Μια πρόσφατη έκθεση της QuantumBlack (AI μονάδα της McKinsey) αναδεικνύει τις ενέργειες που καλούνται να υιοθετήσουν οι επιχειρήσεις ώστε να μεταφραστεί η τεχνητή νοημοσύνη σε ουσιαστικά οικονομικά οφέλη. Το επίκεντρο της έκθεσης είναι η νέα εποχή του Agentic AI, στην οποία εξειδικευμένες, καθετοποιημένες λύσεις τεχνητής νοημοσύνης είναι σε θέση να αυτοματοποιούν ολόκληρες επιχειρησιακές διεργασίες, τροποποιώντας τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων.
Ο Λευτέρης Χαραλάμπους, επικεφαλής της McKinsey για Ελλάδα και Κύπρο, τονίζει ότι η επιχειρηματική δράση πρέπει να είναι άμεση και οργανωμένη. Ο συνδυαστικός αντίκτυπος από την εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης σε πολλαπλά σημεία των διαδικασιών δημιουργεί ισχυρά πλεονεκτήματα, ιδίως σε επίπεδο καινοτομίας και εμπειρίας πελάτη – στοιχεία που δύσκολα θα αναπληρωθούν εκ των υστέρων. Παράλληλα, πρέπει να αξιολογούνται και οι κίνδυνοι, προκειμένου η τεχνολογία να ενσωματώνεται εντός πλαισίων ασφάλειας και υπευθυνότητας.
Η εισαγωγή των πρώτων εργαλείων γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (gen AI) μετέβαλε ριζικά την εικόνα της τεχνολογίας μέσα σε μόλις τρία χρόνια. Αυξήθηκε η παραγωγικότητα των εργαζομένων, επεκτάθηκε η χρήση AI σε διάφορα επιχειρησιακά επίπεδα και αναπτύχθηκαν νέες δεξιότητες, όπως η σύνταξη αποτελεσματικών prompts και η αξιολόγηση επιχειρηματικών επιπτώσεων από την τεχνητή νοημοσύνη.
Ωστόσο, αν και το 78% των επιχειρήσεων σήμερα εφαρμόζει λύσεις gen AI σε τουλάχιστον ένα πεδίο – από 55% μόλις ένα έτος νωρίτερα – οι περισσότερες αναφέρουν πως τα οικονομικά αποτελέσματα είναι ακόμη πενιχρά. Αυτό είναι αξιοσημείωτο, δεδομένων των προβλέψεων της McKinsey για προστιθέμενη αξία 2,6 έως 4,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων από το gen AI σε μια συνολική αγορά που ήδη κυμαίνεται μεταξύ 11 και 18 τρισ.
Οριζόντια vs. καθετοποιημένη τεχνητή νοημοσύνη
Η έκθεση επισημαίνει μια ουσιώδη διαφοροποίηση μεταξύ οριζόντιων και καθετοποιημένων εφαρμογών AI. Τα εργαλεία όπως τα chatbots και οι ψηφιακοί βοηθοί έχουν ευρεία υιοθέτηση, αλλά η συνεισφορά τους σε επιχειρησιακό επίπεδο είναι περιορισμένη, καθώς συχνά δεν ξεπερνούν το επίπεδο της ατομικής παραγωγικότητας.
Αντίθετα, οι καθετοποιημένες λύσεις ενσωματώνονται στον πυρήνα συγκεκριμένων επιχειρησιακών διαδικασιών και παράγουν σαφώς μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο.
Παρ’ όλα αυτά, η υιοθέτησή τους παραμένει χαμηλή, εξαιτίας διαφόρων ανασταλτικών παραγόντων:
- Έλλειψη συνολικής στρατηγικής από τη διοίκηση
- Εξάρτηση από τρίτους για τεχνολογική υποστήριξη
- Τεχνικά όρια των LLMs, όπως ανακρίβειες ή αδυναμία κατανόησης σύνθετων ερωτημάτων
- Απομονωμένες ομάδες AI, χωρίς σύνδεση με την κεντρική λειτουργία
- Προβληματικά δεδομένα, είτε σε ποιότητα είτε σε προσβασιμότητα
- Αντίσταση στον μετασχηματισμό, λόγω οργανωτικής αδράνειας
Πού βρίσκονται οι μεγαλύτερες ευκαιρίες
Σύμφωνα με τη McKinsey, οι τομείς μάρκετινγκ, πωλήσεων και πληροφορικής είναι έτοιμοι να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του Agentic AI. Αυτοί οι τομείς αποτελούν και τους βασικούς κόμβους κόστους για μεγάλες εταιρείες στην Ελλάδα, κάτι που υποδεικνύει σημαντικές ευκαιρίες για αύξηση απόδοσης. Οι AI agents είναι η απάντηση στις προκλήσεις της καθετοποιημένης υλοποίησης. Δεν περιορίζονται στη δημιουργία περιεχομένου, αλλά είναι αυτόνομοι εκτελεστές εργασιών, οι οποίοι κινούνται βάσει στόχων, μπορούν να σχεδιάζουν ροές, να συνεργάζονται με λογισμικά και ανθρώπους, και να προσαρμόζονται σε αλλαγές σε πραγματικό χρόνο.
Οι agents αναλαμβάνουν επαναλαμβανόμενες εργασίες (όπως επεξεργασία δεδομένων), απελευθερώνοντας χρόνο για πιο στρατηγικές ενέργειες.
Πέντε τρόποι μετασχηματισμού μέσω AI agents
Οι agents επηρεάζουν ριζικά την επιχειρησιακή λειτουργία:
- Επιτάχυνση διαδικασιών: Καταργούν καθυστερήσεις και επιτρέπουν παράλληλες ενέργειες.
- Δυναμική προσαρμογή: Αναλύουν δεδομένα και επανασχεδιάζουν ροές σε πραγματικό χρόνο.
- Εξατομίκευση εμπειριών: Λαμβάνουν υπόψη το προφίλ κάθε πελάτη για προσωποποιημένες αλληλεπιδράσεις.
- Λειτουργική ευελιξία: Αντιδρούν σε μεταβολές της ζήτησης ή σε εποχιακές αυξήσεις.
- Επιχειρησιακή ανθεκτικότητα: Παρεμβαίνουν αυτόματα σε κρίσεις, π.χ. σε εφοδιαστικές δυσλειτουργίες.
Η ενσωμάτωση AI agents προσφέρει βασικές οικονομικές προοπτικές:
- Ενίσχυση υπαρχόντων εσόδων: Π.χ. στον κλάδο του e-commerce, η εμπειρία πελάτη μεταμορφώνεται, οδηγώντας σε περισσότερες πωλήσεις.
- Δημιουργία νέων μοντέλων εσόδων: Μέσω συνδεδεμένων προϊόντων που προσφέρουν αυτόνομες λειτουργίες, δημιουργούνται νέα επιχειρηματικά μοντέλα όπως συνδρομές ή χρέωση ανά χρήση.
- SaaS αξιοποίηση τεχνογνωσίας: Εταιρείες μπορούν να διαθέτουν την τεχνολογική τους υποδομή ως υπηρεσία μέσω APIs ή εργαλείων AI.
Για να αξιοποιηθεί πλήρως η δύναμη του Agentic AI, απαιτούνται βαθιές αλλαγές:
- Από αποσπασματικές πρωτοβουλίες σε στρατηγική προσέγγιση
- Επαναπροσδιορισμός των επιχειρηματικών μονάδων βάσει AI
- Διαλειτουργικές ομάδες με τεχνογνωσία από διάφορα πεδία
- Δυνατότητες μαζικής εφαρμογής και τεχνικής κλιμάκωσης
Για να επιτευχθεί αυτό, είναι απαραίτητη η επένδυση σε δεξιότητες και τεχνολογική υποδομή. Εισάγονται νέοι ρόλοι όπως οι prompt engineers, οι orchestrators των agents και οι human-in-the-loop designers. Επίσης, είναι απαραίτητη η ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου, λογοδοσίας και ασφαλείας.
Διαβάστε ακόμη
Xωρίς μετρητά πληρώνουν οι Ευρωπαίοι πολίτες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.