Μια δυσάρεστη έκπληξη περίμενε πολλούς οδηγούς, που χρειάστηκε – εν μέσω υγειονομικής κρίσης – να ανανεώσουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του οχήματός τους. Τα ασφάλιστρα, που καλούνταν να πληρώσουν, ήταν αυξημένα, με τις εταιρείες να επικαλούνται αλλαγές… παραμετρικού χαρακτήρα.

«Το συμβόλαιό μου, ετήσιας διάρκειας, έληξε ενόσω βρισκόμασταν σε καραντίνα. Κατόπιν επικοινωνίας με την εταιρεία, έλαβα στο mail μου μία νέα προσφορά, που, όμως, όπως διαπίστωσα, ήταν αυξημένη κατά 20%. Ενώ, δηλαδή, πλήρωνα 350 ευρώ, τώρα μου ζητούσαν 420 ευρώ», τονίζει η Ι.Φ., τα στοιχεία της οποίας βρίσκονται στη διάθεση του ΝΜ. «Κάλεσα εκ νέου, ζητώντας να ενημερωθώ για τη σημαντική απόκλιση στο ποσό, υπενθυμίζοντας στον εκπρόσωπο πως καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους δεν είχα εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα, που ενδεχομένως να δικαιολογούσε ένα πιο ‘τσουχτερό’ ασφάλιστρο», προσθέτει η ίδια και καταλήγει: «Η απάντηση ήταν πως έχει αλλάξει το σύστημά τους και πως κάθε ημέρα η τιμή ‘κλειδώνει’ σε άλλο ύψος, προσομοιάζοντας με το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων. Πράγματι, μετά από μερικές ημέρες η τιμή είχε πέσει στα 394 ευρώ (αύξηση περί το 13%)».

Το ΝΜ απευθύνθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία και η απάντηση, που έλαβε, έχει ως εξής: «Ο λόγος, για τον οποίο σημειώνονται αλλαγές στα ασφάλιστρα, είναι επειδή χρησιμοποιούμε παραμετρική τιμολόγηση, όπως και οι περισσότερες ασφαλιστικές στην χώρα και στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό, ουσιαστικά, σημαίνει ότι για την ανάλυση του ρίσκου κάθε οχήματος και κατ’ επέκταση για τον υπολογισμό των ασφαλίστρων, λαμβάνουμε υπόψη πολλούς παράγοντες, όπως, για παράδειγμα, το μοντέλο και την ηλικία του οχήματος, τον ταχυδρομικό κώδικα της περιοχής, όπου κινείται το όχημα, καθώς και τον αριθμό ζημιών, που έχει το όχημα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Όπως ενημερώθηκαν και οι πελάτες μας με newsletter, που τους στείλαμε πριν από τη λήξη του συμβολαίου τους, τον Φεβρουάριο του 2020 προχωρήσαμε σε αναβάθμιση του μοντέλου τιμολόγησής μας, ώστε να λαμβάνουμε υπόψη ακόμη περισσότερους παράγοντες και να μπορούμε να προσφέρουμε ακόμη πιο αντιπροσωπευτικά ασφάλιστρα. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι η αγορά αυτοκινήτου και ασφάλειας γενικότερα έχει αλλάξει, σε σχέση με τα χρόνια της βαθύτερης κρίσης, σημαίνει ότι κάποιοι είδαν αύξηση στα ασφάλιστρά τους. Ωστόσο, αντίστοιχα, άλλοι πελάτες μας είδαν μείωση. Το σύστημα πλέον είναι πολύ δυναμικό, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ξεφεύγουμε από τις τιμές, που προσφέρονται στην υπόλοιπη αγορά. Εάν κάπου υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις είναι επειδή το μοντέλο μας διαρκώς βελτιώνεται».

Αυξήσεις στην Αθήνα – Μειώσεις στην περιφέρεια

«Πολλές εταιρείες προχώρησαν το αμέσως προηγούμενο διάστημα σε αναπροσαρμογή των τιμολογίων τους στον κλάδο αυτοκινήτου», παραδέχεται στο ΝΜ στέλεχος μεγάλης ασφαλιστικής, που έχει και θεσμικό ρόλο, φέρνοντας ως παράδειγμα τη δική του εταιρεία: «Από τον Γενάρη έχουμε αυξήσει τις τιμές κατά 3% στην Αθήνα, ενώ στην περιφέρεια προχωρήσαμε σε μειώσεις, της τάξεως του 5%», προσθέτει.

Σημειώνεται πως οι Αθηναίοι ανέκαθεν έφεραν τον τίτλο των πιο… ζημιάρηδων οδηγών της Ελλάδας, γεγονός, που δικαιολογεί τρόπο τινά τις όποιες αλλαγές προς τα πάνω. Το 2018, για, παράδειγμα, οπότε και υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, κατέγραψαν τη μεγαλύτερη συχνότητα ζημιών ανά τη χώρα (8,9%).

Ακολουθούν εκείνοι της Αχαΐας με 8,7%, ενώ Θεσσαλονικείς, Ηρακλειώτες και Ζακυνθινοί συμπληρώνουν τη σχετική πεντάδα με 7,6%, 7,4% και 7% αντίστοιχα. Στον αντίποδα, περισσότερο προσεκτικοί αποδείχθηκαν το επίμαχο διάστημα οι οδηγοί στους νομούς Ροδόπης, Τρικάλων, Κοζάνης, Γρεβενών, Σάμου και Καρδίτσας, με τη συχνότητα των ζημιών να κυμαίνεται μεταξύ 4,3% και 4,5%.

Σύμφωνα με τον ίδιο, πάντως, η πλειονότητα των ασφαλιστικών δεν ξεπέρασε το +5% στα τιμολόγια του κλάδου, ενώ, κληθείς να σχολιάσει την επίμαχη παραμετροποίηση, ανέφερε: «Δεν είναι σύνηθες, αλλά εφόσον μπορεί να το υποστηρίξει τεχνικά, κάθε ημέρα μπορεί να υπάρχει άλλη τιμή στο συμβόλαιο».

Αξίζει να αναφερθεί ότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών (ΕΑΕΕ), το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους η παραγωγή αστικής ευθύνης οχημάτων υποχώρησε κατά 8,6%.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα, που ανήρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook ο πρόεδρος της ΕΑΕΕ και διευθύνων σύμβουλος της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής, κ. Δημήτρης Ζορμπάς, ο αριθμός των ασφαλισμένων αυτοκινήτων ακολούθησε εξίσου πτωτική πορεία (από 6.261.993 τον Δεκέμβριο του 2019 σε 6.208.029 στα τέλη του περασμένου Μαΐου).