search icon

Επιχειρήσεις

Απόστολος Αποστολάκης (VentureFriends): Η Ελλάδα θα αποκτήσει και άλλες εταιρείες – «μονόκερους»

Στο προσκήνιο οι ελληνικές startups μετά το deal της Viva - Ο επικεφαλής του venture capital fund που κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη δεκάδων επενδυτών σε Ελλάδα και εξωτερικό αναφέρει: «Εξετάζουμε περίπου 300 startups τον μήνα, +200% σε σχέση με μια διετία πριν»

Εξι χρόνια παρουσίας στην εγχώρια -και όχι μόνον- startup σκηνή συμπληρώνει φέτος το VentureFriends, με τον απολογισμό να είναι κάτι παραπάνω από θετικός, αφού οι εταιρείες που έχει υποστηρίξει από το 2016 μέχρι σήμερα έχουν «σηκώσει» συνολικά 900 εκατ. ευρώ και έχουν δημιουργήσει περισσότερες από 2.000 θέσεις εργασίας, «τρέχοντας» με σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης άνω του 80% σε ετήσια βάση.

«Εξετάζουμε περίπου 300 startups τον μήνα. Αυτό το νούμερο έχει αυξηθεί 200% σε σχέση με μόλις δύο χρόνια πριν και παράλληλα, με τη βελτιωμένη ποιότητα των προτάσεων που δεχόμαστε, δείχνει την αυξημένη πρόσβαση που έχει αποκτήσει το VentureFriends ως ένας διεθνής επενδυτής», τονίζει σε συνέντευξή του στο «business stories» ο ιδρυτής και partner Απόστολος Αποστολάκης, σημειώνοντας πως μέσα σε μία εξαετία το VentureFriends έχει «σηκώσει» τρία funds, με συνολικά κεφάλαια 170 εκατ. ευρώ, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη πάνω από 100 διαφορετικών επενδυτών από Ελλάδα και εξωτερικό.

– Το VentureFriends συμπληρώνει φέτος έξι χρόνια παρουσίας στην εγχώρια και όχι μόνο startup σκηνή. Ποιος είναι ο μέχρι σήμερα απολογισμός;

Ο απολογισμός για το VentureFriends είναι πολύ θετικός σε διάφορα επίπεδα. Το πιο σημαντικό επίτευγμα είναι ότι έχουμε υποστηρίξει πολλές εταιρείες στον χώρο της τεχνολογίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίες έχουν σημαντικό αποτύπωμα. Οι εταιρείες που έχουμε υποστηρίξει από το 2016 μέχρι σήμερα έχουν «σηκώσει» συνολικά 900 εκατ. ευρώ και έχουν δημιουργήσει περισσότερες από 2.000 θέσεις εργασίας, ενώ κατά μέσο όρο αναπτύσσονται με σημαντικούς ρυθμούς άνω του 80% σε ετήσια βάση. Αρκετές από τις ελληνικές εταιρείες έχουν ήδη γίνει διεθνείς πρωταγωνίστριες στον χώρο τους, όπως οι περιπτώσεις της Blueground και της Instashop, οι οποίες, ίσως, είναι οι πιο γνωστές. Η Blueground που ξεκίνησε από την Αθήνα έχει καταφέρει να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στον χώρο της μεσοχρόνιας μίσθωσης διαμερισμάτων για διάρκεια 1-12+ μήνες και διαχειρίζεται 5.500 διαμερίσματα σε 19 πόλεις σε όλο τον κόσμο. Η Instashop που επιτρέπει την εύκολη παραγγελία ειδών σούπερ μάρκετ σε πέντε χώρες αποτελεί μέχρι σήμερα τη μεγαλύτερη πώληση ελληνικής startup εταιρείας, καθώς πουλήθηκε το 2020 για 360 εκατ. δολάρια στην Delivery Hero. Πέρα από αυτές, υπάρχουν αρκετές ακόμη ελληνικές τεχνολογικές εταιρείες, όπως οι Flexcar, Spotawheel, Plum που έχουν ξεπεράσει την αποτίμηση των 100 εκατ. ευρώ και έχουν ήδη σημαντική διεθνή παρουσία. Παράλληλα, υπάρχουν και άλλες, όπως ο Douleutaras, που έχουν διεθνή ανάπτυξη και τη δυνατότητα να φτάσουν σε σημαντικά μεγέθη τα επόμενα χρόνια. Αυτό που, επίσης, αποτιμώ θετικά είναι ότι εδώ και τρία χρόνια έχουμε ξεκινήσει και επενδύουμε σε ιδρυτές εταιρειών στο εξωτερικό. Εχουμε ήδη εμπλακεί με διεθνείς startups που έχουν σημαντική ανάπτυξη και κατακτούν ηγετική θέση στις αγορές τους. Μερικά παραδείγματα είναι η ισπανική fintech εταιρεία Belvo που έχει γίνει ο ηγέτης για παροχή τραπεζικών δεδομένων μέσω openbanking στη Λατινική Αμερική, η αυστριακή Byrd που παρέχει υπηρεσίες warehousing και logistics σε εταιρείες e-commerce σε όλη την Ευρώπη, η fintech Huspy που παρέχει στεγαστικά δάνεια στη Μέση Ανατολή και η fintech Proportunity που παρέχει στεγαστικά δάνεια στην Αγγλία.

Ο Απόστολος Αποστολάκης  με τον partner του, Γιώργο Δημόπουλο

Η διάδραση αυτή με δυνατούς διεθνείς ιδρυτές δίνει στην ομάδα του VentureFriends ευρύτερη εικόνα των διεθνών τάσεων και ευκαιριών, ενώ μας επιτρέπει να συνδέουμε τους Ελληνες με διεθνείς founders για ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών και δικτύων. Παράλληλα, η συμμετοχή μας σε επιτυχημένες startups στο εξωτερικό διευρύνει το δίκτυο επαφών μας με επενδυτές, founders και άλλους συνεργάτες και επιταχύνει τη διεθνή αναγνωρισιμότητα του VentureFriends, με σημαντικά οφέλη και για το εγχώριο οικοσύστημα. Στη λογική αυτή της διεθνοποίησης μεγαλώσαμε και την ομάδα μας, έχοντας έναν συνεργάτη στο Λονδίνο και έναν στην Πολωνία, ώστε να έχουμε καλύτερη πρόσβαση σε ευκαιρίες και γνώση στα τοπικά οικοσυστήματα. Η ομάδα μας, που αριθμεί πλέον οκτώ άτομα (μαζί με τον partner μου, Γιώργο Δημόπουλο και εμένα), για την αξιολόγηση επενδύσεων είναι ένας ακόμη λόγος, για τον οποίο είμαστε πολύ χαρούμενοι. Εχουμε συνεργάτες με παρόμοια φιλοσοφία και work ethic και το μέγεθος της ομάδας μάς επιτρέπει να εξετάζουμε περίπου 300 startups τον μήνα.

Αυτό το νούμερο έχει αυξηθεί 200% σε σχέση με μόλις δύο χρόνια πριν και παράλληλα, με τη βελτιωμένη ποιότητα των προτάσεων που δεχόμαστε, δείχνει την αυξημένη πρόσβαση που έχει αποκτήσει το VentureFriends ως ένας διεθνής επενδυτής. Ενα τελευταίο σημαντικό στοιχείο είναι ότι σε αυτά τα έξι χρόνια έχουμε «σηκώσει» τρία funds, με συνολικά κεφάλαια 170 εκατ. ευρώ και μας έχουν εμπιστευθεί περισσότεροι από 100 διαφορετικοί επενδυτές από Ελλάδα και εξωτερικό. Επομένως, συμβάλαμε σημαντικά στην ευρεία ενημέρωση επενδυτών για το venture capital asset class. Αυτό είναι θετικό, διότι η τεχνολογική επιχειρηματικότητα, πέρα από τις αποδόσεις που μπορεί να προσφέρει, είναι μία σημαντική εξωστρεφής κινητήριος δύναμη για την ελληνική οικονομία. Παράλληλα, είναι και μία κινητήριος δύναμη αλλαγής, προς το καλύτερο, της νοοτροπίας της κοινωνίας μας. Η τεχνολογική επιχειρηματικότητα χαρακτηρίζεται από αξιοκρατία, προσαρμοστικότητα, μεγαλύτερη δεκτικότητα στο καινούριο, αλλά και μεγαλύτερη συμμετοχή των εργαζομένων στις αποφάσεις και στον διαμοιρασμό της δημιουργούμενης αξίας. Επομένως, είμαστε χαρούμενοι που παίξαμε και εμείς έναν ρόλο στη μεγέθυνση του αριθμού των επενδυτών τεχνολογίας, διότι αυτό οδηγεί μέσα από ένα αλληλοϋποστηρικτικό κύκλο στην αύξηση και του αριθμού των startups.

– Πρόσφατα ανακοινώσατε ένα νέο fund. Μιλήστε μου λίγο γι’ αυτό. Ποια θα είναι η στόχευσή του;

Αν και το ανακοινώσαμε πρόσφατα, το VF3 έχει ξεκινήσει να επενδύει από τον Μάρτιο του 2021. Η στόχευσή του, πέρα από τις ελληνικές startups, είναι σε Ευρώπη (και Βρετανία), Μέση Ανατολή και Λατινική Αμερική. Εχουμε ήδη κάνει 15 νέες επενδύσεις σε όλες αυτές τις γεωγραφικές περιοχές και οι τομείς που επενδύουμε είναι ευρύτερα λύσεις software σε consumer και B2B. Ιδιαίτερα μας αρέσουν οι τομείς του fintech, proptech, SaaS και τα marketplaces.

– Ποιες είναι οι πέντε startups από το χαρτοφυλάκιό σας που ξεχωρίζετε και για ποιο λόγο; Εχει να κάνει με το επιχειρηματικό μοντέλο ή την ομάδα;

Εχει να κάνει και με τα δύο. Πολλά επιχειρηματικά μοντέλα είναι ιδιαίτερα, αλλά η ομάδα είναι αυτή που αναδεικνύει ένα επιχειρηματικό μοντέλο. Μία δυνατή ομάδα αναδεικνύει μία ευκαιρία και μας μεταδίδει τον ενθουσιασμό της για ένα συγκεκριμένο μοντέλο. Αυτό το πάθος είναι και ένα χαρακτηριστικό που κοιτάμε σε κάθε ομάδα, οπότε σε όλες τις startups που έχουμε επενδύσει έχουμε βρει μία ομάδα παθιασμένη με ένα συγκεκριμένο πρόβλημα. Εάν ήθελα να αναφέρω συγκεκριμένα κάποιες ιδιαίτερες εταιρείες, θα ξεκινούσα με τη Hunty στην Κολομβία. Η Hunty επιμορφώνει και υποστηρίζει καλύτερα τα άτομα που αναζητούν εργασία, ώστε να βρουν συντομότερα μία εργασία που τους ταιριάζει καλύτερα. Είναι ένας συνδυασμός upskilling, mentoring, αλλά και ψυχολογικής υποστήριξης που βελτιώνει τη δύσκολη διαδικασία ανεύρεσης εργασίας και μειώνει και τον χρόνο που αυτή απαιτεί. Το αποτύπωμα είναι σημαντικό, ειδικά σε χώρες όπως η Κολομβία και το Μεξικό όπου η ανεργία είναι αυξημένη, υπάρχει διάθεση εργασίας, αλλά το επίπεδο επιμόρφωσης των applicants είναι χαμηλό.

Η Hunty είναι μία περίπτωση startup που πέρα από τη μεγάλη προοπτική έχει σημαντικό και ευρύ κοινωνικό αποτύπωμα. Μία άλλη εταιρεία που έχει σημαντικό ενδιαφέρον είναι η Agroclub, η οποία έρχεται να βελτιώσει για τους καλλιεργητές τη διάθεση της παραγωγής τους, αλλά και την προμήθεια πρώτων υλών τους. Η τεχνολογία έχει πολύ χώρο να βελτιώσει τις διαδικασίες και την ανεύρεση αγοραστών και συνεργατών στον αγροτικό τομέα. Εμείς δεν είχαμε σχέση με τον χώρο, αλλά ο Egor -ο founder- μας ανέδειξε την ευκαιρία και μας μετέφερε τον ενθουσιασμό του για τη συγκεκριμένη λύση.

– Η Ελλάδα αποκτά πλέον τους δικούς της «μονόκερους». Ποιες εταιρείες θα περάσουν ακόμη το «κατώφλι» του 1 δισ.;

Με τα σημερινά δεδομένα θεωρώ ότι υπάρχουν αρκετές εταιρείες που μπορούν να φτάσουν τον υψηλό στόχο της αξίας 1 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Από τις εταιρείες που έχουμε υποστηρίξει εμείς σίγουρα η Blueground είναι ήδη πολύ κοντά, εάν δεν έχει ήδη φτάσει τον στόχο αυτό. Παράλληλα, σε δεύτερο χρόνο θεωρώ ότι η Flexcar, αλλά και η Spotawheel, με τα σημαντικά κεφάλαια που έχουν σηκώσει, την ανάγκη για τη λύση που παρέχουν και το σημαντικό μέγεθος στις αγορές τους έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν σε αυτά τα υψηλά επίπεδα αποτίμησης.

