Mε ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέταρτο τρίμηνο του 2020, προχωρά η υλοποίηση της Γ΄ Φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων από τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Την ίδια στιγμή, ο ΑΔΜΗΕ έχει μπροστά του ένα γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα διασυνδέσεων που θα ενισχύσoυν  την ενεργειακή ασφάλεια των νησιών και ένα πρόγραμμα που επιταχύνει ο νέος ενεργειακός σχεδιασμός και η απολιγνιτοποίηση.

Τις προηγούμενες μέρες στην ημερίδα που διοργάνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το ΕΣΕΚ (εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα) στελέχη του ομίλου Μυτιληναίου, επανέλαβαν την σπουδαιότητα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων για την ανάπτυξη των ΑΠΕ και επισήμαναν ότι για να γίνουν οι μεγάλες  επενδύσεις που ευαγγελίζεται ο εθνικός σχεδιασμός χρειάζεται να μπουν και ιδιωτικά κεφάλαια στην αγορά, πέραν του ΑΔΜΗΕ, για να τρέξουν οι αναγκαίες υποδομές πιο γρήγορα. Πρόκειται για μια πρόταση που έχουν κάνει και στο παρελθόν μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας αλλά που τώρα καθίσταται, παραπάνω από επίκαιρη, λόγω του εθνικού στόχου για υψηλότερη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Εθνικό Σύστημα.

Με την εγκατάσταση του δεύτερου υποβρύχιου καλωδίου εναλλασσόμενου ρεύματος 150kV στο τμήμα Λαυρίου-Σύρου, διασφαλίζεται η αξιόπιστη και οικονομική ηλεκτροδότηση των νησιών Σύρος, Πάρος, Νάξος και Μύκονος. Επιπλέον, διπλασιάζεται η ικανότητα μεταφοράς ισχύος από και προς τα νησιά των Κυκλάδων. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, το οποίο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, ανέρχεται στα 111 εκατ. ευρώ.

Χθες 4 Δεκεμβρίου, εκπρόσωποι των διοικήσεων του ΑΔΜΗΕ και της NEXANS, η οποία αποτελεί τον ανάδοχο του έργου, επισκέφθηκαν το ειδικό πλοίο που εκτελεί τις εργασίες πόντισης στο Λαύριο.

Η πόντιση του πρώτου τμήματος του υποβρύχιου καλωδίου (28 χλμ), θα ολοκληρωθεί εντός των επόμενων ημερών, ενώ το δεύτερο τμήμα (80 χλμ) θα ποντιστεί εντός του α΄ τριμήνου του 2020 από την ανάδοχο εταιρεία.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνο Μανουσάκη, η  Γ΄ Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων έχει επισπευσθεί κατά δύο έτη, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη τροφοδότηση των Κυκλάδων ακόμα και σε περιπτώσεις -προγραμματισμένης ή μη- θέσης εκτός λειτουργίας οποιασδήποτε εκ των υφιστάμενων διασυνδέσεων.

Η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων ολοκληρώθηκε το α΄εξάμηνο του 2018 και περιελάμβανε τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο και την Τήνο καθώς και τις διασυνδέσεις Σύρος – Πάρος και Σύρος – Μύκονος, ανεβάζοντας σε 13 τον αριθμό των νησιών των Κυκλάδων που είναι διασυνδεδεμένα με το εθνικό δίκτυο (Σύρος, Πάρος, Αντίπαρος, Μύκονος, Νάξος, Κουφονήσι, Σχοινούσα, Ηρακλειά, Ιος, Σίκινος, Φολέγανδρος, Άνδρος, Τήνος). Η β΄φάση περιελάμβανε τις διασυνδέσεις της Νάξου με την Πάρο και τη Μύκονο καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων της ‘Ανδρου με τη νότιο Εύβοια και την Τήνο.

Για την τέταρτη φάση του έργου, η οποία αφορά στη διασύνδεση των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων, η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί το 2023-2024 και θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία το 2025.

Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αποτελούν νευραλγικό κομμάτι και του νέου εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού. Σε πρώτη φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί η μικρή διασύνδεση της Κρήτης (Κρήτη -Πελοπόννησος) και κατόπιν  η διασύνδεση της Κρήτης που προβλέπεται να λειτουργήσει το 2023.

Το ΕΣΕΚ προβλέπει εντός της δεκαετίας 2020-2030, να έχει διασυνδεθεί η πλειοψηφία των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).

Ειδικότερα, προωθούνται οι διασυνδέσεις νησιών της χώρας τα οποία λειτουργούν σήμερα ως αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα, βασιζόμενα κυρίως στις πετρελαϊκές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ. Ήδη με την ολοκλήρωση των δύο πρώτων φάσεων της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, το 2018 και το 2019, συνδέθηκαν τα ηλεκτρικά συστήματα της Πάρου (συμπεριλαμβάνει τη  Νάξο, την Αντίπαρο, την Ίο, τη Σίκινο, τη Φολέγανδρο, κ.α.), της Σύρου και της Μυκόνου. Εντός της περιόδου 2020-2030, θα διασυνδεθούν – εκτός από την Κρήτη το 2023 – οι υπόλοιπες Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί το 2027 και να τεθεί σε πλήρη σύνδεση το 2028. Περιλαμβάνει τη διασύνδεση σε Υψηλή Τάση των νησιών Κω, Ρόδου και Καρπάθου και μέσω αυτών (με διασυνδέσεις Μέσης Τάσης) τα νησιά Κάσος, Χάλκη, Κάλυμνος, Ψέριμος, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Λέρος, Λειψοί, Γυαλί, Πάτμος, Αρκιοί και Μαράθι.

Όσο για τη διασύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί το 2028 για να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2029. Περιλαμβάνει τη διασύνδεση σε Υψηλή Τάση των νησιών Λήμνος, Λέσβος, Σκύρος, Χίος και Σάμος και μέσω αυτών (με διασυνδέσεις Μέσης Τάσης) τα νησιά Ικαρία και Αγαθονήσι.

Η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων θα στηρίξει την αξιοποίηση του υψηλού αιολικού και ηλιακού δυναμικού των νησιών, θα ενισχύσει την  ενεργειακή ασφάλεια των νησιών, θα οδηγήσει σε περιορισμό λειτουργίας των ρυπογόνων μονάδων πετρελαίου, άρα και της ρύπανσης, αλλά και σε δραστική μείωση του κόστους παραγωγής των ηλεκτρικών συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών και άρα σε περιορισμό των χρεώσεων ΥΚΩ στα τιμολόγια ρεύματος.

Για τα μικρότερα νησιά, για τα οποία προβλέπεται διατήρηση της αυτόνομης λειτουργίας των ηλεκτρικών τους συστημάτων θα προωθηθεί η υλοποίηση Ειδικών Πιλοτικών Έργων που θα αποτελούνται από μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), σε συνδυασμό με διατάξεις αποθήκευσης ενέργειας.