσεις που έχουν υποβάλει αίτημα υποστήριξης επί εξαγωγικών διαδικασιών στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων στο ίδιο διάστημα. Συνολικά, εξετάστηκαν 1.162 τέτοιες περιπτώσεις.

Το 31,6% των επιχειρήσεων που απέκτησαν εξωστρεφή προσανατολισμό την τελευταία διετία είναι Ανώνυμες Εταιρείες, το 23,3% εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, το 18,3% Ατομικές επιχειρήσεις, το 16,6% Ομόρρυθμες Εταιρείες, το 8,3% Ετερόρρυθμες Εταιρείες και μόλις το 1,6% Αγροτικοί Συνεταιρισμοί.

Σε ότι αφορά τους κλάδους, το 30% δραστηριοποιείται στα “τρόφιμα”. Ακολουθούν στη δεύτερη θέση με ποσοστό 10% τα “μηχανήματα – εξοπλισμοί”, στην τρίτη θέση οι “μεταφορές – υλικό μεταφορών” και στην τέταρτη θέση, με ποσοστό 6,6%, οι “εκτυπώσεις – προϊόντα συσκευασίας”. Ο κλάδος των “δομικών υλικών” κατέχει ποσοστό 5%. Το ίδιο έχουν επίσης οι “σύμβουλοι εξαγωγών – αντιπρόσωποι – μεσίτες”, επιβεβαιώνοντας την τάση ανάπτυξης υποστηρικτικών προς τις εξαγωγές υπηρεσιών και προϊόντων στην ελληνική αγορά.

Όπως τόνισε η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη: “Στόχος της έρευνας ήταν να διαμορφωθεί ένα νέο εργαλείο στα χέρια των συλλογικών φορέων, αλλά και της πολιτείας για τη χάραξη μιας ακόμη πιο αποτελεσματικής και πιο στοχευμένης Εθνικής Στρατηγικής Εξωστρέφειας. Την τελευταία διετία περισσότερες από 2.000 επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα επέλεξαν και τόλμησαν να επεκταθούν στις ξένες αγορές. Η κρίση αποτέλεσε το έναυσμα για τη διεθνοποίηση και σε πολλές περιπτώσεις εξασφάλισε τη βιωσιμότητα και τις θέσεις εργασίας, ενώ έθεσε τις βάσεις για επέκταση και διεύρυνση του κύκλου εργασιών”.