– Ποια είναι τα δύο προβλήματα που… ταλαιπωρούν διαχρονικά το εγχώριο οικοσύστημα και πόσο εύκολο είναι να παρακαμφθούν;

Δεν βλέπω προβλήματα που ταλαιπωρούν το οικοσύστημα, αλλά, ίσως, κάποιες εγγενείς και αναπόφευκτες αδυναμίες που έχει κάθε περιφερειακό τεχνολογικό οικοσύστημα. Μία αδυναμία που σταδιακά αλλάζει είναι ότι αρκετοί ιδρυτές και τα περισσότερα από τα στελέχη στον χώρο της τεχνολογίας ήμασταν εσωστρεφείς και κοιτούσαμε/συγκρινόμασταν με πρακτικές και άτομα στην εγχώρια αγορά. Σε μεγάλο βαθμό έλειπε η δημιουργική αναζήτηση και η σύγκριση με τα best practices στο εξωτερικό και αυτό οδηγούσε σε χαμηλές προσδοκίες, φιλοδοξίες και έλλειψη ανταγωνιστικότητας. Ο χώρος της τεχνολογίας είναι παγκόσμιος, οπότε μία εταιρεία και τα στελέχη της πρέπει να έχουν ψηλά τον πήχη και να παρακολουθούν τις εξελίξεις για να είναι ανταγωνιστικά σε διεθνές επίπεδο, ακόμη και εάν ξεκινούν από/ή δραστηριοποιούνται μόνο στην Ελλάδα. Αυτό σταδιακά αλλάζει, διότι έχουμε εταιρείες που με μεγάλη προσπάθεια τα έχουν καταφέρει σε διεθνές επίπεδο και μεταφέρουν τη νοοτροπία και τη γνώση που απαιτεί το επίτευγμα αυτό.

Μία άλλη αδυναμία είναι η απουσία πολλών ανθρώπων που έχουν εκτεθεί σε μεγάλα και σημαντικά προβλήματα. Δεν έχουμε κόσμο σε επίπεδο στελεχών που να έχει αποφοιτήσει από εταιρείες που έχουν λύσει προβλήματα για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή που έχουν διαφημιστεί/πουλήσει σε εκατομμύρια χρήστες ή σε μεγάλες εταιρείες (enterprises). Επομένως, λείπει η εμπειρία και οι ανάλογες παραστάσεις και αυτό έχει δύο αποτελέσματα. Το πρώτο είναι πως όταν μία ελληνική startup μεγαλώσει και γίνει scale up δεν μπορεί να βρει εύκολα άτομα με ανάλογη εμπειρία να την πάνε στο επόμενο επίπεδο. Αυτό σταδιακά λύνεται σε ένα βαθμό με το ότι οι ελληνικές startups μόλις μεγαλώσουν αναζητούν πιο ώριμα στελέχη σε άλλες χώρες. Το δεύτερο είναι ότι, καθώς δεν έχουμε πολλά άτομα που έχουν ζήσει την εμπειρία μιας startup να γίνεται μία πολύ μεγάλη εταιρεία, είναι λιγότεροι οι δυνητικοί founders που μπορεί να εμπνευστούν από αυτή την εμπειρία. Σε άλλες χώρες έχουμε πολλούς ιδρυτές να έχουν πρώτα ωριμάσει και μετά φύγει από μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες για να κάνουν τις δικές τους startups. Αυτό δεν έχει γίνει ευρέως στην Ελλάδα ακόμη, ακριβώς επειδή οι αριθμοί είναι μικροί και τώρα ωριμάζει το οικοσύστημα. Είμαι, όμως, αισιόδοξος και θεωρώ ότι είναι θέμα χρόνου αυτό να αλλάξει, καθώς οι αριθμοί μεγαλώνουν και θα μπούμε σε έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο.

Η τεχνολογική επιχειρηματικότητα, πέρα από τις αποδόσεις που μπορεί να προσφέρει, είναι μία σημαντική εξωστρεφής κινητήριος δύναμη για την ελληνική οικονομία. Παράλληλα, είναι και μία κινητήριος δύναμη αλλαγής, προς το καλύτερο, της νοοτροπίας της κοινωνίας μας. Η τεχνολογική επιχειρηματικότητα χαρακτηρίζεται από αξιοκρατία, προσαρμοστικότητα, μεγαλύτερη δεκτικότητα στο καινούριο, αλλά και μεγαλύτερη συμμετοχή των εργαζομένων στις αποφάσεις και στον διαμοιρασμό της δημιουργούμενης αξίας

Διαβάστε ακόμη: 

Χάρης Καρώνης, Μάκης Αντύπας: Άνοιξαν 350 νέες θέσεις εργασίας στη Viva Wallet μετά το «χρυσό» deal

Πλειστηριασμοί: Μήνας της Μυκόνου ο Φεβρουάριος με «βαριά σφυριά» άνω των 25 εκατ. ευρώ (pics)

ΡΑΕ: «Εξοπλίζεται» και εκσυγχρονίζεται για την ενισχυμένη εποπτεία της αγοράς

Exit mobile version