Από την 1η Απριλίου 2025, μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο υποβολής των δηλώσεων ΦΠΑ τέθηκε σε εφαρμογή, όπως ορίζεται σε απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή. Οι επαγγελματίες που τηρούν απλογραφικά βιβλία, καθώς και όσοι το επιθυμούν, θα υποβάλλουν δήλωση ΦΠΑ κάθε μήνα αντί για κάθε τρίμηνο. Η νέα ρύθμιση εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Περιορισμός της φοροδιαφυγής

Με την εισαγωγή αυτής της μηνιαίας υποχρέωσης, οι φορολογικές αρχές επιδιώκουν να αυξήσουν τον έλεγχο των συναλλαγών και να μειώσουν τα φαινόμενα φοροδιαφυγής, ιδίως για τις νεοσύστατες και εποχικές επιχειρήσεις. Αυτές, συχνά, διακόπτουν τη δραστηριότητά τους χωρίς να αποδίδουν τον αναλογούντα ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να προκαλούν μεγάλες απώλειες για το Δημόσιο.

Τι προβλέπει η απόφαση της ΑΑΔΕ

Η απόφαση της ΑΑΔΕ περιλαμβάνει τρεις βασικούς άξονες:

Υποχρέωση μηνιαίας δήλωσης ΦΠΑ: Από 1η Απριλίου 2025, οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία και πραγματοποιούν φορολογητέες ή απαλλασσόμενες συναλλαγές με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, θα υποβάλλουν δήλωση ΦΠΑ κάθε μήνα.

Επιστροφή στο τριμηνιαίο σύστημα: Οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία μπορούν να επιστρέψουν στο τριμηνιαίο σύστημα υποβολής δηλώσεων μετά από 24 μήνες υποχρεωτικής μηνιαίας υποβολής.

Προαιρετική ένταξη στο μηνιαίο σύστημα:Οι επιχειρήσεις που έχουν ξεκινήσει τη δραστηριότητά τους μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν προαιρετικά την ένταξή τους στο μηνιαίο σύστημα από την 1η Οκτωβρίου 2025.

Η εφαρμογή της νέας πολιτικής της ΑΑΔΕ αναμένεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων:

  • Άμεση απόδοση του ΦΠΑ: Ο μήνας γίνεται η βάση για την αποδοχή και απόδοση του φόρου, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ρευστότητας του Δημοσίου.
  • Μείωση της φοροδιαφυγής: Ο συχνότερος έλεγχος των δηλώσεων μειώνει τη δυνατότητα μη δήλωσης εισοδημάτων και συμβάλλει στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
  • Αυξημένη γραφειοκρατία: Η συχνότερη υποβολή δηλώσεων αυξάνει τη διοικητική επιβάρυνση, ιδίως για τις μικρές επιχειρήσεις.
  • Ευελιξία στην επιλογή: Οι επιχειρήσεις που πληρούν τα κριτήρια μπορούν να προσαρμόσουν τη διαδικασία υποβολής σύμφωνα με τις ανάγκες τους.

Το νέο σύστημα εκσυγχρονίζει τη φορολογική διαχείριση, θέτοντας αυστηρότερους ελέγχους, ενώ παρέχει παράλληλα τη δυνατότητα για μεγαλύτερη ευελιξία σε εκείνες τις επιχειρήσεις που αποδεικνύουν φορολογική συνέπεια.

Διαβάστε ακόμη

ΤτΕ: Πρωτογενές ταμειακό πλεόνασμα €4,104 δισ. το α’ τρίμηνο του 2025 (πίνακας)

ΕΛΣΤΑΤ: Σε κίνδυνο φτώχειας το 26,9% του πληθυσμού – Αύξηση 0,8% το 2024

Μιχαηλίδου: Με το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ» στηρίζουμε το μέσο νοικοκυριό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα